تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر : 45110

همراه با عالمان هشترود؛

آیت الله آقا سید جلال الدین الموسوی انتظاری ملقّب به بحر العلوم/ عالمی که سیاستهای ضد دینی زمان شاهنشاهی مانع از توسعه کلاسهای درسش شد

آیت الله آقا سید جلال الدین الموسوی انتظاری ملقّب به بحر العلوم/ عالمی که سیاستهای ضد دینی زمان شاهنشاهی مانع از توسعه کلاسهای درسش شد

آیت الله آقا سید جلال الدین الموسوی انتظاری مدت چهارده سال در محضرعلمای بنام حوزه خصوصا”حضرت آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطا به تحصیل علوم دینی پرداخت و بعنوان یکی از مراجع بزرگ نجف مشهور شد و بتدریس علوم و احکام مشغول شد و لقب بحر العلوم را بخود اختصاص داد.

به گزارش پیک هشترود، فرزند سید عبدالحسین متخلص به فانی بنا به روایتی درسال ۱۲۶۴(ه-ش) در هشترود متولد گردید و تحصیلات مقدماتی را در محضر ملا صمد صفیی که از علمای برجسته هشترود بود گذراند.

 

 

وی سپس جهت تکمیل نمودن تحصیلات خود به تبریز عزیمت نموده  و در مدرسه طالبیه در محضر آیت الله میرزا صــــــادق تـبـــریزی در حدود هیجده سال به کسب علم و معرفت پرداخت.

 

 

وی به جهت علاقه وافر و اشتیاق به جذب علم به نجف الاشرف که بزرگترین پایگاه علوم دینی درآن زمان بود عزیمت نموده و مدت چهارده سال در محضرعلمای بنام حوزه خصوصا”حضرت آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطا به تحصیل علوم دینی پرداخت و بعنوان یکی از مراجع بزرگ نجف مشهور شد و بتدریس علوم و احکام مشغول شد و لقب بحر العلوم را بخود اختصاص داد.

 

آیت الله انتظاری

 

این عالم ربانی درنجف الاشرف با علمائی همچون شیخ صادق وآیت الله اصفهانی ها و آیت الله مرعشی نجفی هم دوره بوده است. تفسیر حروف ابجد ,شرح قصیده برده, اسرار ولایت و کتاب معروف الحسنی والزیاده (التوحید) در اثبات وجود خداوند از آثار این عالم ربانی می باشد.
درسال ۱۳۲۰ آیت الله انتظاری از نجف به آذربایجان و منطقه هشترود مراجعت نمود و در بدو ورود نسبت به ساخت مدرسه ای در منزل مسکونیش اقدام نمود ومدت  ۳۵سال به نشر احکام و تبلیغ رسالت و تشریح ولایت پرداخت و دفتر ایشان همیشه پناهگاه مظلومان در مقابل حکومتیان و اربابان بود.

 

 

متاسفانه محرومیت زیاد منطقه و سیاستهای ضد دینی موجود در آن زمان مانع از توسعه کلاسهای درس ایشان گردید. ایشان درسوم اسفند ۱۳۵۵(ه-ش) در زادگاه خود دار فانی را وداع نمود و پیکر مطهرش در جوار حضرت معصومه درشهر قم به خاک سپرده شد.

 

منابع: کتاب دانشوران هشترود و تبلیغات اسلامی هشترود

 

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.