تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر : 38199

زندگینامه حاج محسن حسنی کارگر

زندگینامه حاج محسن حسنی کارگر

زندگینامه حاج محسن حسنی کارگر

محسن حاجی حسنی کارگر قاری ممتاز و بین المللی ایران، در فاجعه منا به شهادت رسید.

بغض مادر قاری قرآن ایرانی که در حادثه منا به شهادت رسید، ترکید: زنگ زد گفت مامان، کاش در خانه خدا شهید شوم/وقت خداحافظی بهم الهام شده بود که باید از او دل بکنم/پدر شهید حسنی: خیلی از مقامات کشوری و ثروتمندان، از محسن برای دخترشان خواستگاری می کردند

پدر شهید حسنی: خیلی از مقامات کشوری محسن را برای دخترشان خواستگاری می کردند

به گزارش پیک هشترود به نقل از ایران مطلب ،زندگینامه حاج محسن حسنی ، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ضمن اینکه شیوه مسابقات فعلی را قاری‌سوز می‌داند نه قاری‌پرور، معتقد است؛ مسابقات قرآن مالزی اما و اگرهایی برای کسب رتبه اولی توسط قاریان ایرانی دارد.

«محسن حاجی حسنی کارگر» نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که شب گذشته، ۱۸ خردادماه عازم مالزی شد تا در این مسابقات به رقابت با قاریان دیگر کشورها بپردازد، متولد ۱۳۶۷ در مشهد است که تلاوت قرآن را از سه سالگی آغاز و سال گذشته با حضور در سی و ششمین دوره مسابقات کشوری اوقاف رتبه دوم این مسابقات را کسب کرد؛ در این گزارش گفت‌وگویی با این قاری جوان که پیش از اعزام به مالزی در خبرگزاری ایکنا حضور پیدا کرد، داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

سه سال بیشتر نداشت که به یک جلسه قرآن رفت و در آن جلسه سوره «کوثر» را که از قبل کار کرده بود اجرا کرد و استاد آن جلسه نوار کاستی که پشت جلد آن عکس استاد شحات بود به این کودک هدیه کرد؛ «محسن» نیز به دلیل علاقه‌ای که به چهره استاد شحات و صدای این استاد قرآنی داشت به تلاوت قرآن مشتاق‌تر شد.

تقلید از چهره و صدای استاد شحات

محسن حاجی حسنی کارگر که از همان سه سالگی دوست داشت چهره و صدایش شبیه استاد شحات انور شود در همان سنین کم تلاوت‌های استاد شحات انور را در تلویزیون دنبال می‌کرد، وی می‌گوید: «به یاد دارم زمانی که سه سال بیشتر نداشتم به دلیل علاقه‌ام به استاد شحات، لباسی مانند لباس قاریان مصری برای خود درست کرده بودم و از همان زمان کم‌کم وارد عرصه تلاوت شدم و تلاوت‌ها را پیگیری و گوش می‌دادم و به اتفاق برادر بزرگم «مصطفی» در جلسات قرآن شرکت می‌کردم».

وی که برادر بزرگش را استاد خود معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: «برادرم همواره من را راهنمایی می‌کرد و به من روحیه می‌داد تا اینکه در سال ۸۱ و در سن ۱۴ سالگی برای نخستین‌بار وارد مسابقات قرآن شدم و در مرحله کشوری مسابقات قرآن شکوفه‌ها رتبه اول رشته قرائت را به دست آوردم و در همان سال به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن عربستان شرکت کردم، اما بعد از آن سال، دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم تا سال ۹۳ که در سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن اوقاف حاضر شدم».

حاجی‌حسنی‌کارگر که بنا به گفته خود به مسابقات قرآن اعتقادی ندارد، می‌گوید: «مسابقات قرآن را با این عنوان که قاری‌پرور باشد و قاریان را رشد دهد، نمی‌بینم و معتقدم مسابقات قرآن جای اینکه قاری‌ساز و قاری‌پرور باشد قاری‌سوز است».

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

وی در ادامه می‌گوید: «یک سری از قاریان طی سال‌های گذشته وارد مسابقات قرآن شدند و به جای اینکه رشد کنند سال به سال پس‌رفت کردند و البته دلیل قاری‌سوزی در مسابقات قرآن، قوانین غلطی است که برای مسابقات قرآن وجود دارد و قاریان به اجبار باید در چارچوب خاصی تلاوت کنند، در حالی که تلاوت یک هنر است و نباید دست قاریان در نحوه تلاوت بسته باشد».

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ادامه می‌دهد: «از سال ۸۱ که نخستین حضورم در مسابقات قرآن بود تا سال ۹۳ که در مسابقات کشوری اوقاف شرکت کردم در هیچ مسابقه قرآن شرکت نکردم، اما در طول این ۱۲ سال دست از کار نکشیدم و تلاوت‌های مجلسی در کشور انجام می‌دادم و حتی به کشورهای دیگر نیز جهت اجرای برنامه اعزام می‌شدم».

به اصرار اساتید در مسابقات قرآن شرکت کردم

وی در ادامه عنوان می‌کند: «سال گذشته به اصرار خیلی از اساتید که معتقد بودند باید در مسابقات قرآن شرکت کنم در مسابقات قرآن اوقاف شرکت کرده و پس از طی مراحل شهرستانی و استانی به مرحله کشوری راه یافتم؛ اساتید قرآن معتقد بودند باید در مسابقات قرآن شرکت کنم تا دیده شوم؛ چرا که هر چه قدر هم قاری خوبی باشم تا زمانی که در مسابقات قرآن شرکت نکنم دیده نمی‌شوم».

«جای تأسف دارد که اگر کسی وارد مسابقات قرآن نشود و رتبه‌ای در این مسابقات کسب نکند به او اهمیت نمی‌دهند، حتی اگر تلاوت خوبی هم داشته باشد!» حاجی حسنی کارگر با گفتن این جملات ادامه می‌دهد: «بعد از سال‌ها که به تلاوت مجلسی در داخل و خارج از کشور می‌پرداختم، دیدم، مجبورم در مسابقات قرآن شرکت کنم تا دیده شوم و همین امر موجب شد تا در نخستین حضورم در مسابقات قرآن به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کرده و رتبه دوم این مسابقات را نیز به دست آورم که همین مسئله موجب شگفتی خیلی‌ها شد چرا که کمتر پیش می‌آید یک قاری برای نخستین‌بار به مرحله کشوری برسد و رتبه دوم را کسب کند».

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

مهم‌ترین عامل و دلیل موفقیت خود را تشویق‌ها و راهنمایی‌های برادر بزرگتر خود می‌داند و می‌گوید: برادرم آقامصطفی هم برادر، هم استاد و هم مشاور من بود و در واقع برای من چندین نقش داشت؛ هرچند که به همراه برادرم سال‌های سال در جلسات قرآنی مشهد شرکت می‌کردیم اما حامی و پشتیبان اصلی من برادرم بود و با کمک‌های برادرم بود که در مسابقات کشوری اوقاف رتبه دوم را کسب کردم.

اطمینان داشتم در مسابقات کشوری اوقاف اول می‌شوم

وی به چند ماه قبل برمی‌گردد و ضمن مروری بر سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن اوقاف و کسب رتبه دوم در این مسابقات عنوان می‌کند: «به هر حال در مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف بهترین قاریان کشورمان حضور پیدا می‌کنند و این مسابقات معتبرترین مسابقات قرآن ایران است و به دلیل سطح بالای قاریان و اساتید قرآنی، فضای بسیار سنگینی دارد اما قبل از شرکت در آن مسابقات هم اطمینان قلبی داشتم، می‌توانم رتبه خوبی به دست آورم».

رتبه دوم سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ادامه می‌دهد: «در مسابقات قرآن اوقاف حتی اطمینان داشتم که رتبه اول را به دست می‌آورم اما به خاطر بعضی مسائل این اتفاق نیفتاد و چون سال اولی بود که در مسابقات قرآن شرکت می‌کردم شاید ذهنیت خوبی نداشتند که در اولین سال حضور در مسابقات قرآن، اول شوم».

حاجی حسنی کارگر با عنوان این مطلب که وقتی دوم شدم، می‌دانستم به مسابقات قرآن مالزی اعزام خواهم شد، می‌گوید: «با توجه به اینکه برای شرکت در هر مسابقه و رقابتی باید از قبل آمادگی داشت من نیز در این فاصله زمانی زیر نظر برادرم تمریناتی داشتم اما به هر حال بر هیچ کسی پوشیده نیست که در مسابقات قرآن مالزی بعد از ۵۶ دوره برگزاری، تاکنون فقط ۹ نفر از ایران اول شده‌اند و با توجه به اینکه قاریان ایرانی بعد از قاریان مصری جزو بهترین‌ها هستند این آمار جای تعجب دارد».

قاریان ایرانی استحقاق اولی در مسابقات قرآن مالزی را دارند

وی یادآور می‌شود: «برخی از اساتید قرآن کشورمان نیز معتقد هستند که مسابقات قرآن مالزی سیاسی است و آنها به این دلیل که ذهنیت خوبی نسبت به ایران نداشته و برخی مسئولان آنها نیز دشمن تشیع هستند به قاریان ایرانی رتبه نمی‌دهند؛ به هر حال کسب رتبه در مسابقات قرآن مالزی اما و اگرهایی دارد و اگر قاریان ایرانی تلاوت خوبی هم داشته باشند معلوم نیست اول شوند. قاریان ایرانی در طول این سال‌ها باید هرسال اول می‌شدند چرا که استحقاق اولی را دارند اما این اتفاق سال‌هاست رخ نمی‌دهد و مسئولان کشورمان باید فکری برای این موضوع کنند».

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گلایه دیگری نیز از مسئولان دارد و این گلایه را اینطور مطرح می‌کند که «وقتی یک قاری ایرانی بخواهد به مسابقات خارج از کشور برود تا عنوان بین‌المللی را کسب کند باید اساتید ایرانی او را تأیید کنند اما می‌گویند بروید خارج از کشور تا آن داوران بیگانه که با ما دشمن هستند تلاوت شما را داوری کنند و عنوان رتبه بین‌المللی را به شما بدهند! در حالی که عنوان بین‌المللی باید قبل از اعزام قاریان به مسابقات قرآن دیگر کشورها و توسط اساتید قرآن کشورمان به قاریان ایرانی اطلاق شود نه در یک کشور بیگانه!»

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

وی یادآور می‌شود: «در طول این سال‌ها رتبه‌های دوم مسابقات قرآن کشورمان به مالزی اعزام شده‌اند و به خاطر مشکلات و مسائل سیاسی رتبه نیاوردند و سوختند و از بین رفتند در حالی که استحقاق رتبه اولی را داشتند. مسئولان کشورمان باید به نفرات اول تا پنجم مسابقات کشوری قرآن عنوان قاری بین‌المللی را بدهند و آنها را از مزایای قاریان بین‌المللی بهره‌مند کنند».
حاجی حسنی کارگر با بیان اینکه تاکنون برای مسابقات، تلاوت نکرده‌ام، می‌گوید: «همیشه سعی کرده‌ام تلاوتم مورد رضای خدا باشد و مردمی که پای تلاوت من نشسته‌اند از تلاوتم لذت ببرند نه اینکه تلاوتی داشته باشم که داوران به آن نمره بدهند یا ندهند. در مسابقات قرآن مالزی نیز تلاوتی انجام می‌دهم که در درجه اول خدا راضی باشد و مردم هم لذت ببرند و تلاوتم به گونه‌ای باشد که همه بگویند استحقاق این را داشت رتبه اول را کسب کند».

داوران مسابقات قرآن مالزی سبک تلاوت قاریان امروزی را قبول ندارند

وی با بیان اینکه سال‌هاست از داوران ایرانی برای داوری مسابقات قرآن مالزی دعوت نمی‌شود، ادامه می‌دهد: «داورانی که به مسابقات قرآن مالزی دعوت می‌شوند اکثر سن بالا و پیرمرد هستند و نوع نگرش آنها خاص است و بیشتر تلاوت‌هایی را می‌پسندند که تقلیدی از قاریان قدیمی باشد و سبک تلاوت قاریان امروزی از جمله استاد شحات را نمی‌پسندند».

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی عنوان می‌کند: «سبک تلاوتم تقلیدی از استاد شحات است و برخی از اساتید می‌گویند باید سبکم را برای تلاوت در مسابقات قرآن مالزی عوض کنم و برخی دیگر از اساتید نیز می‌گویند کار خودت را انجام بده؛ این دوگانگی‌ها در مسابقات قرآن مالزی قاری را در فضایی قرار می‌دهد که نتواند کار خود را انجام دهد هرچند که من هیچگاه در این فضاها قرار نمی‌گیرم و امیدوارم امسال بتوانم بعد از ۹ سال رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی را برای ایران کسب کنم و این آبرویی برای شیعه و ایران باشد».

«صددرصد امید دارم که در مسابقات قرآن مالزی اول شوم» حاج حسنی کارگر در بخش پایانی سخنان خود این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این اواخر که استاد شاه‌میوه را چندین بار دیده‌ام هر دفعه گفته است من در این چند سال به کسی امید نداشتم در مسابقات قرآن مالزی رتبه بیاورد اما به شما خیلی امید دارم که در این مسابقات اول شوی و همین جملات خیلی به من انگیزه داد».

سخنان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اینگونه به پایان می‌رسد: «من هیچ جا مسابقه نمی‌دهم مگر اینکه مطمئن باشم رتبه اول را به دست می‌آورم؛ اما به هر حال مسابقات ترفندهایی دارد که با تجربه به دست می‌آید و اگر امسال در مسابقات کشوری اوقاف نیز شرکت کنم اطمینان دارم اول می‌شوم»

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

به محسن الهام شده بود

پدر مرحوم حاج محسن حاجی حسنی کارگر در حالی دیدگانش پر از اشک است، می‌گوید: محسن فرزند کوچک خانواده بود و بسیار خوش‌اخلاق، خوش رفتار و مهربان بود، هیچ وقت ناراحت نمی‌شد و همیشه خنده بر لب داشت. آخرین دفعه‌ای که تماس گرفت می‌گفت می‌خواهم برایتان یک هدیه بخرم.

مادر مرحوم حاجی حسنی کارگر قاری برجسته کشورمان حال خوبی ندارد و بسیار بی‌تابی فرزندش را می‌کند، می‌گوید: انگار به محسنم الهام شده بود، از بچه‌ها حلالیت می‌طلبید و می‌گفت باید امسال حج بروم. همیشه می‌گفتم محسن به کی رفته ما توی فامیل چهره به زیبایی محسن نداشتیم، محسن چهره بسیار نورانی داشت، کلام وحی در وجود او بود چراکه از همان خردسالی علاقه زیادی به قرآن داشت.

وی در حالی که بی‌تاب پسرش است و اشک می‌ریزد، ادامه می‌دهد: از صبح به دلم افتاده بود که اتفاقی افتاده؛ چند روز است که از محسن خبر نداشتم و می‌گفتند محسن بیمارستان است اما محسن تحت هر شرایطی که بود، هیچ وقت من را بی خبر نمی‌گذاشت.

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

به محسن گفته بودم زودتر بیا؛ طاقت دوریت را ندارم…

* مادرم می‌خواست برایش آستین بالا بزند

برادر بزرگ حسنی کارگر می‌گوید: محسن مجرد بود و مادرم می‌خواست برایش آستین بالا بزند اما محسن اصرار داشت که موضوع ازدواج را به بعد از سفرش موکول کنند.

مصطفی برادر و استاد محسن حاجی حسنی کارگر می‌گوید: محسن مدام می‌گفت من مکه کار دارم، باید امسال به حج بروم؛ محسن بسیار اخلاق‌مدار و متواضع بود و همیشه می‌گفت من قرآنی تلاوت می‌کنم که خدا را راضی کند. تلاوتِ قرآنی که محسن داشت همیشه با عملش یکی بود و تجلی کلام وحی در اعمال، رفتار و کردارش مشهود بود.

وی می‌افزاید: محسن در همان ساعات اولیه حادثه رمی جمرات جان باخت و مورد شناسایی قرار گرفت، اما به خانواده دیرتر اطلاع دادند تا فشار روانی کمتری ایجاد شود.

* می‌گفت کاری دارم که باید حتما به مکه بروم

سعید بیژنی دیگر استاد مرحوم محسن حاجی‌حسنی کارگر در غم اندوه شهادت شاگردش، می‌گوید: محسن یکی از سرمایه‌های قرآنی جامعه ما محسوب می‌شد، جوانی که می‌توانست در آینده افتخارات زیادی را برای جامعه قرآنی کشورمان به دست آورد.

وی تصریح کرد: محسن بسیار خوش اخلاق و مهربان بود؛ چه در جمع دوستان و خانواده و چه با من که رابطه استاد و شاگردی داشتیم این خصوصیت نمود بیشتری داشت.

حاج محسن حسنی،بیوگرافی محسن حسنی،قاری قران

* آخرین نوشته محسن در وبلاگش؛ قرآن، من شرمنده توام

“قرآن، من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود، همه از من می‌پرسند چه کسی مرده است؟ چه غفلت بزرگی که می‌پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است…

قرآن، از تو شرمنده‌ام اگر تو را از یک نسخه عملی به افسانه‌ای موزه‌نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته و یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی فرش نوشته است. یکی ذوق می‌کند که تو را بر طلا نوشته و یکی ذوق می‌کند که تو را بر کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده است…”

“قرآن، از تو شرمنده‌ام؛ حتی آنان که تو را می‌خوانند و تو را می‌شنوند، آن‌چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی هر‌ روزه نشسته‌اند. اگر چند آیه از تو‌را بخوانند، مستمعین فریاد می‌زنند احسنت..! گویی مسابقه نفس است.

قرآن، من شرمنده‌ام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول یک معرفت است یا رکوردگیری؟ ای کاش آنان که تو را حفظ کردند، حفظ کنی تا این‌چنین تو را اسباب مسابقات هوش ندانند.

خوشابه‌حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو؛ آنان که وقتی تو را می‌خوانند، چنان حظ می‌کنند که گویی قرآن همین حالا بر ایشان نازل شده است.

آنچه ما با قرآن کرده‌ایم، تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده‌ایم.”

* حلالیت طلبیدن شهید حاج محسن حاجی حسنی کارگر در صفحه اینستاگرامش

“اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام

با سلام ان‌شاءالله شنبه چهاردهم شهریورماه ۹۴ جهت به‌جا آوردن حج تمتع عازم خانه خدا هستم.

از تمام دوستان و آشنایان طلب حلالیت می‌کنم و دعاگوی همگی خواهم بود و امیدوارم خداوند بزودی همه شما عزیزان را بطلبد.التماس دعا،‌ خدانگهدار”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.