تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر : 59145

جان لیمبرت، از گروگان‌های لانه جاسوسی آمریکا:

نباید ایران را تهدید کنیم/ادعای اینکه ایران دنبال ایجاد «امپراطوری فارسی» است احمقانه است

نباید ایران را تهدید کنیم/ادعای اینکه ایران دنبال ایجاد «امپراطوری فارسی» است احمقانه است

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و مسئول پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در یاداشتی نوشت واشنگتن نباید در قبال ایران زبان تهدید را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، «جان لیمبرت»،دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، دستیار اسبق معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مسئول میز ایران در این وزارتخانه، سفیر سابق آمریکا در موریتانی و از گروگان‌های حبس شده در تسخیر سفارت آمریکا در تهران است.

وی در یادداشتی روز پنجشنبه در وبگاه «سایفر بریف» توصیه‌هایی را به دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای «مقابله با ایران سرسخت» پیشنهاد کرده است.

لیمبرت با یادآوری اینکه روسای جمهور قبلی ایران از سال ۱۹۷۹ مسیرهای مختلفی را در برابر ایران از تغییر نظام تا تعامل و مهار را به کار گرفته‌اند نوشته که تمامی این راهکارها ماحصلی غیر از ناکامی در بر نداشته‌اند.

«لیمبرت»، از تعیین هدف به عنوان مهم‌ترین عامل در بحث سیاست‌گذری در قبال تهران یاد کرده و نوشته واشنگتن بدون مشخص کردن اهدف معیاری برای برآورد دستاوردهایش نخواهد داشت.

وی در ادامه با انتقاد از تحلیل‌هایی که ایران را به ارتکاب «رفتارهای مخرب» متهم می‌کنند نوشته که هنگام تعیین اهداف بایستی از خیال‌پردازی و لفاظی‌های عصبی خودداری کرد، چرا که آنها ثمری جز ترضیه خود ندارند.

لیمبرت می‌نویسد: «هنگام تعیین اهداف بایستی از توصیه‌های اخلاقی، تشنج‌آفرینی، صحنه‌سازی و خیال‌بافی جلوگیری کنیم. آنها دستاوردی جز راضی کردن خود در بر ندارند.»

وی با انتقاد از استفاده برخی از مقام‌های آمریکا از عبارت «رفتارهای مخرب» برای اشاره به نقش ایران در منطقه می‌نویسد: «شمار بسیار زیادی از همکاران ما در ارتش هنگام توصیف ایران علاقه خاصی به لغت ‘مخرب’ دارند. عده‌ای دیگر دائماً از ‘رفتار’ ایران صحبت می‌کنند، گویی که ایرانی‌ها عده‌ای کودک ناآرام هستند.»

لیمبرت، در ادامه همچنین بدون اشاره مستقیم به نام کسی از تحلیل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که ایران را به تلاش برای ایجاد «امپراطوری جدید فارسی» متهم کرده بود نیز انتقاد کرده است.

دیپلمات سابق آمریکایی می‌نویسد: «گفتن اینکه ایران در صدد ایجاد دوباره ‘امپراطوری فارسی’ است احمقانه است و اعتبار گوینده را با نشان دادن بی‌اطلاعی وی از تاریخ، زیر سوال می‌برد.»

او در پایان نوشته است: «در نهایت ما باید درباره تهدیدها و فشارهایی که می‌توانیم بر ایران اعمال کنیم واقع‌بین باشیم. ایران برای بیش از ۳۵ سال با تحریم‌ها و سرزنش‌های آمریکا رو به رو بوده و کنار آمدن با آنها را یاد گرفته است.»

لیمبرت اضافه کرده است: «ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند چگونه به (کشوری که) دشمن اعلام شده پاسخ بدهند. آنها تمرین‌های زیادی در این زمینه کرده‌اند. اگر هدف ما ایجاد شک و سردرگمی و اعتبارزدایی از گفتمان ضد آمریکایی از تهران است، با دست کشیدن از تهدیدها و صحبت از «منافع مشترک» و «احترام متقابل» بهتر به هدفمان نائل می‌شویم. چنین ادبیاتی در قالب روایت جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا استکبار جهانی است نمی‌گنجد و تهران را به تقلا برای یافتن پاسخ وادار می‌کند.»

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.