تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
کد خبر : 52662

استاندار آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

تاکید بر استقلال شرکت مس آذربایجان و اجرای طرح‌های پایین‌دستی صنعت مس/ صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون

تاکید بر استقلال شرکت مس آذربایجان و اجرای طرح‌های پایین‌دستی صنعت مس/ صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استقلال شرکت مس آذربایجان و اجرای طرح‌های پایین‌دستی صنعت مس در استان، گفت: مس سونگون باید از حالت یک پروژه خارج شده و به یک شرکت مستقل صادرات‌محور و دارای طرح توسعه تبدیل شود.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، اسماعیل جبارزاده عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در مجتمع مس سونگون برگزار شد، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت، استقلال شرکت مس آذربایجان بوده و مراحل قانونی در این خصوص پیگیری شده است.

وی با بیان این که بدون استقلال این شرکت، اهداف و برنامه‌های آن محقق نمی‌شود، گفت: امروز برای کوچک‌ترین موضوع در مس سونگون باید با شرکت ملی مس هماهنگی شود، در حالی که مس سونگون باید از حالت یک پروژه خارج شده و به یک شرکت مستقل تبدیل شود.

جبارزاده با اشاره به صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون، گفت: متاسفانه این صادرات از گمرک‌های خارج از استان انجام می‌شود و ظهور و بروزی در اقتصاد استان ندارد و لازم است ساز و کاری تعریف شود تا صادرات این مجتمع به نام استان آذربایجان شرقی ثبت شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه کنسانتره مس نیز جزو محصولات دارای ارزش افزوده در بازارهای دنیا محسوب می‌شود، اما با توجه به شرایط کنونی کشورمان و نیاز مبرم به ایجاد فرصت‌های شغلی، نباید به این مقدار بسنده کنیم و باید برای فراوری کنسانتره و ایجاد صنایع پایین‌دستی مس نیز برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که طرح فراوری کنسانتره مس به هر شکلی که از نظر فنی و اقتصادی به‌صرفه‌تر است باید اجرایی شود، افزود: بخش معدن و به ویژه صنعت مس باید در خدمت اشتغال و ارزش افزوده بیشتر برای استان باشد.

جبارزاده اضافه کرد: البته در این مسیر مشکلات و ناملایمت‌هایی هم هست که طبیعی است باید این موانع را پشت سر بگذاریم و مشکلات باعث نشود که در برابر خواسته‌های به حق خود کوتاه بیاییم.

این مسؤول با اشاره به این که توسعه صنعت مس از هسته‌های کلیدی توسعه استان است، افزود: برای تحقق صنایع پایین‌دستی مس، در کنار طرح‌های توسعه مس سونگون از هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زمینه فراوری کنسانتره مس با هر ظرفیتی فعالیت کند حمایت می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود احداث جاده خواجه- ورزقان را از نیازهای ضروری و خواسته‌های بحق مردم منطقه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش مسوولان و مجموعه مس سونگون، موانعی که در مسیر اجرای این پروژه ایجاد شده بود برطرف شده و باید با تسریع در علمیات اجرایی تلاش کنیم تا در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص توسعه بخش کشاورزی در شهرستان ورزقان نیز گفت: کشاورزان این شهرستان در بحث مکانیزاسیون و مدرن‌سازی کشاورزی هیچ محدودیتی برای استفاده از تسهیلات ندارند و انتظار داریم که کشاورزان از فرصتی که دولت علی‌رغم تنگناهای مالی فراهم کرده است استفاده کنند.

جبارزاده از پرداخت ۷۶۵ میلیارد تومان به گندم‌کاران استان در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ قابل توجه با وجود مشکل دولت در تامین نقدینگی پرداخت شده و نشانه توجه دولت به بخش کشاورزی است.

وی با بیان این که تغییر الگوی کشت از هسته‌های کلیدی توسعه شهرستان ورزقان است، گفت: دولت یازدهم ۸۵ درصد از هزینه تغییر روش آبیاری را به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند و مردم منطقه باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی از ظرفیت‌های ناشناخته ورزقان در بخش گردشگری نیز یاد کرد و گفت: متاسفانه این ظرفیت‌ها آن‌گونه که باید شناسایی و معرفی نشده است و نیاز به توجه ویژه مسوولان امر داریم.

جبارزاده در بخش ابتدایی سخنان خود نیز عرصه اقتصادی را مهم‌ترین عرصه رویارویی انقلاب با دشمنان دانست و گفت: دولت یازدهم در سایه تدابیر رهبری و اقدامات مثبت در سه سال گذشته، زمینه ثبات اقتصادی کشور را فراهم کرده و شرایط امروز نشان می‌دهد که تصمیمات دولت موفق بوده است.

وی افزود: روزهای خوبی در انتظار اقتصاد کشور و بخش صنعت و تولید است و ان‌شاءالله در عرصه جنگ اقتصادی نیز موانع و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم به ویژه سردار شهید ذاکر حیدری، فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان را تسلیت گفت و برای زایران و خادمان آن حضرت در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم این روز آرزوی توفیق کرد.

در این نشست که جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان نیز حضور داشتند تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران شهرستان ورزقان به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

مسوولان حاضر در نشست نیز به تناسب موضوعات مطرح شده توضیحات لازم را در خصوص نحوه حل مشکلات و راهکارهای رفع موانع ارایه کردند.

نجاتی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست از پرداخت ۲۰۷ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به ۳۸۰ واحد تولیدی استان در راستای طرح رونق تولید خبر داد و گفت: سیستم بانکی استان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز مستقیما به ۳۷۹ واحد تولیدی دیگر تسهیلات پرداخت کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استقلال شرکت مس آذربایجان و اجرای طرح‌های پایین‌دستی صنعت مس در استان، گفت: مس سونگون باید از حالت یک پروژه خارج شده و به یک شرکت مستقل صادرات‌محور و دارای طرح توسعه تبدیل شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.