تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر : 55643

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی:

اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی صادر شد

اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی صادر شد

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی صادر شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، ساسان فرشی صبح امروز در جمع خبرنگاران از صدور اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: ‌رعایت استانداردهای حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورمان ایران اسلامی و مصرف مردم مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ضروری است، لذا در این راه، وظیفه داریم تا با تدوین استانداردهای لازم، توسعه این نوع از تجارت را هموار کنیم.

وی افزود: برای محقق شدن این موضوع تا کنون چندین استاندارد ملی و بین‌المللی در زمینه غذای حلال تدوین گشته است که از آن جمله می‌توان به راهنمای عمومی غذای حلال ۲۰۱۰‌ مصوب اجلاس کامسک، آئین‌نامه اجرائی قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید‌ ۱۳۸۷، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کل کشور، راهنمای عمومی غذای حلال (۱۲۰۰۰)‌ ۱۳۸۸، سازمان ملی استاندارد ایران و راهنمای عمومی غذای حلال ۲۰۱۰، مصوب اجلاس کامسک اشاره کرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی اهمیت استاندارد غذای حلال را در تجارت مهم عنوان کرد و افزود: با تدوین استانداردهای لازم در زمینه غذای حلال، توسعه این نوع از تجارت را هموار کنند که این موضوع نیازمند، تدوین دستورالعمل‌های اختصاصی، آئین نامه‌ها و دستورهای شفاف خواهد بود.

وی اظهار داشت: حلال به عنوان یک استاندارد جهانی، معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان، عاملی برای توسعه مبادلات محصولات و صنایع غذایی در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است و رعایت استانداردهای حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورهای اسلامی و مصرف جوامع مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ضروری است.

‌فرشی در مورد غذای حلال (۱۲۰۰۰) سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در زمینه تهیه استاندارد غذای حلال در ایران، با همکاری کلیه ذینفعان و با نظارت سازمان ملی استاندارد در سال ۱۳۸۸، راهنمای عمومی غذای حلال (۱۲۰۰۰) در ایران تدوین و ملاک اجرا قرار گرفت.

وی افزود: راهنمای عمومی غذای حلال به بررسی ویژگی‌های افزودنی‌ها، فرایند اجرائی ذبح دام و طیور، ملاحظات اسلامی حقوق و رفاه حیوانات و غیره می‌پردازد که استان آذربایجان‌شرقی در این راستا گام مهمی برداشته و اولین پروانه نشان استاندارد حلال استان صادر شد.

مدیر کل استاندارد آذربایجان‌شرقی اهداف اجرای استانداردهای حلال را چنین عنوان کرد  گقت: ‌از دستاوردهای اجرای استانداردهای حلال می‌توان به دستیابی به تولید غذای حلال و افزایش اعتماد به نفس مصرف کننده مسلمان با توجه به غذای حلال، توسعه الزامات اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان توسعه بازارهای اسلامی بر پایه غذای حلال، برقراری چارچوب اساسی برای قوانین و آئین‌نامه‌ها در غذای حلال و گواهی‌های مرتبط اشاره کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.