تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰:۱۵
کد خبر : 6065

یک خبر و یک نکته/بازی با سرنوشت فرزندان؛

“طلاق” در نتیجه عدم آگاهی و توجه در انتخاب همسر

“طلاق” در نتیجه عدم آگاهی و توجه در انتخاب همسر

پیک هشترود: هفته گذشته شنیده شد که در یکی از روستاهای شهرستان هشترود یک فرد غیربومی از شهرهای همسایه با یک دختر ازدواج می کند و این فرد در شب ازدواج میزان قابل توجهی طلا و پول نقد به سرقت می برد.

به گزارش پیک هشترود، هفته گذشته شنیده شد که در یکی از روستاهای شهرستان هشترود یک فرد غیربومی از شهرهای همسایه با یک دختر ازدواج می کند و این فرد در شب ازدواج میزان قابل توجهی طلا و پول نقد به سرقت می برد.

این خبر ما را برآن داشت تا با گفتگو با یک کارشناس این پدیده را که متاسفانه در منطقه ما بدلایل مختلفی از جمله افزایش سن ازدواج دختران مخصوصا در روستاها، در حال گسترش است را بررسی کنیم. شاید تلنگری برای خانواده ها باشد که در زمینه ازدواج فرزندانشان دقت کافی داشته باشند.

مهدی کریمی در گفتگو با پیک هشترود در مورد این پدیده در حال گسترش در منطقه گفت: این تهدید در استان و شهرستان ما که به دلیل داشتن انسجام فرهنگی ، قومی و زبانی ، سرآمد دیگر استانهاست نیازمند واکاوی و بررسی کارشناسانه بیشتری است. هر چند طلاق را نباید به کلی منکر شد و آنرا عملی زشت و گناه آلود تلقی کرد که طلاق هم راهی برای ادامه حیات و شروع زندگی جدید است.ولی آنچه حساسیت و شاخکها جامعه را به این مسئله تیز نموده شدت و علل آن است.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: همانطور که می دانیم طلاق علتهای مختلف دارد از فقر و بیکاری و اعتیاد ، سن پائین ازدواج ، عدم شناخت و نبود آموزشهای پیش از ازدواج گرفته تا عدم تفاهم و عدم آشنایی به وظایف زناشویی ، نداشتن مهارتهای زندگی و عدم آشنایی و احترام به حقوق همدیگر و ضعف در مدیریت  روابط  بین فردی و صدها دلیل دیگر که هر کدام نیاز به بررسی مفصل و جداگانه ای دارد .

کریمی تاکید کرد: اما یکی از مواردی که در شهرستانهای هشترود و چاراویماق برای طلاق مطرح شده و ما راب ا بانوان جوانی مواجه می کند که بدون اینکه مشکلی از نوع موارد مرسوم  و فوق الذکر  در خود و شوهرشان داشته باشند در سرسراهای دادگستری به دنبال طلاق غیابی هستند.

مهدی کریمی تصریح کرد: مردانی با بازه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال که اغلب به قصد اخاذی ،ارضای هوس های زود گذر ، تنوع طلبی از استانهای همجوار کشورمان به روستاها یا نقاط آسیب خیز این شهرستانها آمده و با یافتن دخترانی که اغلب سن ازدواج آنها گذشته با آنها ازدواج می کنند و طولی نمی کشد که  به اهداف شوم خود رسیده و با متارکه و فرار از شهرستان ، این نو عروسان را به سوی طلاق غیابی و ناخواسته سوق می دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: با بررسی های انجام شده و تجارب عملی کارشناسان، این افراد اغلب برای کار در مرغداری ها و گاوداری ها و یا از طریق دوره گردی و کارهای موقتی مثل چاه کنی ، حرس درختان و خرید ضایعات و دام و طیور به مناطق ما می آیند و با آشنایی به این دختران که اغلب از طبقه پائین اقتصادی هستند ، با آنها ازدواج کرده و بعد از مدتی یا از خانواده  دختر اخاذی می کنند و یا بدون اطلاع آنها را ترک می کنند که بیشتر این افراد بعد از متارکه به هیچ وجه حاضر به بازگشت نبوده و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند.این افراد اکثرا ساکنین شهرهای مرزی بوده و بعضا به راحتی به کشورهای همسایه هم تردد می نمایند که دست رسی به آنها را مشکلتر می کند.

کریمی در مورد علل این ازدواج ها نیز گفت: ازدلایل عمده ی این اتفاقات عدم آگاهی خانواده ها از عواقب این کار ، عدم آشنایی از سوابق و خانواده این مردها و نداشتن امکانات برای تحقیق و از همه مهمتر ، نوع نگاه این خانواده ها به دختران خود می باشد که قابل بحث بوده و نیاز به توجه ویژه دارد، متاسفانه فرهنگ غلط “ازدواج به هر بهایی ” و اینکه ازدواج نکردن دختر موجب بد بختی و تباه شدن آینده او خواهد بود ، موجب می شود این خانواده تن به این ازدواج ها با آینده تاریک و مبهم بدهند.به عبارتی فرهنک ازدواج برای ازدواج ، ازدواج برای فرار از خانه پدری ، ازدواج  به خاطر فرار از تجرد و ازدواج به خاطر اینکه سن دختر بالا می رود و آینده او به خطر خواهد  افتاد ، باعث می شود مردان فرصت طلب جنسیت خود را دلیل برتری دانسته و به راحتی با آینده این دختران بازی کنند.

این کارشناس روانشناسی در نهایت تصریح کرد: پس بهتر است به این قضیه از کودکی توجه داشته و درفرایند فرزندپروری  و آموزش و پرورش ، کودکانمان را به سویی هدایت کنیم که در آینده در ایفای نقشهای اجتماعی توانمندی واستقلال داشته باشند.روانشناسان تربیتی و اجتماعی بهترین نوع مقابله با آسیبهای اجتماعی را توانمند کردن و واکسیناسیون اجتماعی می دانند و معتقدند در صورتیکه روند تربیتی یک جامعه در جهت تقویت ، توانمند کردن و واکسینه کردن افراد آن جامعه حرکت کند ، افراد آن جامعه در قابل میکروبها و تهدید ها از خود مقاومت نشان داده و بر آنها فائق خواهند شد.

پایان پیام/م.ا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دانشجو پنجشنبه , 20 آذر 1393 - 8:29

با سلام- تشکر از شماو آقای کریمی جهت آگاهی دادن به جامعه.بیانات زیبا و شیرینی بود.ایشان در مورد مسائل اچتماعی و روانشناسی وزنه ای در شهرستان و از اساتید تاثیرگذار دانشگاه پیام نور هستند .