تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲:۰۶
کد خبر : 571

گفتگو با حسین خیرزاده هشترودی خالق کتاب “ارباب عرفان”

گفتگو با حسین خیرزاده هشترودی خالق کتاب “ارباب عرفان”

پیک هشترود: رونمائی از اولین اثر منتشر شده حسین خیرزاده ، شاعر هشترودی با نام ” ارباب عرفان” بهانه ای شد تا پای درد دل های وی بنشینیم و حرف های ناگفته وی را بشنویم.

به گزارش پیک هشترود، حسین خیرزاده در سال ۱۳۵۴ در گنجینه کتاب هشترود متولد شد و تمام مقاطع تحصیلی خود از ابتدائی تا متوسطه را در مدارس هشترود تحصیل کرد ولی دیگر تحصیلات آکادمیک را ادامه نداد. در جوانی مربی کونگفو بود و بمدت ۲ سال دبیر هیئت این رشته بود. وی از سال ۱۳۷۶ بصورت نیمه متمرکز و از سال ۱۳۸۰ بصورت دائمی از هشترود به سمت تهران مهاجرت کرد.

گفتگوی پیک هشترود با این شاعر هشترودی بدین شرح است: DSCF4946_resize

از چه زمانی فهمیدید که طبع شاعری در شما وجود دارد؟

اولین با در سال ۱۳۶۷ بود که در حسینیه سیدالشهدا گنجینه کتاب، شاعران جمع می شدند تا شعرخوانی کنند من هم شعر خود را در کاغذی نوشتم و در جیبم گذاشتم و رفتم به آن حسینیه تا شعرم را بخوانم اما خجالت کشیدم و نخواندم. از آن زمان دیگر کم کم برای خودم نوشتم اما چون انجمن فعال ادبی در آن زمان نبود مجبور شدم به تهران بروم ودر انجمن ادبی قائم آل محمد عضو شدم و ۴ سال هم سرپرست این انجمن انتخاب شدم و امروز هم نتیجه تلاشم این کتاب است که با نام ارباب عرفان چاپ شده است.

چرا به نوشتن اشعار مذهبی روی آوردید؟

من شعرهائی با ماهیم مختلف دارم و سالهاست غزلهای بسیاری سروده ام ولی همیشه حسادت می کردم که چرا نمی توانم برای ائمه بنویسم که یک تحولی در من ایجاد شد و این توان در من ایجاد شد که برای ائمه بنویسم. اگرچه این تحول و نحوه آن رازی است بین من و خدا.

اکثرا به چه زبانی شعر می گوئید و مضامین شعرهای این کتاب چیست؟

اشعار من هم به زبان فارسی و هم به زبان ترکی است اما بیشتر به زبان ترکی می نویسم. مضامین این کتاب عاشورائی است و در سرودن آن از همه مقتل ها از جمله منتهی الامال، زندگی امام حسین(ع) و از کربلا تا کربلا استفاده کرده ام .

علت انتخاب نام این کتاب شما به چه دلیل است؟

من در این مجموعه سعی کرده ام د مورد امام حسین(ع) روضه نگویم و هدفم مظلوم گرائی وی نیست بلکه بیان شجاعتهای وی است تا وی در اوج باشد.

DSCF4951_resize

جمع آوری این اثر چه مدت طول کشید؟

این مجموعه در دوجلد ۸۰۰ صفح ای گردآوری شده که ۱۳ سال طول کشیده است. گردآوری آن نیز با همکاری همسرم بوده است. این اشعار در زمانهای مختلف به ذهنم می آمد و من در آن لحظات چون قلم و کاغذی در دست نداشتم لذا صدایم را ضبط می کردم و بعد به کاغذ می آوردم.

الگوهای ما کدام شاعران هستند؟

الگوهای شاعریی بنده سه شاعر بزرگ استاد حسینی، یحیوب و شاهی اردبیلی است. اما در نگارش این مجموعه از هیچ شاعری الگوبرداری نکرده ام و در حد توان خود شعر نوشته ام.

چه توصیه ای به مداح ها دارید؟

مداح ها باید با دستگاه های موسیقی آشنا باشند حتی چند شعر من در این اثر در دستگاه همایون است. چون برخی از آنها با این دستگاهها آشنائی ندارند و از مطالب جدید هم به مستمع نمی هند لذا جاذبه هم ندارند. باید با مقتل ها آشنا باشند تا اطلاعات صحیحی به مردم بدهند.

مجموعه خود را به چه کسی تقدیم می کنید؟

خدمت اربابم امام حسین(ع)

لازم به ذکر است مراسم رونمائی از این کتاب ساعت ۲۱٫۳۰ روز پنج شنبه در مسجد صاحب الزمان گنجینه کتاب هشترود خواهد بود.

DSCF4960_resize

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرزاد عباس زاده چهارشنبه , 16 مهر 1393 - 9:22

با سلام و تحیات:
استاد بزرگوار آرزوی موفقیت و نشر دیگر تالیفات.
استاد اسماعیل نژاد مهربان ممنون از اطلاع رسانیتان.

بهمن مهرانی فر پنجشنبه , 17 مهر 1393 - 10:34

باسلام وخسته نباشید
محضر سرور ارجمند و برادر بزرگوارم جناب آقای حاج حسین خیرزاده تبریک عرض مینمایم.روزیکه از زبان خودش موضوع را شنیدم انگار که دوباره در حرم حضرت اباعبدالله (ع) هستم.نمیدانم خوشحالی خود را از چاپ کتاب فرزندهشترود چگونه بیان نمایم.افتخار دیگریست به افتخارات شهرعزیزمان که مردمانی ولایی تحویل جامعه داده است.
از تمامی هشترودیهایی که در این زمینه فعالیت دارند سپاسگذارم و دست تک تکشان را میبوسم.

محمد باقرزاده یکشنبه , 20 مهر 1393 - 1:03

باسلام حسین جان امیدوارم موقع حساب وکتاب اربابمان برسد وبگوید مهمان من است.

یعقوب دوشنبه , 21 مهر 1393 - 21:37

سلام.پرده ی دیگری از معرفت سید الشهدا را از پنجره ی افکار شما و طبع شعر شما به نظاره نشستیم.بند بند شعرتان را خواندم.به تحقیق از این کتاب برایم محقق شد که شاهی دیگری با سبک متفاوتی ظهور کرده.با آرزوی توفیقات بیشتر،منتظر آثار بعدی هستیم