تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر : 59616

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی:

فقر و نابرابری از عمده‌ترین موانع بر سر راه توسعه کشور است/ به دنبال تولد یک ققنوس در بستر اقتصاد مقاومتی هستیم

فقر و نابرابری از عمده‌ترین موانع بر سر راه توسعه کشور است/ به دنبال تولد یک ققنوس در بستر اقتصاد مقاومتی هستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی گفت: ققنوس اقتصاد ایران باید از ویرانه‌های اقتصاد دولتی و از درون آوار واحدهای درهم شکسته بخش خصوصی و نهادهای مدنی منفعل، در بستر اقتصاد مقاومتی متولد شود.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی ما از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم منظور یک اقتصاد من درآوردی و ناشناخته نیست بلکه تمام ابعاد و شاخصه‌های یک اقتصاد فعال و پویا مثل دانش بنیان بودن، درونزایی و برونگرایی، عدالت محوری، بهره گیری از نقش فراگیر فعالان اقتصادی و … را در خود جای داده است؛ بطوری که تمامی اقتصادهای توسعه یافته و صنعتی نیز از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند.

وی افزود: تاکید ما روی اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما در عرصه دفاعی توانمندی‌های خود را به شکل کامل نشان داده‌ایم و اکنون در حد یک قدرت بازدارنده مطرح هستیم؛ وزن سیاسی خود را هم در عرصه معادلات بین المللی نشان داده‌ایم، همچنین در عرصه تولید علم و فناوری نیز در برخی رشته ها در سطح دنیا موقعیت خوبی داریم. ولی هنوز نتوانسته ایم توانمندی و استعدادهای خود را در عرصه اقتصادی به ظهور رسانیم و به همین جهت در هشت سال دولت های نهم و دهم به شکل بارز در عرصه اقتصادی تحریم می شدیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اعلام کرد: یکی از عمده موانع بر سر راه توسعه کشور همین چالش‌های اقتصادی است که مولد فقر، نابرابری، بزهکاری، بیکاری، معضلات اجتماعی و … را است.

بهبودی با بیان اینکه البته بخش خصوصی ما هم چندان توانمند نیست و وضع عمومی و توانمندی آن هم تفاوت زیادی با وضعیت بخش دولتی ندارد، متذکر می‌شود، به هر حال دولت باید شرایط فعالیت و توسعه بخش خصوصی را تسهیل کند و وقتی در عرصه جدید یک بخش خصوصی جدید، فعال، نوآور و کارآمد متولد شود باید برخی از واحدهای ناکارآمد ما هم کنار روند.

این مسئول تشریح کرد: دولت قبل تسهیلات، امکانات، مجوزها و رانت‌های زیادی  را به بخش خصوصی اعطا کرده که عملا نتوانستند نقش خود را در توسعه ایفا کنند؛ بنابراین انتظار داریم سیاست‌های جدید ما در فرآیند توسعه منجر به تولد بخش خصوصی کارآمد و توانمند شود.

وی ابراز داشت: ما به دنبال تولد یک ققنوس هستیم که باید در بستر اقتصاد مقاومتی و حرکت‌های توسعه‌ای ما متولد شود؛ در این عرصه برخی از واحدهایی که موضوعیت و کارآمدی خود را از دست داده‌اند باید حذف شوند تا از اتلاف منابع جلوگیری به عمل آید و منابع به سمت واحدهایی که قادر هستند نقش‌های جدید را ایفا کنند گسیل شود.

بهبودی تاکید کرد: ققنوس اقتصاد ایران باید از ویرانه‌های اقتصاد دولتی و از درون آوار واحدهای درهم شکسته بخش خصوصی و نهادهای مدنی منفعل متولد شود و آنگاه با ظهور دولت تسهیل‌گر و دارای کیفیت نهادی، بخش خصوصی ققنوس‌گون و نهادهای مدنی مشارکت‌پذیر  میهن عزیزمان ایران به سر منزل توسعه دست می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.