تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
کد خبر : 53374

در نشست خبری وزرای خارجه روسیه و ترکیه بیان شد

توافق روسیه و ترکیه بر سر حل بحران سوریه؛ تأکید آنکارا بر آتش‌بس

توافق روسیه و ترکیه بر سر حل بحران سوریه؛ تأکید آنکارا بر آتش‌بس

وزیرای خارجه ترکیه و روسیه بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه و توافق دو کشور بر سر آن تاکید کردند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف» همتای روسیه‌ای او طی یک نشست خبری در «آلانیا» بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه و توقف درگیری‌ها تاکید کردند.

چاووش‌اوغلو در این کنفرانس با بیان اینکه با روسیه برای حل بحران سوریه به توافق رسیده‌اند، گفت: هدف ما این است که روابط دوجانبه خود با روسیه را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و همکاری برای پایان دادن به بحران سوریه تقویت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه، اظهار داشت: ما به مکانیزم موثری نیاز داریم تا طی آن راه‌حل سیاسی حاصل شود…شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه نه تنها تهدیدی برای ترکیه بلکه تهدیدی برای تمام دنیا هستند.

وزیر خارجه ترکیه خواستار برقراری آتش‌بس فوری در شهر «حلب» و همچنین سراسر سوریه شده و تاکید کرد با روسیه برای شکست دادن گروه تروریستی داعش همکاری می‌کنند.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه نمی‌توان بدون راه‌حل سیاسی، تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرد، خواستار اخراج تروریست‌های داعش و جبهه النصره از سوریه و عراق شد.

در ادامه این نشست خبری وزیر خارجه روسیه به صحبت پرداخته و گفت: مسکو با آنکارا برای حل بحران در سوریه به توافق رسیده است. باید با ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه همکاری کنیم که در نهایت منجر به صلح خواهد شد.

لاوروف با بیان اینکه وضعیت وخیم انسانی در حلب باید پایان یابد، ادامه داد: عملیات نظامی در شرق حلب به قوت قبل تداوم داشته زیرا این منطقه مااند «موصل» در عراق است.

وی تاکید کرد روسیه عملیات نظامی در حلب را ادامه خواهد داد تا زمانی که این شهر از تروریست‌ها پاکسازی شود اما تروریست‌ها از غیرنظامیان بعنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: ما به غیرنظامیان در شرق حلب کمک کرده، محموله‌های بشر دوستانه ارسال و بیمارستان صحرایی برپا کردیم. اما کشورهای غربی هیچگونه کمکی را سازمان‌دهی نمی‌کنند.

لاوروف تاکید کرد سرنوشت سوریه باید توسط مردم کشورش تعیین شود و روسیه نیز آماده است تا با تمام طرف‌ها در سوریه مذاکره کند.

وی در ادامه صراحتا اعلام کرد نه روسیه و نه دولت سوریه مسئول حمله به نظامیان ترکیه در شمال سوریه و نزدیکی شهر «الباب» که به کشته و زخمی شدن حدود ۱۵ نفر از آنها انجامید، نیستند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.