تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر : 59960

بازی دو سر برد دولت با سهام عدالت/ ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی مالکان سهام عدالت در جیب دولت

بازی دو سر برد دولت با سهام عدالت/ ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی مالکان سهام عدالت در جیب دولت

آزاد سازی سهام عدالت در حالی این روزها به دغدغه بیش از ۴۹ میلیون نفر ایرانی تبدیل شده که با وجود راه‌اندازی سامانه‌ ارایه صورت‌حساب به مالکان این دارایی، هنوز ابهامات متعددی درباره سرنوشت آن و تصمیم دقیق دولت درباره آن وجود دارد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، مطابق با آخرین مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی ( تبصره یک) کلیه افراد ثبت نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴ به عنوان مشمول نهایی سهام عدالت محسوب می شوند . در این مصوبه عنوان شده که مشمولان طرح سهام عدالت کلیه اتباع ایرانی مقیم کشور شامل شش دهک درآمدی از جمله دو دهک پایین درآمدی و ۴ دهک بعدی درآمدی را شامل می شوند که به دلیل نبود آمار های دقیق در این زمینه دهک‌های مذکور بر اساس جمعیت کشور دسته بندی شده است.

در تبصره دوم مصوبه اخیر شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان شده که مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی ، روستانشینان فاقد شغل ، مداح‌ها، قالیبافان، بیماران خاص و سایر افراد شامل ۱۸ گروه مختلف مشمول ۶ دهک درآمدی محسوب می شوند.

با این اوصاف آن دسته از افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت هستند در حالی می‌توانند سود دارایی تخصیص یافته خود را از محل سبد سهام عدالت از سال مالی ۱۳۹۵ به بعد دریافت کنند که به نسبت اقساط پرداخت شده برای آزاد سازی سهام عدالت بتوانند ادعای مالکیت این دارایی یک میلیون تومانی را داشته باشند.

به همین منظور سازمان خصوصی سازی سامانه‌ای را از اواسط اسفند ماه سال قبل راه‌اندازی کرد که ضمن ارایه صورت وضعیت حسابداری آخرین مانده بدهکار مشمولان سهام عدالت، امکان پرداخت مابقی اقساط به منظور تخصیص این دارایی را از طریق یک صورت حساب بی آنکه اشاره‌ای به جزییات پرتفوی این دارایی و یا زمان آزاد سازی آن داشته باشد فراهم کرد.

مطابق با آنچه که سازمان خصوصی سازی عنوان کرده بنا به مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی همه مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریور ۱۳۹۶ مهلت خواهند داشت تا مابقی ثمن این دارایی و یا به عبارت بهتر اقساط باقیمانده برای آزاد سازی سهام عدالت را به حساب خزانه کل کشور در یکی از شعب بانک ملی ایران پرداخت کنند.

به این ترتیب پس از گذشت دوره ۱۰ ساله اگر برای هر مشمول دریافت سهام عدالت، اقساطی به ارزش اسمی یک میلیون تومان تا مبلغ ۵۳۲ هزار تومان این ارزش از محل دریافت سود نقدی شرکت‌ها به حساب خزانه دولت تسویه شده باشد در صورت تمایل باید تا پایان شهریور ماه امسال حداکثر مبلغ ۴۶۸ هزار تومان دیگر را از جیب خود به دولت بدهد تا بطور قانونی بتواند مالکیت خود بر سهام عدالت را قطعی نماید. هر چند که با توجه به پرداخت سودهای نقدی در سال‌های گذشته میان برخی مشمولان و لزوم بازگشت این مبلغ به حساب خزانه، رقم اقساط باقی مانده با افزایش ۳۰ تا ۹۰ هزار تومانی روبرو خواهد بود.

نکته مهم اینکه دو دهک اول درآمدی (جمعیتی) که شامل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و یا کمیته امداد امام (ره) هستند به دلیل برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی نیازی به تسویه اقساط باقیمانده به حساب دولت ندارند.

با این حساب با فرض هر دهک جمعیتی به ۸ میلیون نفر و با کنار گذاشتن دو دهک اول برخوردار از تخفیف ۵۰ درصدی ، می توان گفت ۴ دهک جمعیتی که جامعه ۳۲ میلیون نفری کشور را به خود اختصاص می دهند بطور میانگین باید مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نقد را در مهلت شش ماهه امسال به منظور تسویه الباقی اقساط باقیمانده به حساب خزانه دولت واریز کنند.

این در حالی است که هنوز هیچ راهکار و یا گزینه‌ای برای دریافت حساب بانکی مشمولان سهام عدالت تا پیش از کارزار انتخاباتی امسال و نحوه توزیع سود نقدی شرکت‌ها و یا مدت زمان مشخصی برای آزاد سازی و امکان معامله سهام عدالت اعلام نشده و همچنان لایحه جدید آزاد سازی سهام عدالت به منظور ارسال به مجلس در کارتابل ریاست جمهوری خاک می‌خورد.

جالب اینکه علیرغم تاکید سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و رویه های اجرایی آن اما سازمان خصوصی سازی اعلام کرده با توجه به تسویه بیش از ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت از محل تسویه اقساط با خزانه کل کشور ، در صورت عدم تقاضا از سوی مشمولان ۴ دهک جمعیتی ، ۴۸ درصد باقیمانده از این دارایی به دولت باز خواهد گشت.

به گزارش فارس مطابق با آنچه که تاکنون از سوی متولیان سازمان خصوصی سازی عنوان شده با سپری شدن مهلت ۱۰ ساله برای تسویه اقساط پرداختی از محل سود سهام ۶۰ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت ، پایان سال ۱۳۹۴ موعد آزاد سازی سهام عدالت میان مشمولان این سهام مطابق با قانون اصل ۴۴ بوده است.

این در حالی است که بر اساس نخستین مصوبه ستاد توزیع سهام عدالت در فروردین ماه ۱۳۸۵ دو دهک درآمدی(جمعیتی) اولی که سهام عدالت به آنها اختصاص یافته به دلیل برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی اقساط پرداختی به لحاظ زمانی در الویت تخصیص این دارایی قرار دارند.

سازمان خصوصی سازی در این زمینه استدلال  می‌کند که با توجه به اتمام فرصت ۱۰ ماهه پرداخت اقساط ناشی از تخصیص سهام عدالت در پایان سال ۹۴ و عدم تمدید زمان تسویه اقساط مشمولان به خزانه کل کشور ، هر آنچه که تحت عنوان تسویه اقساط پرداختی از محل سود نقدی شرکت ها دریافت و به خزانه واریز شده پس از تاریخ مذکور از سوی سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی آزاد سازی سهام عدالت امکان دریافت نداشته و باید از سوی مشمولان سهام عدالت پیگیری شده و ادامه یابد.

به عبارت بهتر با توجه به اتمام فرصت ۱۰ ماهه برای تسویه اقساط پرداختی به دولت از محل دریافت سود نقدی شرکت ها در پایان سال ۱۳۹۴، مشمولان سهام عدالت باید پس از این دوره ، خودشان در ازای باقیمانده اقساط پرداختی به خزانه کل کشور تصمیم بگیرند.

نکته با اهمیت اینکه با توجه به اتمام سال مالی ۹۴ اغلب شرکت‌های بورسی و فرابورسی حاضر در سبد سهام عدالت و لزوم برگزاری مجامع عادی سالیانه آنها به منظور تصمیم گیری بر سر میزان سود تقسیمی دوره عملکرد ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۴ در تیرماه ۱۳۹۵ (فصل مجامع) و در عین حال فرصت ۸ ماهه شرکت ها  برای پرداخت سود نقدی به صاحبان سهام از جمله سهام عدالت، بهانه لازم برای به تعویق افتادن آزادسازی این دارایی تا پایان اسفند ماه سال مالی ۱۳۹۵ به سازمان خصوصی سازی فراهم شده است.

این در حالی است که مطابق با مصوبه اخیر شورای عالی اصل چهل و چهار قانون اساسی و همچنین ابلاغیه هیات وزیران در ماه های پایانی سال قبل ، سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی آزاد سازی سهام عدالت برای بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول این دارایی باید به منظور تخصیص سود نقدی سهام شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت برای دوره عملکرد سال مالی ۹۵ به مشمولان، ضمن شرکت در مجامع سالیانه شرایط واریز این سود به حساب جاری مشمولان سهام عدالت را فراهم کند.

طی روزهای پایانی سال قبل میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی، مدیر عامل سازمان خصوصی سازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال ۹۶ تعهدات سازمان خصوصی سازی در قبال سهام عدالت باید کاهش یابد، عنوان کرده است: «در این سال دیگر قرار نیست سودی از بابت سهام عدالت به خزانه واریز شود زیرا از این دوره به بعد این سود متعلق به مشمولان سهام عدالت است. هر چند که در این میان ممکن است سهام عدالت خرید و فروش نشود و یا سود نقدی شرکت‌ها تخصیص نیابد.»

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.