تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر : 37455

آیا با وجود فضله موش در برنج این ماده غذایی قابل مصرف است؟

آیا با وجود فضله موش در برنج این ماده غذایی قابل مصرف است؟

آیا با وجود فضله موش در برنج این ماده غذایی قابل مصرف است؟

برنج رو اگر میخوان به مدت طولانی نگهداری بکنن، باید به اون نمک اضافه کنن یا در جای خنک و خشک قرار بدن و چه بهتر که جایی باشه که از دسترس موجودات موذی به دور باشه؛ چون علاوه بر موش، سوسری‌ها و انواعی از سوسک‌ها در برنج مرطوب و گرم تخم‌گذاری میکنن.

به گزارش پیک هشترود به نقل از الودکتر ،دکتر محمدحسین عزیزی، ‌متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: به ما پاسخ داده است:

اگر برنج خشک باشد، با برداشتن فضولات، شستشوی صحیح و پخت کامل برنج، مصرف آن از نظر بهداشتی اشکالی ندارد ولی اگر احساس می‌کنید برنج نم دارد، بهتر است آن را مصرف نکنید.

درباره فضله موش و وجود آن در برنج بیشتر بدانید:

اگر فضله موش در برنج خشک باشه و ما متوجه بشیم، هم از نظر بهداشتی و هم از لحاظ شرعی اگر فضله رو از برنج جدا کنیم و بعد بپزیم، هیچ مشکلی پیش نمیاد؛ ولی اگر بعد از طبخ برنج متوجه فضله شدیم، همه برنج پخته شده نجسه و نباید مصرف بشه؛ باکتری‌هایی از نوع باسیلوس ( میله‌ای) در فضله موش وجود داره که به دلیل دارا بودن دیواره سلولی سخت و پوشش چسبناک و ضخیمی به نام کپسول در برابر حرارت بسیار مقاومن و در شرایط مرطوب تولید مثلی تصاعدی پیدا میکنن. عامل طاعون هم نوع خاصی از باکتری‌های باسیلوسه که به دلیل نداشتن دیواره سخت اسپور نسبت به حرارت و گرما حساسه و سریعاً میمیره؛ بنابراین با خوردن برنج پخته شده آلوده به فضله کسی طاعون نمیگیره.

راه شناسایی فضله موش:

این شکل فضله موش خانگیه، کاملاً مشخصه که شکلی بیضوی و کوچک داره

 

اگر در برنج، به وجود فضله مشکوک شدیم، با له کردن اون با قاشق، اگر له شد، نشون دهنده اینه که فضلست و نباید اون برنج مصرف بشه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.