تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰:۲۲
کد خبر : 35510

دانشجویان هدف اصلی امریکا

دانشجویان هدف اصلی امریکا

جوانان کلیدی‌ترین عناصر هر جامعه‌ای هستند. نسل آینده برنامه‌ریز و تصمیم‌ساز هر کشوری را جوانان و به‌خصوص دانشجویان آن کشور فراهم می‌کنند و اگر بتوان اندکی تغییر در فهم مسائل اجتماعی و سیاسی در جوانان ایجاد کرد، قطع به یقین آینده را متناسب با همان تغییر فهم می‌توان به نظاره نشست.

 وبلاگ”آرمانگرای انقلابی” نوشت:

براساس اجماع نظر اندیشمندان، شرایط پسابرجام، مهم‌ترین مقطع تاریخی در ۱۰ سال اخیر می‌باشد. در این مقطع حساس، ایران قدم‌هایی را برای بهبود اقتصادی خود برداشته و در مقابل امریکا به دنبال منافع سیاسی و نهایتاً براندازی و تغییر نظام جمهوری اسلامی است.

نگاه راهبردی به حوزه تغییر در نظام جمهوری اسلامی امروز از عملیات‌های نظامی یا کودتاهای سلبی گذر کرده و وارد فاز جدیدی به نام نفوذ از طریق دیپلماسی عمومی شده است. کانالیزه کردن چنین شرایطی برای جمهوری اسلامی سال‌ها به طول انجامید و با هر ابزار محدودکننده دایره فعالیت‌های ایران، درصدد برآمدند تا خللی را در محیط داخلی کشور ایجاد کنند و از طریق آن امتیازاتی را اخذ و تلطیفی در اوضاع داخلی ایجاد کنند.
این پروژه بخشی از اقدامات خود را در پیش از برجام کلید زد و آن «جو منتظر»  برای آمدن ناجی به صحنه مشکلات اقتصادی کشور بود و بخش دیگر را در پسابرجام از طریق حضور و نفوذ در لایه‌های اجتماعی و فرهنگی پیش می‌برد.
جوانان کلیدی‌ترین عناصر هر جامعه‌ای هستند. نسل آینده برنامه‌ریز و تصمیم‌ساز هر کشوری را جوانان و به‌خصوص دانشجویان آن کشور فراهم می‌کنند و اگر بتوان اندکی تغییر در فهم مسائل اجتماعی و سیاسی در جوانان ایجاد کرد، قطع به یقین آینده را متناسب با همان تغییر فهم می‌توان به نظاره نشست.
اندیشکده رند وابسته به وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در سندی که در بهمن‌ماه سال گذشته منتشر نمود، با بیان اینکه برجام باعث شکسته شدن دیوار قهر میان ایران و امریکا شده، چند برنامه اصلی را که می‌بایست در اولویت کاری دستگاه حاکمیتی ایالات متحده امریکا قرار گیرد، ارائه نمود:
۱- نفوذ در ایران باید به مرور زمان صورت گیرد. جذب دانشجویان به دانشگاه‌های امریکا جهت شناختن ارزش‌های این کشور بسیار اهمیت دارد. 
۲- باید روی جامعه مدنی ایران کار شود. بحث ارتباطات بسیار مهم است.
۳- امریکا باید این نگاه که روابط دوستانه با ایران نشانه تسلیم شدنش است را کنار بگذارد. 
این اندیشکده در ادامه گزارش اعلام می‌دارد که دیپلماسی عمومی بسیار مهم است، در این موضوع باید نگاه جوانان ایرانی را با برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نسبت به ارزش‌های امریکایی مثبت کنیم. باید شرایط تحصیل در امریکا برای دانشجویان ایرانی تسهیل شود.
مهم‌ترین بخش این گزارش که مورد نظر می‌باشد این است که به دستگاه حاکمیتی ایالات متحده پیشنهاد می‌شود: «حالا باید کنگره تمام تلاش خود را بکند تا ابزار ارتباطاتی به طور کامل در دسترس ایرانیان باشد.» همچنین در بخش نهایی آمده است که «تعیین مشروعیت حکومت ایران به امریکا مربوط نیست، بلکه این مردم ایران هستند که مشروعیت حکومت را تعیین می‌کنند. لذا باید مردم، مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند.»
آنچه که براساس این گزارش می‌توان فهمید، تمرکز اساسی امریکا روی جوانان و به خصوص دانشجویان کشور است. از این گزارش که بگذریم، مخاطب پیام‌های نوروزی اوباما نیز نه دولتمردان ایران بلکه جوانان و دانشجویانی هستند که از فقدان شغل رنج می‌برند.
بر این اساس یقیناً راهبردی‌ترین مکانی که برای نفوذ در آن تلاش‌های گسترده می‌شود، ابتدا وزارت علوم و سپس دانشگاه‌های برتر کشور می‌باشد که ظرفیت نخبگانی شگرفی را در خود جای داده‌اند.
این خطر محسوس است که وزارت علوم در پروسه بورسیه‌های اعزام به خارج، امریکا را هم برای نشان دادن آثار برجام، در لیست کشورهای مقصد درج کند و این یعنی ابتدای اضمحلال کشوری که نسل آینده خود را برای پرورش فکری به کشوری مستکبر نظیر امریکا اعزام می‌کند.
سال‌ها این پروژه را انگلیس در مورد کشورهای آفریقایی اجرا کرد. به محض ورود دانشجو به انگلستان تا پایان تحصیل و اقامت در انگلستان، تحت سیطره سرویس‌های جاسوسی آن کشور قرار می‌گرفت و با تزریق فکری- مالی و حمایت‌های همه‌جانبه به عنوان یک فرد وامدار به کشور خود بازمی‌گشت و مبلغ و راهبر افکار و سیاست‌های انگلیس در آن کشور می‌شد.
حال این فرصت نفوذ برای امریکا نیز فراهم شده است و از این جهت که جریانی در کشور درصدد بزک کردن دولت امریکاست، لذا دور از انتظار نیست که باب تحصیل در امریکا برای دانشجویان ایرانی باز شود و سالانه به دست خود نسل آینده کشور را از انقلاب و انقلابی‌گری دور سازیم و با تحریک افکار جوانان توسط نفوذ استکبار، به راحتی پروژه مشروعیت‌زدایی از نظام را با تشکیک‌های عامدانه و حساب شده، کلید بزنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.