تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 53804

رئیس مرکز بهداشت هشترود در گفتگو با پیک هشترود:

تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز از راه تزریق به مسایل جنسی/ اجرای برنامه استراتژیک چهارم ایدز تحت عنوان ۹۰، ۹۰، ۹۰ در کشور

تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز از راه تزریق به مسایل جنسی/ اجرای برنامه استراتژیک چهارم ایدز تحت عنوان  ۹۰، ۹۰، ۹۰ در کشور

رئیس مرکز بهداشت هشترود گفت: موج سوم ایدز انتقال آن از راه تماس جنسی است و در مدت سه‌دهه، شیوع ایدز جنسی در ایران از ۱۸.۶‌درصد به ۴۰‌ درصد رسیده است و این، زنگ خطر بزرگی برایمان محسوب می‌شود.

سیدعلی موسوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پیک هشترود با اشاره به تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز از راه تزریق به مسایل جنسی، گفت: متاسفانه علیرغم کاهش ۵۰ درصدی شیوع اچ آی وی  ایدز در دنیا اما در منطقه مدیترانه شرقی شیوع این بیماری رو به افزایش است.

 

وی اظهار داشت: موج سوم ایدز انتقال آن از راه تماس جنسی است و در مدت سه‌دهه، شیوع ایدز جنسی در ایران از ۱۸.۶‌درصد به ۴۰‌ درصد رسیده است و این، زنگ خطر بزرگی برایمان محسوب می‌شود.

 

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان هشترود افزود: همچنین افزایش دوبرابری ابتلا به ایدز طی سه‌دهه گذشته در بین زنان کشور و رسیدن آن از ۱۶‌ درصد به ۳۱‌ درصد  بصورت جدی نگران کننده است.

 

 

موسوی تصریح کرد: شهرستان هشترود نیز با توجه به تمامی امتیازات و کاستی هایی که دارد از قافله عقب نمانده و نیاز به تلاش عموم جامعه  برای تاثیر گذاری در مورد ایدز را دارد.

 

 

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به مشکلات بومی منطقه که روزانه با آنها درگیر هستیم ازجمله مشکلات اجتماعی موجود مانند اعتیاد خصوصا اعتیاد در زنان و همچنین طلاق و موارد دیگر مثل سایر مناطق و بعضا مواردی خاص مربوط به خود شهرستان مانند مشکلات فرهنگی منطقه و انگ و تبعیض نسبت به این بیماری، مشکلات مربوط به امکانات تشخیصی در شهرستان، عدم دسترسی به گروه های پرخطر در شهرستان (معتادین تزریقی ،سکس ورکر ها و … )، عدم امکان تهیه راحت وسایل حفاظت فردی (کاندوم ) در شهرستان با توجه به شناخته بودن اکثریت متصدیان داروخانه ها و فعالیت افراد فاقد مجوز و بعضا دوره گرد و دخالتشان در امورات درمانی، نیاز به فعالیت مضاعف داریم.

 

 

موسوی خاطرنشان کرد: همواره سربازان عرصه سلامت و داوطلبین بهداشتی و سفیران سلامت در خانواده ها و مدارس  در جهت رسیدن به هدف جهانی تمام کشورها تا سال ۲۰۳۰ که همانا رسیدن به پایان ایدز می باشد تلاش خواهند کرد.

 

 

وی اضافه کرد: در این راستا با اجرای برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور که در ماه های پایانی سال گذشته در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به ریاست رییس جمهور و عضویت ۹ تن از وزرا تصویب شده است  تحت عنوان  ۹۰، ۹۰، ۹۰ اقدام خواهد شد به این ترتیب که طی چهار سال آینده ۹۰ درصد افراد آلوده شناسایی شده، ۹۰ درصد  افراد شناسایی شده تحت درمان با ثبات و پایدار قرار گیرند و ۹۰ درصد  افراد درمان شده با کاهش بار ویروس تعداد ویروس در بدن آنها به حداقل ممکن برسد.

 

 

رئیس مرکز بهداشت هشترود بیان کرد: واحد کارشناسی پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهرستان با اجرای برنامه های آموزشی، مشاوره، اطلاع رسانی، آگاه سازی  و انجام تست تشخیص سریع برای افراد در معرض خطر در خدمت عموم همشهریان می باشد.

 

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.