تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر : 51904

95 درصد بهره‌برداران کشاورزی کم سواد و بی‌سواد هستند

شفیعی: بیکاری ۷ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ تعطیلی ۵۰ درصد گاوداری‌های استان

شفیعی: بیکاری ۷ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ تعطیلی ۵۰ درصد گاوداری‌های استان

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی این استان، ۷ هزار نفر جویای کار هستند، گفت: ۹۵ درصد بهره‌برداران کشاورزی کم سواد و بی‌سواد هستند.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، شهرام شفیعی امشب در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های این سازمان با محوریت برنامه‌های آموزشی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت:سازمان نظام مهندسی کشاورزی در راستای برنامه‌های آموزشی احیای دریاچه ارومیه، ۵۲ دوره آموزشی برای یک هزار و ۶۶۴ نفر روز برگزار کرده است.

وی ادامه داد: ۳۱۲ دوره مهارتی و ترویجی در مجموع برای ۶ هزار ۲۴۰ نفر در روز بهره‌بردار از سوی جهاد کشاورزی، ۵۲ مورد دوره ترویجی و مهارتی برای یک هزار و ۳۰۰ نفر از سوی فرمانداری و در نهایت ۴۰ دوره برای یک هزار و ۲۰۰ نفر بهره بردار از سوی اداره منابع طبیعی برگزار شده است.

شفیعی در ادامه گفت:میزان دقیقی از آمار اراضی کشاورزی و باغات حوزه دریاچه ارومیه در دسترس نیست و هرچند هر از گاهی آمار جسته و گریخته‌ای ارائه می‌شود.

وی افزود: توسعه باغات و اراضی کشاورزی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه ممنوع است و لازمه اخذ مجوز توسعه زمین اخذ مجوزهای آبی لازم است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه، مهم‌ترین دلایل آن را بارش نسبتا قابل قبول نزولات جوی، رهاسازی آب سدهای آذربایجان غربی و کردستان، لایروبی رودخانه‌ها، تبخیر کم آب دریاچه نسبت به سال گذشته و آگاهی جوامع محلی منطقه نسبت به تبعات خشکیدن دریاچه ارومیه برشمرد.

وی اساسی‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی را عدم اجرای قوانین اعلام کرد و گفت:متاسفانه مدیران دولتی تفکری در خصوص واگذاری بخش خصوصی ندارند، ۴۷ درصد فعالیت‌ها و کارهای جهادکشاورزی، ۶۰ درصد کارهای منابع طبیعی و ۵۰ درصد کارهای محیط زیست قابل واگذاری است.

شفیعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید کرده است، افزود: از ۱۳هزار فارغ التحصیل کشاورزی استان ۷ هزار نفر جویای کار هستند و اگر فارغ‌التحصیلان بیکار هستند ناشی از عدم اجرای قانون است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۳۰ هزار فارغ التحصیل کشاورزی کشور ۱۳۰ هزار نفر جویای کار هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: پکیج‌های آموزشی سازمان شامل دفترچه‌های آموزشی، شعارهای ترویجی، تهیه فلش، بروشورهای آموزشی تهیه و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است، همچنین شرکت های مشاور و طراحی برنامه‌های آب و خاک با استفاده از روش های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار، اصلاح الگوی کشت با ترویج محصولاتی که نیاز آبی کم دارند، سازماندهی و مدیریت چراگاه‌ها و حفاظت و احیای منابع طبیعی فعالیت می‌کنند.

شفیعی با بیان اینکه براساس برنامه پنج سالانه ستاد احیای دریاچه ارومیه مصرف آب کشاورزی در این حوزه باید ۸ درصد کاهش یابد، گفت: براساس برنامه پنج سالانه باید مصرف آب کشاورزی در این حوزه آبریز ۴۰ درصد کاهش یابد.

وی تصریح کرد:۹۵ درصد بهره‌برداران کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی کم سواد و بی‌سواد هستند و تنها ۵ درصد سواد مرتبط با بخش کشاورزی دارند.

وی اجرای دقیق و درست ماده پنج قانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی را یکی از راهکارهای بسیار موثر در کاهش میزان بیکاری دانش آموختگان بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این قانون بر به کارگیری کارشناسان فنی در واحدهای دامپروری تاکید شده است.

شفیعی با اشاره به آثار مثبت اجرای قانون مزبور در بالا بردن راندمان تولید در بخش کشاورزی، گفت: هدف اصلی از اجرای این قانون افزایش بهره‌وری و سطح کیفی تولیدات این بخش است که باید از سوی واحدهای دامی به طور جدی به آن پرداخته شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.