تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر : 32757

در همهمه انتخابات؛

کاندیداهای انتخابات در هشترود و چاراویماق با حداقل چند رای می‌ توانند نماینده مجلس شوند؟

کاندیداهای انتخابات در هشترود و چاراویماق با حداقل چند رای می‌ توانند نماینده مجلس شوند؟

از آنجایی که در آستانه رأی گیری انتخابات مجلس دهم قرار گرفته ایم، برای هر شخصی جای سوال است که یک نماینده با کسب چند رأی می تواند در کورس رقابت ها باقی بماند.

به گزارش سرویس سیاسی پیک هشترود، همیشه قبل از هر انتخاب رایزنی ها و صحبت های مختلفی در مورد انتخاب شدن صورت می گیرد، انتخابات سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

پیش بینی هایی از میزان حضور مردم و نیز حداقل رای هر کاندیدا توسط مشاوران انجام می گیرد که با توجه به نظرسنجی های مختلف می توان تا حدودی مشخص کرد که هر کاندیدا با چه رتبه ای در پایان انتخابات مواجه خواهد شد.

 

هر یک از نامزدها برای حضور در مجلس دهم  باید حد نصاب یک چهارم آراء را از آن خود کنند. برهمین اساس افرادی که نتوانند در حوزه های مربوطه  یک چهارم آراء را جمع کنند، انتخابات در این حوزه ها به دور دوم کشیده خواهد شد.

 

با بررسی تحلیلی نتایج  دو دوره  قبل می توان پی برد برای آنکه یک نفر بتواند در رقابت برای کسب صندلی بهارستان رقیبی جدی باشد و حداقل جواز حضور در مرحله بعد  باید چند رای داشته باشد.

 

در دوره نهم انتخابات مجلس در این حوزه، غلامحسین شیری از کل آرا ۵۱۵۲۵ با کسب ۲۴۵۱۰ رأی ۴۷/۵۷ درصد به مجلس راه یافت.

 

اما بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت کشور، در انتخابات این دوره از حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق ۷۱ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و با پیش بینی حضور بیش از ۸۰ درصدی (طبق سنوات گذشته) تعداد آرای احتمالی در این حوزه حدود ۵۷ هزار رای پیش بینی می شود.

 

حال، با نگاهی تحلیلی به نتایج دوره گذشته می توان حدس زد برای آنکه کاندیدایی به مجلس راه یابد حداقل نیاز به ۱۴ هزار و ۲۵۰ رای مردم دارد. البته همه این احتمالات بر مبنای تعداد افراد واجد شرایط و احتمال مشارکت ۸۰ درصدی مردم است و احتمال کاهش و افزایش آن نیز وجود دارد.

 

برای پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند تعداد آرا بیشتری از مردم را جلب کند، باید تا بامداد شنبه صبر کرد.

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.