تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر : 46877

بررسی دلایل کشاورزان هشترودی برای عدم سرمایه گذاری در منطقه؛

فرهنگ غلط عدم سرمایه گذاری در بین اهالی هشترود باید حذف شود/ برخی از ادارات برخورد مناسبی با سرمایه گذران ندارند/ سرمایه گذار به امکانات رفاهی در منطقه نیاز دارد/ لزوم تکمیل پایاب سد سهند/ مسئولان سرمایه گذاران را به سمت صنعت کشاورزی سوق دهند

فرهنگ غلط عدم سرمایه گذاری در بین اهالی هشترود باید حذف شود/ برخی از ادارات برخورد مناسبی با سرمایه گذران ندارند/ سرمایه گذار به امکانات رفاهی در منطقه نیاز دارد/ لزوم تکمیل پایاب سد سهند/ مسئولان سرمایه گذاران را به سمت صنعت کشاورزی سوق دهند

شهرستان هشترود با وجد دارابودن زمینهای کشاورزی مستعد و غنی، کشاورزان آن نیز همه ساله سودهای کلانی به جیب می زنند اما نکته اصلی این است که حتی چند درصد جزئی از سودهای حاصل از فروش محصولات کشاورزی مخصوصا گندم در این منطقه سرمایه گذاری نمی شود. دلایل کشاورزان در این زمینه خواندنی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه اطلاع رسانی پیک هشترود، شهرستان هشترود (سرزمین خوشه های طلائی) به عنوان یکی از اصلی ترین قطبهای تولید گندم در استان آذربایجانشرقی و کشورمان همواره نقشی اساسی و پررنگ در بخش تولید گندم داشته است اما هرگز از این پتانسیل بالقوه در توسعه و محرومیت زدایی از این شهرستان استفاده کافی نشده است.

 

خوشه

 

عدم سرمایه گذاری مبالغ  حاصل از این سرمایه عظیمی که خداوند مهربان در خاک حاصلخیز و پر برکت این شهرستان نهاده است و  سرازیرشدن پولهای حاصل از این ثروت خدادای به شهرستان ها و استانهای دیگر جهت سرمایه گذاری در غیر منطقه هشترود همواره ضربه ی بزرگی به این شهرستان وارد کرده است.

 

در این بین در شهر هشترود حتی نسبت به دیگر شهرستانهایی که حتی از این نعمت بزرگ بی بهره اند ، بسیار کمتر سرمایه گذاری شده است.هشترودی که امسال بیش از صد هزار تن گندم از خاک آن  برداشت شده  مبلغی در حدود صد و سی میلیارد تومان  عائد خانوادهای کشاورز خود کرده است که شاید عجیب باشد شهرستانی این همه پتانسیل قوی در تولید گندم و درآمد زایی حاصل از آن دارد چرا هنوز واژه محرومیت را با خود به یدک می کشد.

 

خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع به سراغ چند کشاورزی رفته است:

 

فرهنگ غلط عدم سرمایه گذاری در بین اهالی هشترود باید حذف شود

 

مجید یکی از کشاورزان هشترودی است که در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد دلایل عدم رغبت کشاورزان برای سرمایه گذاری در این شهرستان گفت: بنده سعی کرده ام تا حد امکان سود حاصل از فروش گندم و سایر محصولات کشاورزی ام را در هشترود سرمایه گذاری کنم اما اکثر کشاورزان از روستاها مهاجرت کرده و به شهرهای بزرگتر رفته اند و به ناچار سود حاصل از فروش گندم را نیز باید برای امرار معاش به خارج از هشترود و محل زندگانی فعلی خود می برند.

 

وی افزود: متاسفانه فرهنگ غلطی هم در بین اهالی شهرستان وجود دارد که حتی به خود من هم می گفتند که بجای سرمایه گذاری در هشترود برو و در شهرهای بزرگتر برنماه ریزی کن تا به سودهای بیشتری هم برسی. هرچند ادارات هشترود هم برخورد مناسبی ندارند. یک فرد علاقمند به سرمایه گذاری باید آنقدر دوندگی کند و ادارات هم با نامه نگاری های زیاد باعث فرار وی می شوند.

 

مسئولان سرمایه گذاران را به سمت صنعت کشاورزی سوق دهند

 

مسلم هم یکی دیگر از کشاورزان است که در این مورد به خبرنگار ما گفت: عدم پیشرفت منطقه باعث و عدم هدایت درست سرمایه گذاران از سوی مسئولان باعث شده سرمایه گذاریها در منطقه جواب ندهند و باعث شده مردم رغبتی برای فعالیت اقتصادی نداشته باشند از طرفی مسئولان هم راه های سرمایه گذاری را برای کشاورزان نشان نداده اند.

 

وی افزود: ادارات منطقه هم بروکراسی های ادارای طولانی دارند که مزید بر علت شده است. مسئولان باید از افراد پیشقدم حمایت کنند چراکه خام فروشی عامل اصلی پسرفت هشترود است و باید مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه تلاش کنند.

 

برخی از ادارات برخورد مناسبی با سرمایه گذران ندارند

 

جواد نیز یکی از کشاورزان است که در این مورد به خبرنگار ما گفت: مسئولان برخورد مناسبی با سرمایه گذاران ندارند. من اگر شرایط را فراهم ببینم یک گلخانه احداث می کنم و در آن چند نفر را هم به کار می گیرم تا هم برای خودم سود کنم و چندین خانواده از آن استفاده کنند اما این کار آنقدر دوندگی دارد که باعث می شود از تصمیمم منصرف شومد.

 

سرمایه گذار به امکانات رفاهی در منطقه نیاز دارد

 

ابراهیم نیز به خبرنگار ما گفت: باور کنید کشاورزانی هم که از هشترود خارج شده اند در شهرهای دیگر وضعیت مناسبی ندارند اما چون در شهرستان امکانات نداریم به ناچار خارج شده اند. با گذشت چندین سال هنوز در شهر با دبّه آب می بریم به خانه هایمان. و مواردی مانند این. سد سهند چندین سالی است که به حال خود راها شده هرچند بنده اعتقاد دارم با تکمیل پایاب آن می توان در جذب سرمایه گذار و حفظ کشاورزان منطقه موثر بود.

 

آنچه از سخنان این کشاورزان بدست می آید اینکه مسئولان اگر میلی برای نگهداشت سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی مخصوصا گندم در منطقه دارند ابتدا باید برخی از امکانات رفاهی در منطقه ایجاد کنند تا کشاورزان به امید زندگی بهتر جلای وطن نشوند.

 

از لزوم تکمیل پایاب سد سهند تا حذف کاغذبازی ها در ادرات

 

همچنین تکمیل پایاب سد سهند می تواند نقطه قوت برای سرمایه گذاری در منطقه باشد که نیازمند توجه جدی دولتمردان است. اگرچه حذف برخی از بروکراسی های زائد اداری، توجیه ادارات دخیل در امر و معرفی و سوق دادن کشاورزان برای حضور در صنعت کشاورزی از جمله صنایع تبدیلی می تواند راهکارهای موثری در نگهداشت سودهای میلیاردی حاصل از فروش گندم در منطقه باشد. سودهائی که چند درصد آن می تواند عامل رونق اقتصادی در منطقه باشد.

 

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.