تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
کد خبر : 51556

نکات بهداشتی ویژه برای زائران کربلا؛

لزوم تزریق واکسن مننژیت و آنفلوآنزا برای زائران عتبات عالیات/ در ازدحام جمعیت استراحت نکنید

لزوم تزریق واکسن مننژیت و آنفلوآنزا برای زائران عتبات عالیات/ در ازدحام جمعیت استراحت نکنید

توجه به نکات بهداشتی شامل تزریق زود هنگام واکسن مننژیت و آنفلوانزا، استفاده از آب و غذای سالم، همراه داشتن داروهای مناسب و پیچیدن چفیه به دور گردن راه‌هایی موثر برای پیشگیری از بیماری برای زائران اربعین است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، هر ساله جمع زیادی از هموطنان ما به منظور نشان دادن عشق و ارادت خود به سومین امام شیعیان در ماه‌های محرم و صفر به ویژه اربعین حسینی راهی  کربلا می‌شوند و با راهپیمایی ویژه این ایام با آرمان‌های امام خود تجدید میثاق می‌کنند.

 

به منظور حفظ سلامتی زائران اربعین نکات پزشکی مدنظر قرار دارد که توجه به این نکات می‌تواند کمکی موثر برای زائران باشد در این گزارش مسائل پزشکی و سلامت مربوط به سفر اربعین به ویژه استفاده از واکسن به منظور پیشگیری از بیماری بررسی شده است.

 

با علی مهرابی توانا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به گفت‌وگو نشستیم؛ وی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا و مننژیت برای زائران عتبات عالیات همچنین سایر توصیه‌های پزشکی به این افراد گفت: بیماری آنفلوانزا بیماری تنفسی و ویروسی است و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود که علائم بارز آن تب، گرفتگی عضلات، آبریزش بینی و ریزش اشک است و معمولا برای پیشگیری از آنفلوانزای فصلی واکسن زده می‌شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تیم‌های درمانی و پزشکی که قرار است در بیمارستان‌های صحرایی و امدادی به زائران پیاده روی امام حسین (ع) خدمت رسانی کنند باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، ابراز کرد: بیماران قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران بدخیم و سرطانی باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند اما برای عموم مردم که سلامت کامل دارند، تزریق واکسن آنفلوانزا توصیه نمی‌شود.

 

مسئول مرکز تحقیقات سلامت ادامه داد: برای عموم مردم رعایت بهداشت فردی شامل شست‌وشوی مرتب دستها با آب و صابون توصیه می‌شود، فرد دارای ناراحتی تنفسی حتما از ماسک استفاده کند، عدم استفاده از وسایل شخصی مشترک با دیگران مانند قاشق و چنگال که تا حدودی می‌تواند از آلودگی افراد به آنفلوانزا جلوگیری کند همچنین عدم تماس با بیماران، فاصله گرفتن از افراد بیمار نیز بسیار مهم است.

 

مهرابی توانا، بر این موضوع تاکید کرد که کسانی که به آنفلوانزا مبتلا شدند به سرعت خود را به مراکز بهداشتی درمانی معرفی کنند و زیر نظر پزشک قرار گیرند همچنین استراحت کافی و مصرف مایعات داشته باشند چرا که باعث بهبود زودتر فرد می‌شود.

 

وی ادامه داد: البته افراد باید در نقاط بدون ازدحام جمعیت استراحت کنند و تنفس افراد نزدیک به یکدیگر نباشد.

 

در ادامه گزارش مهرابی توانا به تزریق واکسن مننژیت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از واکسنهایی که تزریق آن در سفرهای مذهبی خارج از کشور توصیه می‌شود استفاده از واکسن مننژیت است.

 

تزریق واکسن مننژیت مانند واکسن آنفلوانزا کاربردی نیست

وی درباره پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری مننژیت بیان کرد: مننژیت بیماری خطرناکی است اما مانند آنفلوانزا نیست که درباره آن واکسن توصیه شود زیرا این واکسن در همه موارد پیشگیری از بیماری مننژیت را پوشش نمی‌دهد و صد در صد پیشگیری کننده نیست.

 

تزریق واکسن مننژیت برای مسافران عتبات عالیات و حجاج توصیه می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه داد: تاکنون تمامی زیرگروه‌های بیماری مننژیت شناخته نشده است و علیه تمامی گروههای آن واکسن وجود ندارد اما به شکل معمول کسانی که به عتبات عالیات و سفر حج مشرف می‌شوند از طرف وزارت بهداشت و هلال احمر توصیه می‌شود تا اگر می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

 

مهرابی توانا، بر این موضوع تاکید کرد که واکسن مننژیت حدود ۹۵ درصد ایمنی زایی را برای فرد ایجاد می‌کند که برای مدت یک تا دو سال ایمنی در بدن فرد باقی می‌ماند و می‌تواند در مقابل این عفونت ایستادگی کند.

 

وی درباره زمان تزریق واکسن برای زائران عتبات عالیات گفت: بهتر است که فرد یک یا دو ماه و حداقل تا ۱۰ روز پیش از سفر واکسن مننژیت و آنفلوآنزا را تزریق کند تا سیستم ایمنی بدن تکمیل شود در غیر این حالت نمی‌توان اطمینان داشت که واکسن تأثیر گذار باشد.

 

مسئول مرکز تحقیقات سلامت با اشاره به اینکه افراد در پیاده روی عتبات عالیات ممکن است که با بارندگی مواجه شوند و در این حالت باید حتما از بادگیر و کوله پشتی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: زوار در داخل کوله پشتی خود لباسهای گرم و برخی مواد غذایی کم حجم اما پرانرژی مانند کشمش و آجیل به همراه داشته باشند.

 

وی ادامه داد: زائرین صابون مایع یا صابون کاغذی به همراه داشته باشند و به شکل گروهی حرکت کنند، از رفتن به جاهایی که آشنا نیستند و یا به تنهایی خودداری کنند، داروهایشان را در حین سفر مصرف کنند و اگر دچار بیماری شدند سریعا به اولین واحد پزشکی مراجعه کنند.

 

زائران عتبات عالیات در طول سفر مراقب کودکان و افراد سالخورده باشند

مهرابی توانا، با بیان اینکه در طول سفر مراقب کودکان و افراد سالخورده باشید، تصریح کرد: ریسک سلامتی این افراد نسبت به افراد دیگر بالاتر است و اگر در میان مسافران کودک و نوزاد وجود دارد پیش از آغاز سفر واکسن‌های مورد نیاز کودکان مانند واکسن کزاز، دیفتری، ثلاث یا هپاتیت را برای آنان تزریق کنید.

 

وی در ادامه افزود: افراد کهن سال ممکن است به دلایلی احتیاج به تزریق واکسن پنوموکوک داشته باشند و این واکسن توسط پزشک برای برخی از افرادی که دچار ناراحتی‌های تنفسی هستند تجویز می‌شود.

 

مسافران در حین سفر از آب بسته بندی و جوشیده استفاده کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)  با بیان اینکه افراد در حین سفر از آب سالم، بسته بندی شده و جوشیده استفاده کنند، تاکید کرد: مسافران از آب‌های برکه‌ها و مسیر استفاده نکنند همچنین از خوردن غذاهای مانده، غیر بهداشتی و پرخوری پرهیز کنند به این دلیل که مسمومیت غذایی را به همراه دارد.

 

در ادامه گزارش با دکتر مجید محمدیان، پزشک عمومی به گفت‌وگو نشستیم و نظرات وی را راجع به نکات بهداشتی و درمانی که توسط زائران کربلا باید رعایت شود، جویا شدیم.

 

وی درباره سفر به کربلا و اقدامات مناسب برای زوار مراسم اربعین حسینی گفت: افرادی که در گروههای پرخطر قرار دارند مانند افراد مسن، بیماران قلبی، افراد دارای دیابت، کودکان دارای آسم یا افرادی که بیماریهای ایمنی دارند همچنین افرادی که در سال بسیار بیمار می‌شوند بهتر است که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند اما برای افرادی که پرخطر نیستند ضرورتی برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا نیست.

 

تزریق دیرهنگام واکسن آنفلوانزا از ابتلا به آن جلوگیری نمی‌کند

محمدیان ادامه داد: اگر قرار باشد واکسن‌های آنفلوآنزا یکی دو روز پیش از اربعین تزریق شود نه تنها مفید نخواهد بود بلکه باعث تب کردن کودکان خواهد شد.

 

برای جلوگیری از سرمازدگی زوار دور گردن خود چفیه ببندند

این پزشک عمومی با بیان اینکه عمده بیماران پس از بازگشت از کربلا دچار بیماری می‌شوند، ابراز کرد: بیماریهای اسهالی و عفونی معمولا پس از بازگشت زائران زیاد است و امسال نیز در مسیر پیاده روی سرما زیاد خواهد بود که زوار باید دور گردن خود چفیه ببندند.

 

وی درباره انواع داروهایی که زائران باید در سفر کربلا به همراه خود داشته باشند، گفت: افراد داروهای سرماخوردگی و بیماریهای خاص را به همراه خود ببرند و بهتر است که داروی تب بر، استامینوفن، بروفن و شیاف دیکلوفناک را با خود داشته باشند تا در موقع مورد نیاز از این داروها استفاده کنند.

 

بر اساس آنچه که توسط کارشناسان حوزه پزشکی و سلامت بیان شد رعایت نکات فوق‌الذکر توسط زائران کربلا در اربعین حسینی باعث می‌شود تا در میان زوار به ویژه پس از بازگشت شاهد شیوع بیماری‌های مختلف نباشیم و به این شکل زائران از لذت معنوی این سفر برخوردار شوند همچنین سفری بدون خطر و بیماری را تجربه کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.