تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر : 34424

یک کارشناس مذهبی در گفتگو با پیک هشترود:

اهمیت روزه ماه رجب/ در ماه رجب کمک به مستمندان را فراموش نکنید/ از غافله رجبیّون عقب نمانیم

اهمیت روزه ماه رجب/ در ماه رجب کمک به مستمندان را فراموش نکنید/ از غافله رجبیّون عقب نمانیم

یک کارشناس مذهبی گفت: امام موسی کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود

حجت الاسلام سیدجعفر حیدری موسوی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیک هشترود در رابطه با فضایل ماه رجب گفت: در اهمیت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فضیلت به آن نمی‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.

 

اهمیت روزه در ماه رجب

وی اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) نیز در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود، همچنین فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است، هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد.

 

لیله الرغائب، شب آرزوها

 

موسوی افزود: گرچه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولیاء گرامیش عزیز و ارجمند است لیکن برخى از اوقات آن، فضیلت ویژه اى دارد; مثلا اوّلین شب جمعه ماه رجب، داراى امتیازى بزرگ است. پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید; فرشتگان آن را «لیله الرغائب» مى نامند. چرا که وقتى یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته اى نیست مگر اینکه در کنار کعبه مشرفه آید; آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرماید: فرشتگانم! هرچه خواهید از من بخواهید. فرشتگان گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزى; خداوند متعال فرماید: آمرزیدم.

 

مستمندان را فراموش نکنید

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکى از کارهاى مهم و شایسته در ماه رجب، کمک به مستمندان است. امام صادق(علیه السلام) از پدران گرامیش از امام على(علیه السلام) نقل مى کند که آن حضرت فرمود:…هرکس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اکرام فرماید که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلب انسانى خطور کرده باشد.

 

اعمال مستحبی ماه رجب

 

وی در خصوص اعمال مستحبی وارده در ماه رجب توضیح داد: توبه و استغفار، روزه گرفتن، دعا کردن و همچنین اعتکاف از جمله اعمالی است که در این ماه توصیه شده و همچنین از پیامبر(ص) نقل شده است هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت «حمد» و «قل یا ایها الکافرون» یک مرتبه و «توحید» را سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

 

رجب و شعبان مقدمه ای برای ماه رمضان

 

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: بندگان صالح و آگاه الهى، ماه رجب و شعبان را به عنوان زمینه و مقدمه اى جهت کسب آمادگى براى درک درست و شایسته ماه مبارک رمضان به حساب مى آورند. خوشبختانه هم اکنون در برخى از شهرهاى کشور عزیزمان ایران، اهل عبادت و معرفت دو برنامه دارند و آن ها را با هم اجرا مى کنند: یکى «اعتکاف» که دستور اکید اسلام است با احکام و دستورات ویژه اش و دیگرى برنامه اى به نام عمل ام داود، دستورى که از حضرت امام صادق(علیه السلام) به ما رسیده است.

 

پایان پیام/م.ا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اسفندي -عبداله پور دوشنبه , 23 فروردین 1395 - 9:54

سلام سید جان خوب بود ممنون.