تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر : 51952

ضعف وزارت علوم در نظارت بر دانشگاه‌ها

دانشجویان پاسوز شعله دعواهای برادرانه!/ بل‌بشو در زیرنظام‌های آموزش عالی و عجز وزارت علوم در مدیریت

دانشجویان پاسوز شعله دعواهای برادرانه!/ بل‌بشو در زیرنظام‌های آموزش عالی و عجز وزارت علوم در مدیریت

دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌‌ای که هر کدام یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی تحت نظارت وزارت علوم به شمار می‌روند این روزها به نوعی با سرگردانی رو به رو هستند و این وضعیت به ضرر دانشجویان است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، شاید این روزها هر خانواده‌ای در کشور حداقل یک دانشجو در یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی داشته باشد پس می‌توان گفت آشوب و سرگردانی در دانشگاه‌ها مساوی است با سرگردانی خانواده‌ها و جامعه.

راه دوری نمی‌رویم؛ همین‌جا در تهران در واحد علوم و تحقیقات، هستند فارغ‌التحصیلانی که بسیار هزینه کرده‌اند تا درسشان به اتمام رسیده و حالا هر روز به دانشگاه سر می‌زنند تا بدانند بالاخره تکلیف اعتبار مدرکشان چه شد.

مسؤولان دانشگاه هم که اصلا به روی مبارکشان نمی‌آوردند و در هر بار سوال خبرنگاران، پاسخ‌هایی مبنی بر تائید تمام مدارک می‌دهند. می‌گویند وزارت علوم نگاه تبعیض آمیز به دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی دارد.

از آن طرف مسؤولان موسسات غیرانتفاعی هم گلایه دارند.

دانشگاه پیام نور هم چندان اوضاع بسامانی ندارد، از طرفی معاون آموزشی وزیر علوم می‌گوید این دانشگاه نباید به مقطع دکتری ورود کند از طرفی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور ورود به مقطع دکتری را یکی از ماموریت‌های این دانشگاه می‌داند و می‌گوید تا زمانی که ابلاغیه رسمی نیاید در مقطع دکتری دانشجو می‌گیریم.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی هم که هنوز تکلیفشان مشخص نیست و کسی نمی‌داند که سرانجام این دو دانشگاه ادغام می‌شوند یا خیر.

و این بلبشوی آموزش عالی در حالی است که مسؤولان وزارت علوم همه چیز را آرام می‌بینند و از رفاقت‌ها می‌گویند در حالیکه اختلافات عیان است و دود آن هم تنها به چشم دانشجویان می‌رود.

* ضعف وزارت علوم در نظارت بر دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد دو سال پیش در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های غیرمجاز کرد که پس از کش و قوس‌های فراوان، جریان به شورایعالی انقلاب فرهنگی کشیده شد و این شورا مقرر کرد که شورای گسترش آموزش عالی رشته‌های دانشگاه آزاد را در مهلت مقرر بررسی کرده و در صورت واجد شرایط بودن مجوز آن را صادر کند.

شورای گسترش آموزش عالی با مماشات بسیار و مهلت‌هایی که در اختیار وزارت علوم قرار داد به مرور برخی رشته‌محل‌ها را تائید کرد و برخی دیگر نیز از سوی خود دانشگاه آزاد و در کمیته سه نفره‌ای که خودشان می‌گویند قانونی است و وزارت علومی‌ها می‌گویند قانونی نیست تائید شد.

در هر صورت حالا کار به جایی رسیده است که اختلافات بالا گرفته و خنجرهایی که این دو نهاد از پشت به یکدیگر می‌زنند حالا به شمشیر بسته شده از رو تبدیل شده به طوریکه رئیس دانشگاه آزاد به طور مستقیم از مته به خشخاش گذاشتن وزارت علوم و سیاست‌های دوگانه این وزارتخانه در برخورد با دانشگاه آزاد در برابر دیگر زیرنظام‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: اگر مسئله‌ای برای دانشگاه آزاد لحاظ می‌شود برای موسسات غیر انتفاعی هم به همین صورت باشد، در حالی که می‌بینیم برخی موسسات غیر انتفاعی بدون استاد و امکانات و بدون آزمون دانشجوی کارشناسی ارشد می‌گیرند.

شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز در صحبت‌های خود نامی از مجموعه خاصی نبرده ولی گفته است: گاهی بدون توجه به کیفیت می‌خواهند رشد کمی را بالا ببرند که این مسئله خلاف است و بر اساس ضوابط نیست که امیدوارم در مسیر قرار بگیرند.

همچنین کارن ابری‌نیا مدیرکل دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم نیز گفته است: وزارت علوم مشکلات دانشگاه آزاد را بسیار تحمل کرده و وزارت علوم اگر قصد داشت معیارها، شاخص‌ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر اجرا کرده برای این دانشگاه اجرا کند، الان شاید ۶۰ درصد فعالیت‌های این دانشگاه تعطیل می‌شد.

این‌ها صحبت‌هایی است که مسئولان این دو نهاد می‌گویند و اطلاعیه‌ها و جوابیه‌هایی که بر روی سایت‌هایشان می‌رود هم در نوع خود جالب توجه است ولی جالب‌تر آنجاست که در میان تمام این دعواها و شمشیرهای از رو بسته شده، مسئولان این دو نهاد ادعای رفاقت و برادری هم می‌کنند!

شریعتی‌نیاسر معاون وزیر می‌گوید با میرزاده رفیقیم و از طرفی طه هاشمی معاون دانشگاه آزاد نیز رابطه وزارت علوم و دانشگاه آزاد را برادرانه می‌داند و می‌گوید: دانشگاه یک محیط علمی است و دعواهای بیرون دعوای سیاسی است و ربطی به وزارت علوم و دانشگاه آزاد ندارد.

حالا دانشجویان مانده‌اند میان دعواهای این دو نهاد رفیق و برادر! و نمی‌دانند آیا بالاخره بعد از این همه سال که هزینه کرده‌اند و عمر و سرمایه‌شان را گذاشته‌اند مدرک معتبری کسب می‌کنند یا نه.

از طرفی مسؤولان نهادهای بالادستی مثل کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بر این اعتقاد هستند که زیرنظام‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد باید از وزارت علوم تبعیت کنند.

* دانشگاه‌های غیرانتفاعی؛ یکی از دلایل دعوای وزارت علوم و دانشگاه آزاد

موسسات غیرانتفاعی هم به عنوان یکی دیگر از زیرنظام‌های وزارت علوم در بخش خصوصی در چند سال گذشته مشکلات و البته گلایه‌های بسیاری داشته‌اند.

حتی مسؤولان این دانشگاه در برخی مقاطع هم اعلام کرده بودند که وزارت علوم زورش به دانشگاه آزاد نمی‌رسد و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد را بی ضابطه دانسته و اعلام کردند این توسعه فقط برای شهریه دانشجویان است که این موضوع سبب وارونه شدن هرم آموزشی کشور هم می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد هم به تازگی به تبعیض وزارت علوم بین دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی اشاره کرده و گفته است: موسسات غیرانتفاعی به صورت بدون آزمون و بدون محدودیت زمانی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

از طرفی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی گفته است: ثبت‌نام تکمیل ظرفیت موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تا ۱۹ آبان ادامه دارد اما باوجود تکمیل ظرفیت به علت کمبود دانشجو، همچنان ظرفیت دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی در سراسر کشور ۸۰ تا ۸۵ درصد خالی مانده است.

وی گفته است: برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی یک چهارچوب مشخصی تعیین شده که در قالب آن می‌ توانند به پذیرش دانشجو اقدام کنند.

* دانشگاه پیام نور و ماموریتی که در اساسنامه آمده ولی معاون وزیر آن را نهی می‌کند

یکی دیگر از زیرنظام‌های آموزش عالی دانشگاه پیام نور است، این دانشگاه که چند ماهی می‌شود که رئیسش تغییر کرده و سرانجام علت تغییر رئیس هم مشخص نشد حالا با مشکلات آموزشی رو به روست.

از طرفی اساتید حق‌التدریس این دانشگاه گلایه دارند که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و معاون آموزشی وزیر علوم در مصاحبه‌ای گفته است: این مسئله فقط مربوط به دانشگاه پیام نور نیست بلکه تمام دانشگاه‌ها با مشکل مالی رو به رو هستند.

برخی از اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه می‌گویند دانشگاه پیام نور در توسعه تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل می‌کند.

برخی هم می‌گویند شاید در آمایش آموزش عالی قرار است سهم تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد برسد و به همین دلیل پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور کاهش یافته است.

البته شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم به صراحت اعلام کرد که دانشگاه پیام نور نباید در مقطع فعلی به بحث دکتری ورود کند ولی فراهانی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور می‌گوید: توسعه تحصیلات تکمیلی جزء ماموریت‌های دانشگاه پیام نور است و تا زمانی که ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف پذیرش در دوره دکتری به دانشگاه نرسد پذیرش متوقف یا کم نمی‌شود.

فراهانی معتقد است امسال هم مانند سال‌های گذشته در دکتری پذیرش داشته‌اند.

ولی مسؤولان دانشگاه پیام نور هم از این مساله ناراحت هستند که تائید رشته‌های این دانشگاه در وزارت علوم به کندی صورت می‌گیرد.

* فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی ادغام می‌شوند یا خیر؟

دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و جامع علمی‌کاربردی؛ دقیقا همانجا که وزیر علوم بر آن تاکید دارد یعنی دانشگاه ماموریت‌گرا و کارآفرین، در ابهام ادغام یا عدم ادغام هستند.

از طرفی عنوان می‌شود که سیاستی برای ادغام این دو دانشگاه با یکدیگر نیست.

وزیر علوم می‌گوید: برنامه‌ریزی برای ادغام نیست ولی چتری بر سر این دو دانشگاه قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر معاون آموزشی وزیر علوم از ادغام این دو دانشگاه خبر می‌دهد.

دانشگاه علمی‌کاربردی هم که با سرپرست اداره می‌شود آن هم سرپرستی که معاون مالی اداری وزیر علوم هم هست و شاید این مسئله این علامت سوال را در اذهان ایجاد کند که با وجود این مسائل آیا دانشگاه علمی‌کاربردی اهمیت چندانی برای وزارت علوم دارد یا خیر؟

دانشگاه‌های دولتی هم که طرح‌های کلانشان متوقف است و از کمبود بودجه گلایه دارند؛ پس با این همه بلبشو در دانشگاه‌ها آیا لازم نیست حداقل یکی از مسؤولان وزارت علوم به این سوال پاسخ دهد که واقعا در آموزش عالی چه خبر است؟

ضرر دانشجویان که به دلیل اختلافات سیاسی رقم می‌خورد را چه کسی پاسخ می‌دهد؟ چرا پاسخ وزیر علوم به این مشکلات فقط سکوت یا لبخند است؟ چرا تکلیف فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و مدرکی که میلیون‌ها خرجش کرده‌اند و حالا فهمیده‌اند که بی اعتبار است را کسی روشن نمی‌کند؟

دولتی که منتقدانش را به جهنم حواله می‌دهد چرا در آموزش عالی جهنمی از دعواهای سیاسی ساخته است؟

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.