ساعت: 13:01 منتشر شده در مورخ: 1395/10/12 شناسه خبر: 55635

رئیس هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به بخور و نخورهای روزهای آلوده گفت: مصرف سبزیجات خام و مرکبات در تقویت سیستم ایمنی و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر است.

Print Friendly

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس؛ سید ضیاءالدین مظهری  در ارتباط با بخور و نخورهای روزهای آلوده اظهار داشت:‌در گام نخست ما پزشکان توصیه می‌کنیم که افراد حتی‌المقدور در محیط‌های آلوده تردد نکنند چرا که هر چقدر توان دفاعی بدن را تقویت کنیم باز هم ممکن است از پس آلودگی هوا و عوارض آن بر نیاید.

وی افزود:‌ بهترین راهکار کاهش عوارض آلودگی هوا در بدن مصرف مایعات فراوان به ویژه آب است چرا که از این طریق دفع ادرار افزایش یافته و سموم بدن نیز از این طریق از بدن خارج خواهد شد. همچنین استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین c و سبزیجات مختلف نیز توصیه می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه در مصرف سبزیجات باید توجه داشت که محل تولید آن در پایین دست شهرهای بزرگ نباشد، گفت: چرا که این مسئله سبب ورود فاضلاب به سبزیجات شده و ممکن است آلودگی‌هایی را برای فرد هنگام مصرف به همراه داشته باشد.

مظهری با اشاره به اینکه انسان نیز کبد فعال دارد و با وزن حدود یک کیلو و نیم ۶۰۰ کار مهم در بدن و سم‌زدایی را انجام می‌دهد، اضافه کرد:‌ولی با این وجود باید مراقب باشیم که مواد آلوده را از طریق غذا وارد بدن نکنیم. همچنین توصیه می‌شود در روزهای آلوده سبزیجات خام را بیشتر مصرف کرده البته باید نسبت به ضدعفونی کردن و انگل‌زدایی آن به شدت دقت شود.

این متخصص تغذیه بیان داشت: میوه‌ها و مرکبات سرشار از ویتامین به ویژه ویتامین C بوده و در روزهای آلوده مصرف آن به شدت توصیه می‌شود همچنین استفاده از فلفل دلمه‌ای به رنگ‌های مختلف به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان در کاهش عوارض آلودگی هوا و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

وی گفت: البته مصرف شیر نیز توصیه می‌شود ولی فواید آن در روزهای آلوده به اندازه سبزیجات و مرکبات نیست؛ همچنین مصرف مغزهای تازه همچون مغز تخمه کدو، پسته و بادام به اندازه ۳۰ گرم در روز جایگزین خوبی برای انواع تنقلات بوده و علاوه بر تأمین مواد معدنی بدن و انرژی ما در کاهش عوارض آلودگی مؤثر است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران گفت:‌ انار و یا آب آن یک ماده غذایی مفید در روزهای آلوده است ولی افرادی که فشار خون پایین دارند باید در مصرف آن دقت کنند ولی به طور کلی حفظ تعادل در مصرف ۴ گروه اصلی مواد غذایی یک اصل ضروری در تأمین سلامت بدن است.

مظهری با اشاره به اینکه تعادل در مصرف مواد غذایی و تنوع در انتخاب این مواد در حفظ سلامتی بسیار مهم است،‌گفت:‌بدن ما به هر ۴ گروه مواد  غذایی شامل نان، فرآورده‌های غلات سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب همچنین گوشت و جایگزین‌های آن احتیاج دارد و باید در مصرف به اندازه آن دقت کنیم.

Print Friendly

لینک کوتاه:
نظرات
هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده