تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
کد خبر : 28341

قابل توجه نهادهای نظارتی در امر انتخابات

قانون گذاران احتمالی که دست به بی قانونی می زنند/ مردم منتظر برخورد قاطع با متخلفان انتخاباتی هستند

قانون گذاران احتمالی که دست به بی قانونی می زنند/ مردم منتظر برخورد قاطع با متخلفان انتخاباتی هستند

به هرحال این کاندیداها قصد دارند تا وارد مجلس شوند تا کار قانون گذاری را در کشور بر عهده گیرند اما خودشان با انجام چنین اعمالی دست به قانون گریزی می زنند و شاید مردم بهترین معیار برای تشخیص صلاحیت این افراد باشند.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، مجلس نهم رفته رفته به ماه‌های آخر خود نزدیک می شود و با توجه به اینکه از سوی منابع رسمی برگزاری ندهمین دوره انتخابات مجلس نهم اسفندماه جاری عنوان گردیده، از ماه‌ها قبل فعالیت‌های تبلیغاتی زیرپوستی و زودهنگام نامزدهای احتمالی آغاز شده است.

 

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق

 

در حال حاضر مردم شهر و روستاهای حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق شاهد برگزاری مراسم‌های غیررسمی برای تبلیغ نامزدهای احتمالی بوده و اقداماتی مانند حضور در جلسات سخنرانی‌، انتقاد از کاستی‌های موجود و بیان نقدهایی نسبت به مسئولان اجرایی منطقه و بالاخره تلاش برای جلب آرای اقشار مختلف به ویژه جوانان و زنان، بازار داغی پیدا کرده است.

 

از جلسات شبانه و قومی و سیاسی کاندیدا گرفته تا دید و بازدیدهای انتخاباتی و حضور در مراسمات شادی و عزا و گاهی انتشار مقاله و یادداشت در نشریات وشبکه های اجتماعی تنها گوشه ای از این بازار داغ تبلیغات انتخاباتی در هشترود و چاراویماق است.

 

این درحالی است که مجلس هشتم همچنان بر سر کار بوده و حداقل یک سال دیگر منتخبان باید به ایفای وظیفه نمایندگی بپردازند.

 

انجام تبلیغات انتخاباتی در جوامع مختلف نه تنها امری ناپسند نیست، بلکه برای اطلاع‌رسانی و انتخاب هوشمندانه و آگاهانه مردم امری ضروری است. اما آیا ورود زودهنگام به رقابت‌های تبلیغاتی نیز همین مزایا را دارد؟

 

پاسخ به این سوال به طور قطع منفی است چرا که این امر موجب منحرف شدن ذهن کسانی که همچنان در مسند کار هستند شده و تمرکز مسئولان فعلی را بر هم می‌زند. و مردم هم بدلیل افزایش تعداد جلسات تبلیغی دچار سردرگمی و سیاست زدگی می شوند.

 

اما یک سوال مهم ذهن مخاطبان را به خودمشغول کرده و آن سوال این است که چرا برخورد بازدارنده ای در مورد فعالیت های تبلیغی کاندیداها(نصب بنر -سخنرانی در مراسم فوت عزیزان مردم و استفاده ابزاری و سیاسی از انسانهایی که به رحمت ایزدی پیوسته اند ………) پیش از موعد قانونی صورت نمی گیرد؟ با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس، فعالیت برخی نمایندگان برای رای‌آوری در حوزه انتخابیه نیز شروع شده است.

 

توصیه رهبری معظم انقلاب در خصوص عدم ورود زودهنگام به مقوله انتخابات
رهبری معظم انقلاب در هشتم آبان ۸۷ و در حالی که چندین ماه به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود، نسبت به برخی فعالیت‌های زودهنگام تبلیغاتی انتقاد کرده و فرمودند: “بعضى از افراد از حالا مسائل انتخابات را شروع کردند – با اینکه هنوز خیلى هم مانده، عجله کردند – این مسائل انتخاباتى خیلى مهم است و اهمیتش در نزدیک انتخابات، از جهت حضور در عرصه‏ى انتخابات است؛ اما اهمیت امروزش از جهت مشغول کردن افراد به یکدیگر، گلاویز شدن با هم، بدگوئى کردن از همدیگر و منصرف کردن ذهن‏ها از مسائل اصلى است. مراقب باشید.”

 

با گسترش یافتن تبلیغات انتخاباتی زودهنگام مجلس نهم این سوال پیش می‌آید که آیا منع قانونی در این زمینه وجود دارد؟
عباسعلی کدخدائی سخنگوی شواری نگهبان در آبان سال گذشته به صراحت اعلام کرد که فعالیت زودهنگام احزاب سیاسی برای شرکت درانتخابات آتی اگر جنبه تبلیغاتی داشته باشد، خارج از چارچوب قوانین ومقررات است و منع قانونی دارد.

 

محمودعباس زاده مشکینی مدیر کل سیاسی وزرات کشور نیز هرگونه تبلیغات خارج از چارچوب زمانی و قواعد تعیین شده را لاف قانون و تخلف عنوان و افزود: قضاوت مردم بهترین میزان است، لذا بعید است کسانی که بدنبال کسب رضایت و رأی مردم باشند همشان مصداق قانون گریزی و سوء استفاده باشد.

 

به هرحال این کاندیداها قصد دارند تا وارد مجلس شوند تا کار قانون گذاری را در کشور بر عهده گیرند اما خودشان با انجام چنین اعمالی دست به قانون گریزی می زنند و شاید مردم بهترین معیار برای تشخیص صلاحیت این افراد باشند. اما دستگاههای نظارتی هم رصدهای خود را در این زمینه بیشتر کنند و مردم انتظار برخورد با چنین اقدامات را دارند.

 

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

 

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ماهيت دوشنبه , 23 آذر 1394 - 10:46

کسی می‌تواند برای انسان، قانون وضع کند که انسان‌شناس باشد مصلحت و مفسده‌ی انسان را بفهمد. بداند انسان چه نیازهایی دارد و چه چیز برای او مضر است تا بتواند برایش قانون وضع کند، اما انسان، انسان را نمی‌شناسد.
به قول امیرالمؤمنین(ع): «مَنْ کانَتْ هِمَّتُهُ بَطْنُهُ، قَیمتُهُ ما یُخْرِجُ مِنْهَ»[۱]

امیرالمؤمنین علی(ع) قدم بالاتر از اینها گذاشته‌اند، یعنی اگر انسان، انسان غربی شد، قیمتش به اندازه آن چیزی است که از شکمش بیرون می‌آید. قیمت فروید، نیچه، مارکس و مکتبهایشان و پیروانشان به اندازه آن چیزی است که از شکم آنها خارج می‌شود. می‌دانی انسان را چه کسی شناخت، این قرآن است که می‌فرماید:

«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِی الاَرضِ فَکآنما قَتَل النّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ اَحْیاها فَکَاَنَّما اَحْیا النّاسَ جمیعاً»[۲]

یعنی ای انسان خیال مکن که ارزش تو فقط به اندازه یک آدم است، تو به دنیا می‌آرزی، اگر کسی ترا بکشد، مثل این است که دنیا را کشته باشد و اگر در شرف مرگ تو را زنده کند مثل این است که دنیا را زنده کرده باشد.
روایات زیادی از ائمه طاهرین(ع) درباره عظمت انسان داریم[۳] و نشان می‌دهد اینها هستند که انسان را شناخته‌اند و باید برای انسان قانون وضع کنند: نه مثل شورای امنیت فعلی که قوانین و قطعنامه‌هایش نشانگر این است که نه خود را شناخته است و نه دیگران را.

ناشناس دوشنبه , 23 آذر 1394 - 20:06

– وقتی انسان فقط دنیارا دید هدفش وسیله را توجیه می کند .
– وقتی نمایندگی مجلس در سایه عدم شفافیت قوانین اقتصادی به یک کار اقتصادی و سود آور بخاطر رانت های موجود تبدیل شد .
– زمانی که نمایندگان بجز وظیفه ذاتی نمایندگی در هر کاری وارد شدند.
– هنگامی که ارزش های اجتماعی از معنویات به مادیات بدل گشت و کورس سرمایه داری رونق گرفت.
بهترین قانون قانونی است که منافع ((من)) را تامین کند نع منافع جامعه را. و جامعه و آرای آن نردبانی ترقی نماینده و اطرافیان او خواهد بود نه جامعه هدف خدمت آنها.
آنهایی که می فهمند می سوزند و می سازند و آنهایی که بازار قانون شکنان را گرم می کنند در جرم آنها شریکند چه بدانند و چه ندانسته در یاری آنها می کوشند.

یک رای پنجشنبه , 26 آذر 1394 - 20:56

نظرات مثبت وقابل تاملی هستند البته اگر کاندیدایی بیندیشد.واقعا چطور می خواهند بر صندلی قانونی بنشینند که روزی یکی از مفادش را نقض کرده اند؟متاسفانه وقتی می گویی در جواب می گویند در همه جا همین گونه است،بله برادر همه جا این گونه است،مشکل ما از همین است،از آن زمان که در منابع قانون گذاری ما جای عرف وقرآن عوض شد در خیلی جاها عرف را در نظر گرفتیم.عرفی که چهارمین منبع هست وقرآن اولین منبع.جایشان را عوض کردیم.همه ماهایی که جزوی از این عرف هستیم.