تاریخ انتشار : شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۱۶
کد خبر : 60510

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان:

۷۵ هزار تن کود در اختیار کشاورزان قرار داده شده است/ هشترود و چاراویماق بیشترین جذب اعتبار در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی داشته اند

۷۵ هزار تن کود در اختیار کشاورزان قرار داده شده است/  هشترود و چاراویماق بیشترین جذب اعتبار در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی داشته اند

ایوب ایرانیفام گفت: تاکنون ۷۵ هزار تن در اختیار کشاورزان قرار گرفته اما به ۲۶۰ هزار تن کود در سطح استان نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، ایوب ایرانیفام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جلسه منطقه ای عملیات داشت گندم، جو و کلزا در هشترود اظهار کرد: رساندن به موقع کود به دست کشاورزان، می تواند عقب ماندگی رشد محصولات را جبران کند.

 
وی همچنین به کسب رتبه اول استان در جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۲ برابر از اعتبارات را جذب کردیم که در این میان شهرستان های هشترود و چاراویماق بیشترین جذب اعتبار در این زمینه را داشتند.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نیاز ۲۶۰ هزار تنی کشاورزان به کودهای کشاورزی گفت: از این میزان تاکنون ۱۵۰ هزار تن تامین شده و ۷۵ هزار تن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 
نادر زارع تالی مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان نیز گفت: بارندگی های ضعیف که از آبان گذشته شروع شد و در ادامه بر ف و یخبندان موجب خسارت و سرمازدگی به محصولات کشاورزی شد.

 
وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تاُمین می شود، افزایش کشت کلزا به عنوان یکی از دانه های روغنی پرمصرف به منظور خودکفایی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است.

 
زارع تالی با اشاره به اینکه این گیاه در راستای تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بیشتر همچون سبزی و صیفی، پیاز و آفتابگردان به شمار می رود، گفت: کلزا به تناوب گندم و سایر غلات کشت می شود.

 
عطالله هاشمی رئیس هیات مدیره نظام صنفی و منابع طبیعی کشاورزی استان گفت :هیات اجرایی استان و شهرستانها همکاری های لازم را با بنیاد ملی گندم ندارند و ضعیف عمل می کنند.

 
وی گفت: باید ازمحل ۲۰ درصد بودجه نظام صنفی کشاورزان برای کلاس های ترویجی هزینه شود که تاکنون این کار نشده است.

 
اسماعیل کریمی اصل مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: هشترود سال گذشته در محصولات تولیدی کشاورزی ۲۰ درصد رشد داشت و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است .

 
وی به تغییر الگوی کشت نیز اشاره کرد و گفت: هر سال یک نوع گندم بنام سرداری در منطقه کشت می شد اما در سال زراعی گذشته ۳ نوع گندم کاشته شد و امسال نیز یک رقم جدید بنام هشترود کشت می شود که در مقابل سرما مقاوم می باشد.

 
در شهرستان هشترود سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت یافته است.

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.