تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
کد خبر : 60480

یادداشت میهمان/ سیدعقیل مدنی

آشنایی بیشتر با جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا

آشنایی بیشتر با جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا

اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی اند که تصمیم می گیرند در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، سیدعقیل مدنی نوشت: نظام جمهوری اسلامی، حکومتی برآمده از خواست مردم است که مسئولین آن توسط خود مردم انتخاب می شوند. در جمهوری اسلامی برای چهار نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات برگزار می شود.

اگرچه چهار نهاد ذکر شده برآمده از انتخاب مردم هستند اما شوراهای اسلامی شهر و روستا در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

به جز شورا دیگر نهادهای انتخابی هرکدام شرایط ویژه ای دارند. رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد، اعضای مجلس خبرگان باید دارای رتبه اجتهاد باشند و نمایندگان مجلس نیز باید سابقه مدیریتی و سیاسی در پیشینه خود داشته باشند تا بتوانند از سوی مردم انتخاب شوند، اما اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی اند که تصمیم می گیرند در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند.

این امر اهمیت شوراها را دو چندان می کند چون از این طریق مردم عادی می توانند وارد سازوکار تصمیم گیری شوند و از این رهگذر با مشکلات مسئولین آَنا شوند که این مسئله سبب می شود مردم درک صحیحی از دشواری های فرآیند اداره کشور به دست آورند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرای عمومی انجام شود

امام على علیه‌السلام و امر شورا

در الگوى حکومتى امام على علیه‌السلام جایگاه مردم و پاس‌داشت حقوق فردى و اجتماعى آنان از سوى حاکمیت اسلامى از مهم‌ترین مؤلفه‌هاى مورد توجه است. در نگاه ایشان، این عامه مردم هستند که مى‌توانند در شرایط سخت و ناگوار، نقطه اتکاى حکومت باشند. آرى حضرت در صحنه‌هاى مختلف بایاران خود مشورت مى‌کرد و از آنان نظر مى‌خواست و مى‌فرمود:

«از گفتن سخن حق و یا مشورت عدالت‌آمیز خوددارى نکنید».

شورای اسلامی شهر روستا از پشتوانه قانونی محکمی نیز برخوردار است که این اهمیت آنرا نشان می دهد. بنیان گذار فقید انقلاب نیز در اوان پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به شوراها داشته و همواره بر تاسیس آن تاکید می نمودند.

رهبر معظم انقلاب

«مردم‌سالارى دینى برخلاف دموکراسى‌هاى ریاکار و عوام‌فریب، نظام خدمت‌رسانى خالصانه و بى منت است، خدمت از سر اداى وظیفه و همراه با پاک‌دستى و پاک‌دامنى!»

(بخشى از پیام مقام معظم رهبرى، ۵/۲/۸۲)

مقام معظم رهبرى

خداى متعال را شکرگزاریم که در انتخابات شوراها یک نهاد دیگر براى خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یک گام دیگر به تحقق کامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزدیک گشت. از صمیم قلب آرزو مى‌کنم که شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلابى بنیان‌گذار نظام اسلامى تلاش و فعالیت کند و در چارچوب تکالیف قانونى خود به رفع مشکلات مردم بپردازد. بر دولت و مسئولان محترم هم لازم است که از این امکان گران‌بها براى جلب مشارکت مردم در امورى که به شوراها محول شده است به سود کشور و ملت حداکثر استفاده را بکنند. (بخشى از پیام مقام معظم رهبرى، ۸/۲/۷۸)

 

سیدعقیل مدنی، فعال اجتماعی

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دانشجوی حقوق پنجشنبه , 31 فروردین 1396 - 10:48

خلاصه و مفید بود**سپاس از استاد عزیزمان