تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر : 54446

بی‌اعتنایی به توان داخلی خیانت است؛

مهندسی معکوس؛ رمز موفقیت کشتیرانی در ایران/ امکان صادرات قطعات کشتی به سایر کشورها در ایران

مهندسی معکوس؛ رمز موفقیت کشتیرانی در ایران/ امکان صادرات قطعات کشتی به سایر کشورها در ایران

درحالیکه جوانان تحصیلکرده و خلاق ایرانی تشنه موقعیت‌های شغلی هستند، دولت با هدف نوسازی ناوگان دریایی کشور با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۲٫۵ میلیارد دلار، وارد قرارداد با صنایع کشتی سازی کره جنوبی شده است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از سایت خبری «رازق»، این روزها درباره لزوم حمایت از تولید و وارد نکردن کالاهای مصرفی و غیرضرور و یا کالاهایی که توان ساخت آن در داخل وجود دارد بسیار سخن گفته شده است.

مردم ایران و مسئولین از لزوم حمایت از تولیدات داخلی آگاهی دارند و می دانند که تولیدات داخلی نه تنها برای ارزآوری در کشور مفید است و جلوی خروج ارز را هم می گیرد بلکه باعث رشد اشتغال آن هم در شرایطی که بیکاری در کشور غوغا می کند می شود.

در این چند روز یکی از مسائلی که رسانه ای شد مساله خرید کشتی از شرکت هیوندای کره جنوبی بود.

متخصصان داخلی، تولیدکنندگان و دلسوزان اقتصاد این مرز و بوم یک صدا به قرار داد ایران با کره جنوبی اعتراض کرده و تاکید کردند در شرایطی که کشور توان تولید این کشتی ها را دارد لزومی به وارد کردن این محصول از خارج از کشور نیست.

در همین راستا سرتیپ پاسدار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران در نشست خبری خود نسبت به این قرارداد واکنش نشان داده و با بیان اینکه «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوی کشتی‌رانی ایران، خیانت است»، گفت: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد».

** لغو قراردادکشتی سازی با کره منطبق بر اقتصاد مقاومتی است

اما عبدالکریم جمیری که افتخار نمایندگی مردم بوشهر را در کارنامه دارد نیز از لزوم لغو قرارداد با شرکت هیوندای کره جنوبی صحبت می کند این نماینده سابق  در گفتگو با خبرنگار رازق با بیان اینکه لغو قراردادکشتی سازی با کره منطبق بر اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: قرارگاه خاتم آمادگی حضور در عرصه ساخت کشتی را دارد.

وی در واکنش به لغو قراردادنفتی ایران با کره ، اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ع) و شرکت صدرا در این خصوص توانسته اند توانمندی هایشان را نشان دهند.

نماینده سابق بوشهر در مجلس با تأکید براینکه این توانمندی هم نباید مغفول بماند و نباید رویکرد ما در بحث کشتی رانی به سفارشات بیرونی باشد، اضافه کرد: لغو قرارداد کشتیرانی ایران با کره اقدام بسیار خوبی تلقی می شود و تکیه بر توانمندی داخلی از محتویات ارزشی اقتصاد مقاومتی است و باید نگاه خاص و ویژه ای به این مهم داشت.

جمیری با بیان این مطلب که توانایی درونی به ویژه در بحث ساخت کشتی در کشور وجود دارد، افزود: اگر همچین قراردادی منعقد می شد تضعیف نیروها و توانمندی داخلی در بحث ساخت کشتی بود.

نماینده سابق بوشهر در مجلس در جایگاه کارشناس تأکید کرد: لغو این قراردادکار خوبی بود و برگرداندن اعتماد عمومی  به توانمندی های داخلی و منطبق بر اقتصاد مقاومتی است.

جمیری در خاتمه اظهار کرد: اگر می خواهیم به منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم باید نگاه ویژه به توانمندی های داخلی داشته  باشیم و از سفارشات بیرونی در حوزه هایی که توانمندی داریم بپرهیزیم.

اما موافقان قرارداد با شرکت هیوندای کره جنوبی بر توانمند نبودن کشورهای داخلی در عرصه کشتی سازی صحبت کرده اند و تاکید کرده اند شرکت های داخلی در تحویل نیز بدقول هستند.

برای مشخص شدن این نکته صحبت های دو شرکت حاضر در نمایشگاه دستاورهای فناورانه دریایی که در آبان ماه برگزار شد را بازخوانی کردیم.

شرکت دانش‌ بنیان سپهر سیستم، یکی از شرکت‌ کنندگان نمایشگاه دستاورد های فناورانه دریایی که در آبان ماه برگزار شد است که از سال ۸۹ فعالیت خود را در حوزه خدمات فنی مهندسی در حوزه دریا آغاز کرده است.

اعضای این شرکت از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هستند و شرکت پس از سه سال استقرار در مرکز رشد دانشگاه شریف فعالیت تولیدی را آغاز کرده است.

حسین مختاری، مدیر عامل شرکت درباره نحوه ورودشان به حوزه صنایع دریایی می‌گوید: شرکت ما در حوزه کنترل و ابزار دقیق دریایی فعالیت می‌کند و از ابتدا بازار هدف تجهیزات نوین و استفاده از فناوری پیشرفته را انتخاب کردیم.

در شرکت گروه‌های مکانیک، برق، رایانه و هوش مصنوعی، تجهیزات هوشمند مثل شناور هوشمند یا ربات‌های زیر آبی را طراحی و تولید می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: ما تنها سازنده شناورهای هوشمند پایش هستیم و صفر تا ۱۰۰ این کار تولید خودمان است و کاربرد آن هیدروگرافی دریاچه پشت سدها، پایش و اندازه‌گیری کیفیت آب سدها و بنادر و پایش آلودگی است.

یکی از کاربردهای مهم هیدروگرافی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که لازم است دید مناسبی نسبت به انباشت رسوب پشت سدها پیدا کنیم.

شرکت کانکتورسازی کارن یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان در عرصه کشتی سازی است که قطعات کوچک، اما با اهمیت مربوط به حمل و نقل دریایی را در ایران تولید می‌کند.

مجید پوراکبر، مدیر تنظیم و کیفیت شرکت کانکتورسازی کارن درباره اهمیت این قطعات می‌گوید: مهندسی معکوس و در نظر گرفتن استانداردها در حوزه قطعات ارتباطی، طراحی و ساخت و تولید کانکتور را بومی کرده‌ایم.

وی تصریح می کند: کانکتورها در سیستم‌های ارتباطی بسیار تاثیرگذار بوده و خطا در انتقال داده یا جریان ممکن است باعث بروز حوادث غیرقابل جبران و پرهزینه شود.

علاوه بر این، همه قطعات بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته می‌شود و به زودی می‌توان قطعات باکیفیت را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

با بازخوانی صحبت های این دو شرکت و تجربه ساخت ناوهای غول پیکر در کشور نظیر ناو جماران به نتیجه می رسیم که نه تنها در ساخت کشتی ناتوان نیستند بلکه در بسیاری از موارد از کشورهای خارجی نیز موفق تر عمل کرده اند اما باید به شرکت های داخلی فرصت داد تا با اثبات مجدد شایستگی خود فرصت های شغلی زیادی را نیز برای کشور و مهندسان خلاق و خوش فکر ایرانی ایجاد کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.