تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
کد خبر : 33986

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به باغداران هشدار داد:

افت ۵ تا ۱۵ درجه‌ای دما در روزهای آینده در آذربایجان‌شرقی/ بارش برف در ۶ شهرستان

افت ۵ تا ۱۵ درجه‌ای دما در روزهای آینده در آذربایجان‌شرقی/ بارش برف در ۶ شهرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر رعایت نکات کارشناسی همزمان با افت دما در روزهای هشتم تا سیزدهم فروردین ماه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، ایوب ایرانی‌فام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان مبنی بر بارش باران، برف، احتمال بروز پدیده بارش تگرگ و کاهش محسوس دما در استان آذربایجان‌شرقی طی روزهای دوشنبه نهم تا جمعه ۱۳ فروردین، بر عمل به توصیه‌های هواشناسی کشاورزی تاکید کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه طبق اخطاریه جوی شماره یک مورخ هفتم فروردین ماه اداره کل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی، با توجه به شدت فعالیت سامانه بارشی و بارش‌های رگباری، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در نواحی جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود، افزود: براساس این اخطاریه احتمال بارش تگرگ در نواحی مستعد استان دور از انتظار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه فعالیت متناوب سامانه بارشی تا روزهای پایانی هفته ادامه داشته و دمای هوا به طور محسوس و قابل ملاحظه در حدود ۵ – ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد، افزود: براساس این پیش‌بینی در نواحی سردسیر و مرتفع استان شاهد بارش برف خواهیم بود.
ایرانی‌فام با بیان اینکه لازم است از باغات و مزارع برای مواجهه با سرما و یخبندان به وسیله روش‌های مرسوم همانند بخاری‌های باغی، روشن کردن آتش و دیگر روش‌های توصیه شده توسط مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها محافظت شود، افزود: سم پاشی و محلول پاشی طی روزهای مذکور با محدودیت همراه است.
وی حمل محصولات کشاورزی با استفاده از وسایل نقلیه حفاظ‌دار و بهداشتی، تنظیم دما و رطوبت و روشنایی داخل گلخانه‌ها برای جلوگیری از کاهش عملکرد با توجه به شرایط اقلیمی، تنظیم دما و تهویه داخل انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌های انباری و اجرای عملیات باغی و زراعی زیر نظر کارشناسان باغبانی و زراعت و حفظ نباتات را از اهم توصیه‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به کشاورزان در روزهای آینده عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان افزود: لازم است تمهیدات مورد نیاز برای گرمایش سالن‌های مرغداری و دامداری‌ها برقرار شده و همچنین در استخرهای پرورش آبزیان، تمهیدات لازم برای مواجهه با سرما و یخبندان در نظر گرفته شود.
ایرانی‌فام بر پخش کود در اراضی آبی و دیم با توجه به فرصت باقی‌مانده، محافظت از کندوها در برابر نوسانات دمایی، پاکسازی راه آب مزارع و باغات، خودداری از انجام هرگونه محلول‌پاشی و سم‌پاشی تا آخر هفته، خودداری از چرای دام در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها و قطع آبیاری در اراضی آبی در مناطقی که بارش وجود دارد همچنین بر فعال شدن دستگاه‌های ضد تگرگ در مناطقی از استان که در آنها نصب شده است در روزهای مذکور تاکید کرد.
براساس بولتن پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بارش برف در شهرستان‌های تبریز، سراب، ورزقان، هریس، بناب و ملکان در روز دوشنبه نهم فروردین پیش‌بینی شده است.

 

پایان پیام/م.ا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.