تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
کد خبر : 41181

نظر اسلام در مورد ناهار و عادت غلط و غیر اسلامی ایرانی ها در خوردن ناهار

نظر اسلام در مورد ناهار و عادت غلط و غیر اسلامی ایرانی ها در خوردن ناهار

نظر اسلام در مورد ناهار  و عادت غلط و غیر اسلامی ایرانی ها در خوردن ناهار

یکی از مسائلی که در زندگی ما ایرانیان به اشتباه تجویز و رایج شده است.وبعضاً شنیده یا دیده می شود که، پزشکان تغذیه وغیره برای افراد چاق تجویزمی کنند. پرهیز از شام خوردن است، درحالی که در اسلام بهترین زمان برایخوردن غذا ، دو وعده در روز یکی در هنگام صبح و دیگری را درهنگام شام سفارش کرده اند

 به گزارش پیک هشترود به نقل از نور الله ،حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند : شام را وا مگذارید، هرچند با خوردنیکدانه خرمای خشکیده ؛ هم که باشد. من بر امّت خویش از این بیم دارم، که از وا گذارن شام ؛ پیری ودرهم شکستگی  زودرس به سراغشان آید؛ چرا که شام ،مایه نیرومندی پیر و جوان است.
امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت ضمن خواندن آیه فوق فرمودند:
 « فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که ما یه ی فساد بدن است. مگر گفته‏ ى خدا را نشنیده‏ اى که مى‏ فرماید: 
وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَعَشِیًّا
روزى آنان بامدادان و شامگاهان است
(مریم/۶۲)
بنابراین بر خلاف عادت امروز که ناهار تبدیل به اصلی ترین وعده غذایی مردم شده است، در تغذیه اسلامی غذا خوردن در اواسط روز جایگاهی نداشته برای سلامت مضر می باشد و باید به دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا کرد.
صبحانه: مهم ترین وعده غذایی است که باید در ساعات اولیه روز مصرف شود و هر چه به ظهر نزدیک‌تر شود اثر معکوس خواهد داشت، یعنی به جای این که با گرمی و تری خود باعث خون‌سازی شود، با سردی و خشکی باعث غلظت خون خواهد شد و از نظر نوع غذای مصرفی در وعده صبحانه، عسل یا مربا (خانگی)،خامه (محلی) و یا غذاهای پختنی مثل کله پاچه، حلیم، آش و عدسی پیشنهاد می‌شود.
نهاربدترین وعده غذایی است که متأسفانه در حال حاضر فقط طبق عادت خورده می‌شود و همان طور که در بالا گفته شد باعث غلظت خون هم مییشود و پیشنهاد می‌شود که اگر هم گرسنگی بر بدن عارض شد، در حد سد جوع یعنی فقط در حد رفع گرسنگی غذا صرف شود و نه بیشتر، اما در مورد نوع غذای ظهر بهتر است از مقداری سالاد و سیب‌زمینی و همین طور در روزهای دیگر هفته برای تنوع، ماست و در وعده ظهر ماست یا سالاد و سبزی حتماً گنجانده شود.در صورتی که مجبور به خوردن ناهار شدید، حتما بلافاصله پس از خوردن ناهار حداقل پانزده دقیقه دراز بکشید.
شام: طبق احادیث و روایات از خوابیدن با شکم گرسنه باید پرهیز کرد، اما خوابیدن با شکم پر هم تقبیح شده و طالب سلامتی باید حتما بین شام خوردن و خواب سه ساعت فاصله قرار دهد. بنابراین حد وسط گرسنگی و سیری باید در وعده شام مراعات شود و از مصرف غذاهای همراه با نان (سفید) و برنج و در کل نشاسته‌ای باید پرهیز کرد.
شام خوب و سنگین در سر شب اشکال ندارد، اما در حد سیر شدن نه پر شدن!
بهترین ساعت برای صرف شام همان ساعات ابتدایی شب یا غروب است که هم مطابق با افطار ماه مبارک رمضان است و هم طبق حدیث «صُومُوا تَصِحّوا» یعنی روزه بگیرید تا سالم بمانید که برای سلامت جسم نیز بسیار مفید است.
اگر فردی خواهان سلامت جسم به همراه روح است باید بداند که تحمل مقدار کمی گرسنگی در روز هیچ ضربه‌ای به سلامتی او نمی‌زند و بیماری‌هایی مثل زخم معده و سوء هاضمه و در اثر گرسنگی شدید نیست.
یاد بگیریم که از ظرف غذای کوچک استفاده کنیم، چرا که از نظر روان‌شناسی اشتها را کمتر کرده و باعث می‌شود که کمتر میل به خوردن غذا داشته باشیم.
یاد بگیریم طبق فرامین و دستورات دینی و مذهبی غذا بخوریم، یعنی صرف غذا با ذکر بسم الله، ابتدای به خوردن با چشیدن مقداری نمک و ختم غذا به چشیدن مقدار کمی نمک و مصرف مقداری سکنجبین شربت شده، خصوصا پس از غداهای خشک و غیر آبکی. قابل ذکر است که جویدن هر لقمه ۲۰ بار عامل سلامتی و بالاتر از آن هر چه به ۴۰ نزدیک شود باعث لاغری در افراد چاق می شود.
در روایات آمده که خوردن صبحانه ، مستحب و خوردن ناهار مکروه و با شکم گرسنه خوابیدن نیز مکروه است ؛ چون غذایی که در صبح خورده می شود ، صرف کاتابولیسم و تولید انرژی و غذایی که در شب خرده می شود صرف فعالیت های آنابولیک و رشد و نمو می شود.از نظر علمی ثابت شده که ترک شام ، سبب پیری زود رس شده و عوارض فراوانی به دنبال دارد ، ولی ترک ناهار ، سبب سوختن چربی های مازاد بدن می شود و این نشان می دهد که روزه گرفتن خود یک برنامه صحیح غذایی بوده و یکی از ویژگی های بهداشت اسلامی این است که با ساده ترین دستورالعمل ها ، زندگی سالم و سرشار از موفقیت های معنوی و مادی را برای انسان برنامه ریزی کرده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.