تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 54795

ظریف در نشست کمیسیون سیاست خارجی:

۲۱ دی کمیسیون مشترک برجام تشکیل می‌شود/ طرف‌های مذاکره بر ادامه برجام و اجرای آن تأکید داشتند

۲۱ دی کمیسیون مشترک برجام تشکیل می‌شود/ طرف‌های مذاکره بر ادامه برجام و اجرای آن تأکید داشتند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان ظریف در نشست این کمیسیون گفت: اجرا نشدن قانون ایسا جزو توافقات مذاکره بود بنابراین تصویب آن نقض برجام اعلام شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح نشست دیشب کمیسیون متبوعش که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معاونان وی تشکیل شد، پرداخت و گفت: این جلسه با دو هدف بررسی بودجه سال ۹۶ وزارت امور خارجه و بررسی آخرین وضعیت برجام تشکیل شد.

وی در ادامه به سخنان ظریف در این جلسه اشاره کرد و به نقل از وی گفت: برجام مبتنی بر مذاکره به دست آمد و عدم اجرای قانون ایسا جزء توافق ما بود و به همین جهت تصویب آن نقض برجام اعلام شد و عکس العمل های حساب شده جمهوری اسلامی را در پی داشت.

نقوی افزود: ظریف به این عکس العمل ها اشاره کرد و ادامه داد که دو فرمان اجرایی رئیس جمهور به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی و همچنین درخواست تشکیل کمیسیون مشترک از جمله واکنش ها بود و کمیسیون مشترک ۱۰ ژانویه تشکیل خواهد شد و بعد از این مراحل نیز برنامه مشخص و مدون داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در ادامه، عراقچی توضیح داد که تاکنون حدود ۷۰ میلیارد دلار خط اعتباری از طرف کشورهای مختلف در ارتباط با ایران اختصاص داده اند که با مانع روبرو بود و با اصلاح قوانین، مشکل حل شده است و بازپرداخت اعتبارات مذکور مطابق جدول زمان‌بندی خودش خواهد بود و ایران مجبور به پرداخت بلافاصله و یا در کوتاه مدت نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در ادامه ظریف گفت که با بقیه اعضای ۱+۵ نیز گفت وگوهای مستمر صورت گرفته و همچنان ادامه دارد همچنین با چین و روسیه هم مذاکرات انجام شده و همه طرف های مذاکره بر روی ادامه برجام و اجرای آن تأکید داشتند.

وی افزود: پس از مباحث برجام، در این جلسه، مباحث منطقه به ویژه تحولات سوریه نیز مورد بحث قرار گرفت، پس از مباحث وزیر امور خارجه، اعضای کمیسیون نظرات خود را مطرح کردند که در ادامه ذوالنوری نماینده مردم قم گفت اقدامات جمهوری اسلامی در مقابل نقض عهد آمریکایی باید هم وزن و قرینه باشد و اینکه بالاخره از کمیسیون مشترک چه چیزی بدست می آید که در پاسخ ظریف گفت که آمادگی کامل برای هر نوع اقدامی را داشته و مطابق برجام اختیارات قانونی داریم و نیازی هم به مراجعه به شورای امنیت نداریم.

نقوی در ادامه با بیان اینکه پس از مباحث برجام، بحث بودجه وزارت امور خارجه مطرح شد، عنوان کرد: ارتقای وضع و سطح سفارتخانه های جمهوری اسلامی، انجام مأموریت‌های سخت و پیچیده دیپلماتیک و ماموریت های مهم وزارت خارجه ایجاب می‌کند که حمایت و پشتیبانی جدی از بودجه و اعتبارات بیشتری دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه دولت توجه ویژه ای به بودجه وزارت خارجه داشته و رشد خوبی نسبت به سال ۹۵ داشته اما کمیسیون باید نسبت به اعتبارات وزارت خارجه عنایت ویژه ای داشته باشد همچنین پرداخت‌های جمهوری اسلامی به سازمان و نهادهای بین‌المللی که عضو آنهاست، بخش مهمی از اعتبارات وزارت خارجه است که برای حفظ موقعیت جمهوری اسلامی پرداخت آنها الزامی است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.