تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 22990

قربانیان اقتصاد عاریتی

تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی هشترود؛ تولیدکننده مقصر است یا دولت؟

تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی هشترود؛ تولیدکننده مقصر است یا دولت؟

چرا هرروزه واحدهای صنعتی زیادی در شهرهای مختلف کشور یا تعطیل می‌شوند و یا برای جلوگیری از ورشکستگی تعدیل نیرو انجام می‌دهند و تعداد زیادی از کارگران جامعه را بیکار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، تولید، اقتصاد مقاومتی، واحدهای تولیدی، بیکاری، اشتغال، واردات، صادرات و… واژه‌هایی هستند که هر روز از رسانه‌های مختلف می‌شنویم.

اما مشکل اصلی از کجاست، چرا هرروزه واحدهای صنعتی زیادی در شهرهای مختلف کشور یا تعطیل می‌شوند و یا برای جلوگیری از ورشکستگی تعدیل نیرو انجام می‌دهند و تعداد زیادی از کارگران جامعه را بیکار می‌کنند.

اجرای طرح‌های اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی شعاری است که سال‌ها است، توسط دولتمردان در رسانه‌ها مطرح می‌شود شعاری که هرچند زیبا است اما در عمل نه تنها حمایتی از سوی دولت انجام نمی‌شود بلکه اکثر تولیدکنندگان داخلی طی چند سال گذشته تا به امروز زیر فشار تعهدات بانک‌ها و واردات بی‌رویه در حال ورشکستگی هستند.

شهرستان هشترود به عنوان یکی از شهرستان‌هایی است که برای توسعه نیازمند ایجاد واحدهای صنعتی است تا به مدد آن جوانان بیکار در آن فعالیت کنند که این عامل هم پیشرفت هشترود را دربردارد و هم کاهش درصد بیکاری و به تبع آن کاهش نرخ مهاجرت را.

شهرک صنعتی هشترود با بیش از ۲۵ واحد تولیدی چند سالی است که مورد توجه تولید کنندگان و سرمایه گذاران قرار گرفته است اما فشار اقتصادی و نبود نقدینگی موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان عطای کار را به لقایش ببخشند و دست از تولید بکشند.

 

شهرک صنعتی هشترود

متاسفانه برخی از سرمایه گذاران نیز با وعده‌هایی، تسهیلاتی را دریافت و بدون انجام کاری، از تسهیلات مورد نظر استفاده غیر صنعتی کردند.

 

واردات بی رویه مخالف اقتصاد مقاومتی است.

غلامحسین شیری نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس در مورد علل تعطیلی واحدهای تولیدی در هشترود گفت: البته این تعطیلی ها دلایل مختلفی دارند. برخی از این تولیدکنندگان از ابتدا نیز درصدد تولید نبودند البته خیلی نادر هستند. برخی از آنها نیز بدلیل سوءمدیریت تعطیل شده اند و برخی نیز بدلایلی مانند شرایط تحریم و نوسان بودن نرخ ارز و نرخ سوذبانکی به این حال و روز افتاده اند.

 

DSCF0947

          تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرکهای صنعتی هشترود

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است واردات بی رویه مخالف اقتصاد مقاومتی است. اگر تولید به راه بیفتد واردات کم می شود و چرخه اقتصادی کشور می چرخد. مردم باید در تولید کشور نقش داشته باشند و باید به اقتصاد درونی تکیه کنیم تا به خودکفائی برسیم.

 

کمبود سرمایه در گردش و واردات بی رویه کالاهای خارجی دلیل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی در هشترود است.

محمدرضا قهرمانپور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت هشترود نیز با اشاره به تعطیلی ۱۴ واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی هشترود خاطرنشان کرد: متاسفانه بانکهای عامل به تعهدهای مالی خود پایبند نبودند و باعث شدند تا میزان سرمایه درگردش این واحدها کم شود و توانائی ادامه کار را نداشته باشند.

عضو کمیته سرمایه گذاری هشترود افزود: تاکید دولت بر واردات بی رویه کالاهای اساسی، معوقات بانکی و عدم استمهال وام ها، رکود نسبی شرایط اقتصادی کشور و عدم مدیریت صحیح برخی از این واحدها دلیلی مضاعف برای تعطیلی انها شده است.

 

واردات بی‌رویه تولیدکنندگان داخلی ما را زمین زده است.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز در گفتگوئی با روزنامه وطن امروز با بیان اینکه متاسفانه امروز واردات بی‌رویه تولیدکنندگان داخلی ما را زمین زده است، گفت: بیش از ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان بیمه بیکاری در حال حاضر کارگرانی هستند که به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی که ریشه در همان واردات بی‌رویه دارد، بیکار شده‌اند.

 

DSCF0958

          واحدهای تولیدی بی شماری که به تعطیلی کشیده شده اند

 

و سخن پایانی…

در پایان باید به این نکته توجه ویژه کرد که تولید داخلی زمانی می‌تواند جای خود را در دل مردم باز کند که تولید کننده تولیداتی با کیفیت ارائه دهد و ارائه تولید باکیفیت نیز با حمایت‌های همه جانبه دولت صورت می‌گیرد.

زمانی که دولت نتواند افسار از هم گسیخته واردات را در دست بگیرد و در کنار آن نیز حمایت‌های مادی و معنوی خود را از تولیدکنندگان بیشتر بکند نباید انتظار داشت که اقتصاد ایران رشد و شکوفا بشود چرا که تکمیل ذنجیره تولید باید اول از همه از دولت شروع شود.

امیدواریم مسئولان دولتی با کاهش وارادات و افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدکنندگان داخلی و حذف بروکراسی‌های اداری گامی بلند در عرصه شکوفایی اقتصاد ایران بردارد.

 

DSCF0948

 

DSCF0953

 

DSCF0955

             واحدهای تولیدی که به حال خود رها شده اند

 

گزارش از مهدی اسماعیل نژاد

پایان پیام/م.ا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.