تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 58913

آمارهای متناقض دولتی ها از وضعیت اشتغال در کشور/ لشگر بیکاران همچنان چشم انتظار تدبیر دولتمردان

آمارهای متناقض دولتی ها از وضعیت اشتغال در کشور/ لشگر بیکاران همچنان چشم انتظار تدبیر دولتمردان

به اعتقاد برخی کارشناسان، ماحصل عملکرد دولت قبل در حفظ تعداد جمعیت شاغل به طور خالص صفر بود اما دولت یازدهم حتی قادر به حفظ آن وضعیت نبود و خصوصا در دو سال نخست حیات خود، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاست.

به گزارش پیک هشترود به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اشتغال؛ همان کلیدواژه ای است که دولت یازدهم پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید ویژه ای بر‌ آن داشت و بخش اعظمی از مانورهای تبلیغاتی خود را بر محور اشتغالزایی و چرخش سانتریفیوژها همزمان با چرخیدن چرخ اقتصاد و معیشت مردم متمرکز کرده بود و نگاه ویژه ای در زمان انتخابات به آن داشته است.

دولت یازدهم بر سر کار آمد، روزها از پی هم گذشت و دریچه های امید به روزنه هایی مبدل شد که می رفت یاس و سرخوردگی را برای مردم به ارمغان آورد. اکنون نزدیک به چهارسال از عمر دولت می گذرد، اما وعده هایی که همگان منتظر تحقق آن بوده اند گویی به صفحات تاریخ پیوسته اند.

آمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌ زایی ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که  حسن روحانی اوایل امسال دستور تک‌ رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان این دولت را داده بود که به‌ تازگی با انتشار آمار جدید از انبوه جوانان جویای کار و درک صحیح بحران بیکاری، توان دولت برای اشتغال ‌زایی برای سیل بیکاران مورد سؤال و تردید رئیس جمهور واقع شده است.

علی‌ رغم انتقادهای متعدد درباره آمار اشتغال و عدم برنامه‌ریزی دولت در مباحث اشتغالی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار تازه‌ای از اشتغال‌زایی دولت تدبیر اعلام کرده است.

ربیعی با بیان اینکه “۲میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم ایجاد کرده‌ایم” گفت: در این راستا و براساس تمهیدات اندیشیده شده ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه باشد.

در حالی دولت یازدهم مدعی ایجاد ۲٫۴ میلیون شغل تا سال ۹۴ است که بررسی آمار رسمی مرکز آمار ایران از کارنامه اشتغالزایی دولت در سالهای ۹۲، ۹۳ و ۹۴ بیانگر ارقام دیگری است که تناقض آشکار با مدعای دولت روحانی دارد.

در حالی دولت آقای روحانی مدعی ایجاد ۲میلیون و ۴۰۰هزار شغل در دولت تدبیر شده است که گزارش رسمی مرکز آمار ایران بیانگر ایجاد ۸۱۱هزار شغل خالص در سالهای ۹۲ تا ۹۴ است.

اینکه دولت به اشتغال زایی نگاه ویژه ای دارد و راهبردهایی در این مسیر تعریف کرده، شاید بیشتر به یک شوخی شبیه باشد. علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشتر گفته بود که دولت در برنامه ششم توسعه هیچ نگاهی نسبت به مقوله اشتغال نداشته و مجلس نسبت به این موضوع ورود کرده است.

همچنین برخی آمارها حاکی از آن است که با نشستن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری، مشخصا فرصت شغلی بیش از ۳۳۰ هزار نفر از دست رفت. به اعتقاد برخی کارشناسان، ماحصل عملکرد دولت قبل در حفظ تعداد جمعیت شاغل به طور خالص صفر بود اما دولت یازدهم حتی قادر به حفظ آن وضعیت نبود و خصوصا در دو سال نخست حیات خود، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاست.

ارائه آمار متناقض از سوی دولتی ها در تریبون های مختلف هنوز که هنوز است ادامه دارد، ارائه آمار هایی متناقض در خصوص نرخ رشد اقتصادی ، نرخ تورم، بیکاری، اشتغال و… همگان را دچار سردرگمی کرده است و هیچ نهاد نظارت کننده‌ای بر اینگونه تناقض گویی های مسئولین نظارت ندارد.

 

**روحانی: یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در کشور اضافه شده است

رئیس جمهور در اسفند ماه سال ۹۴ طی سخنانی در جمع مردم استان یزد به ارائه آماری در خصوص  اشتغال پرداخت و گفت: با وجود کاهش قیمت نفت، روند کاهنده تورم و ارزش پول کشور حفظ شده است و این در حالی است که در گذشته با اینکه درآمد نفت ۱۲۰ میلیارد دلار بود، هیچگونه اشتغالی برای جوانان کشور ایجاد نشد اما امروز مقایسه آمار ایجاد شغل در پاییز ۹۴ با پاییز ۹۲، عملکرد دولت یازدهم را مشخص می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نیاز به رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر داریم و من به شما قول می‌دهم که سال ۹۵، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

**روحانی در مراسم افطاری با فعالان اقتصادی: سالانه ۴۵۰هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است

 همچنین آقای روحانی در سخنانی دیگر در ضیافت افطاری با فعالان اقتصادی آمار دیگری از اشتغالزایی در کشور ارائه داد و اظهارداشت: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله ۸۵ تا پایان ۹۱ فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از  ۲۰  میلیون و ۶۱۹ هزار به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار رسید و این درحالی است که طی سه سال اخیر ، سالانه حدود ۴۵۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

**معاون اجرایی رئیس‌جمهور: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است/ در کوتاه‌مدت کاری نکنیم، مردم تحمل نخواهند کرد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سخنانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور را تا حدودی رد کرد و وضعیت اشتغال موجود در کشور را بسیار بد دانت و گفت: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است، باوجود اشتغال ایجاد‌شده در سال‌های اخیر به دلیل انباشت بیکاری در دولت‌های گذشته، چندان اثرگذار نبوده است و اگر با طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع معضل بیکاری اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طرح‌های اشتغال‌زایی را نخواهند داشت.

این اظهارات معاون اجرایی آقای روحانی در حالی است که رئیس جمهور وضعیت اشتغال در کشور را بسیار خوب ارزیابی می کند و از آمارهای اشتغال با ارقام بالایی صحبت به میان می آورد که می توان گفت این آمار و ارقام با توجه به تعطیلی پی در پی کارخانه جات و واحدهای صنعتی اندکی با مفروضات اقتصادی کارشناسان تناقض دارد.

**وزیر کار: دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم

در ادامه تناقض گویی ها وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز خود را به قافله تناقض گویان دولت تدبیر و امید رساند و در سخنانی با حضور در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت با بیان اینکه توسعه اشتغال و حل معضل بیکاری یکی از اقدامات اساسی در کشور است اظهار کرد: دو میلیون و ۴۰۰۰ هزار شغل در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است و آموزش های مهارتی مرتبط با شغل در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

**وزیر اقتصاد: ایجاد یک میلیون و ۴۴۵ هزار شغل توسط دولت یازدهم در نیمسال ۹۵ در کشور بی‌سابقه است

اما باز هم تناقض گویی دولتی ها ادامه داشت و این بار از جانب وزیر اقتصاد وامور دارایی آمار جدید از اشتغال کشور شد؛ علی طیب نیا در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان آمار جدیدی از اشتغال کشور ارائه داد و گفت:  در بهار ٩۵ برای ٧۴۵۵ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان برای بیش از ٧٠٠ هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این تعداد شغل با تلاش دولت یازدهم در شرایط ناشی از تحریم‌های پیش از آن به وجود آمده است و این عملکرد دولت تدبیر و امید بی‌نظیر بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در فاصله سال های ٨۴ تا ٩٢ و طی این هشت سال، سالانه متوسط ١۴ هزار شغل در کشور ایجاد شد و این در حالی است که در دولت یازدهم طی ۶ ماه، یک میلیون و ۴۵۵ هزار شغل اضافه شده است.

**روحانی: ۷۰۰ هزار شغل در طول یکسال ایجاد کرده‌ایم

آقای روحانی در نهمین نشست خبری با خبرنگاران برای حسن ختام آمار جدیدی از اشتغال  در کشور ارائه کرد و گفت: گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم اما اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد و در خود دنیا نیز نظیر زیادی ندارد.

روحانی ادامه داد : من در گفتگوی تلویزیونی گفتم  شش کشور هستند که به طور متوسط  بالای ۶۰۰ هزار شغل در سال های اخیر  به وجود آورده اند.

 رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد ۷۰۰ هزار شغل بسیار  بزرگ است اظهار داشت :البته در کشور به خاطر انباشت مسائلی که در سال های گذاشته داشته ایم هنوز نیاز به کار زیادی وجود دارد.

این دست از اظهارات متناقض در خصوص ارائه آمار در بسیاری از زمینه ها توسط دولت به وفور دیده می شود؛ ارائه آمارهایی در خصوص اشتغال، نرخ بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و …، در مقایسه آماری که توسط مسولین ارائه می شود متوجه این قبیل از تناقض گویی ها می شویم.

البته اشتغالزایی تنها بخشی از کارنامه غیرقابل اتکای دولت به حساب می آید. عدم توجه به عزت ملی و اشتباهات محاسباتی در تعیین راهبرد سیاست خارجی به علاوه مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی زمینه را به سوی انفعال دولتی ها در روزهای پایانی عمرشان کشانده است. همین عوامل دست به دست هم داده که حتی رسانه های حامی دولت و همچنین، بخشی از اردوگاه اصلاح طلب اندیشه دور زدن روحانی را در سر بپرورانند و به فکر ارائه آلترناتیو در انتخابات ۹۶ باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.