تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۹:۰۴
کد خبر : 45543

جوابیه پزشکان جهادی به اظهارات رئیس شبکه بهداشت زیرکوه

می‌گفتند این مردم شعورشان نمی‌رسد باید با آمپول جلوی بارداری‌شان را بگیریم!

می‌گفتند این مردم شعورشان نمی‌رسد باید با آمپول جلوی بارداری‌شان را بگیریم!

چطور به خودشان اجازه می‌دهند که بگویند چون مردم منطقه هوش کمی دارند باید جلوی ازدیاد جمعیت آنها گرفته شود؟ این خیلی دردناک است که یک مدیر، نسبت به مردم چنین نگاه تحقیرآمیزی داشته باشد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از دانشجو، ییرو انتشار گزارشی با عنوان «چه کسی می‌خواهد زنان جنوبی‌ترین خراسان ایران را عقیم کند/گزارش یک خیانت» و پس از آن واکنش عجیب رئیس شبکه بهداشت زیرکوه نسبت به این گزارش (اینجا)، جمعی از پزشکان جهادی حاضر در خراسان جنوبی، به ادعاهای رئیس شبکه بهداشت شهرستان زیرکوه واکنش نشان داده‌اند. در جوابیه این پزشکان ابعاد تازه‌ای از داستان توزیع داروهای پیشگیری از بارداری افشا شده است. در ادامه متن این جوابیه را می‌خوانیم.

صحبت‌های آقای ناصری نکات عجیب و متأثر کننده‌ای داشت. برای مثال ایشان تلویحاً گفته‌اند که مردم منطقه سطح هوشی پایینی دارند و این موضوع را توجیهی برای توزیع داروهای پیشگیری از بارداری قرار داده‌اند! درحالی که مردم منطقه نه تنها هیچ مشکلی از نظر هوشی و عقلی نداشتند بلکه به اذعان کارشناسان از باهوش‌ترین مردم کشور محسوب می‌شوند. طبق آمارهای کشوری هم مردم خراسان جنوبی یکی از بالاترین ضریب‌های هوشی در سطح کشور را دارند. علاوه بر این موضوع، درصحبت های آقای ناصری مغلطه‌های آشکاری وجود دارد. نمی‌دانیم ایشان چطور به خودشان اجازه می‌دهند که بگویند چون مردم منطقه هوش کمی دارند باید جلوی ازدیاد جمعیت آنها گرفته شود؟ این خیلی دردناک است که یک مدیر، نسبت به مردم منطقه خودش چنین نگاه تحقیرآمیزی داشته باشد.

ایشان در جای دیگری گفته‌اند که منظور رهبری از فرزندآوری متوجه نخبگان بوده است! برای ما جای سؤال دارد که ایشان این نقل قول منحصر به فرد را از کجا و چطور پیدا کرده‌اند؟ چرا برای توجیه اشتباهات مجموعه تحت نظر خودشان این چنین به تحریف و تقطیع سخنان رهبری می‌پردازند؟ در جای دیگری ایشان فرموده اند که ما در منطقه بهیار نداریم و بهورز داریم. و بهورزها تجویزداروهای پیشگیری را انجام می دهند. باید خدمت ایشان عرض کنیم که ما، طی زمانی که در منطقه مستقر بودیم به مردم می گفتیم که این داروها، داروهایی است که در تمام جهان توزیع می شود و استفاده دارد، اما مساله اینجاست که تنها پزشک متخصص، یعنی پزشکی که هفت سال درس پزشکی عمومی خوانده باشد و بعد تخصص زنان و زایمان بگیرد، اجازه تجویز این دارو را دارد. بهورز، که حتی روشن نیست یک مدرک آکادمیک در حوزه پزشکی هم داشته باشد یا نه و وظایف کاملاً تعریف شده و مشخصی دارد، قطعاً اجازه تجویز این دارو را نخواهد داشت. داروهای هورمونی،که داروهای پیشگیری از بارداری را هم شامل می شود، باید با تجویز پزشک استفاده شوند. حتی پزشک عمومی و پزشک خانواده هم اجازه تجویز این داروها را ندارد و فقط باید با تجویز متخصص استفاده شوند.

آقای ناصری ادعا کرده‌اند که این آمپول‌ها تحت کنترل پخش می‌شوند. در حالی که در منطقه چنین چیزی نیست و  مشخص نیست که این داروها به چه کسانی و چندبار تزریق شده است. ما در منطقه دیدیم که این داروها به خانم‌های چهل ساله، سی و پنج ساله و حتی بیست و چند ساله تزریق‌شده است. اسامی تک تک این خانم‌ها، که قربانی بی تدبیری شده‌اند، هم موجود است. مشکل اینجاست که در مناطق محروم مولتی ویتامین،مکمل‌های غذایی و حتی مسواک و خمیردندان که اقلام مورد نیاز مردم است سخت‌تر از این داروها یافت می‌شود.

ایشان گفته‌اند  که زنان روستایی به صورت مقطعی و دوره‌ای توسط پزشک متخصص معاینه می‌شوند. درحالی که مردم منطقه به ما چیز دیگری می‌گفتند! مردم می‌گفتند به هیچ وجه پزشک متخصص به روستاهایشان که هیچ، به شهرهای نزدیکشان هم نرفته و تعدادی از آنها، که با مشکل نازایی مواجه شده بودند خودشان به مشهد رفته بودند برای معالجه و حتی اسامی خود را به ما دادند که از تهران پیگیر مشکلاتشان باشیم. جالب اینجاست که در جلسه  با مسئولین منطقه، آقایان از وزیر بهداشت گله مند بودند و می‌گفتند سالهاست پزشک زنان به این منطقه نیامده، آن وقت ادعا می‌کنند پزشک زنان مردم منطقه را ویزیت می‌کند!

ما در منطقه مشکلات متعدد دیگری در این حوزه را هم شاهد بودیم. متاسفانه زنان منطقه به دلیل عدم آموزش از ساده‌ترین نکات بهداشتی فردی هم بی اطلاع بودند و ما بارها این نکته را به ماماها و بهورزان منطقه گفتیم اما آنها می‌گفتند این مردم شعورشان به این حرفها نمی‌رسد و باید با آمپول جلوی بارداری اینها را بگیریم! آمپول‌هایی که باعث عوارض ناگواری مثل مشکلات پوستی، پوکی استخوان، ناراحتی قلبی، یائسگی زودرس، و گاهی در برخی موارد سرطان سینه و رحم هم می‌شد. آنجا حتی آموزش‌های اولیه برای پیشگیری طبیعی از بارداری هم به آقایان داده نمی‌شد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.