تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 22451

جهیزیه، حسادت های میلیونی

جهیزیه، حسادت های میلیونی

چند سالی است که در خانواده‌های ایرانی، جهیزیه قدم فراتر از آماده‌سازی لوازم ضروری و حتی غیرضروری گذاشته است. خرید کالاهای لوکس تجملی، حتی تهیه کالاهایی با برندهای معتبر چنان در صدر اهمیت قرار گرفته است که به موجب آن، بسیاری از خانواده‌ها متحمل اختصاص و یا پرداخت هزینه‌های گزاف چند میلیونی می‌شوند.

وبلاگ سرباز عدالت نوشت:

جهیزیه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رسوم رایج ازدواج، از گذشته‌های دور تا امروز ادامه دارد و با هدف تأمین سرمایه و امکانات اولیه برای مقدمات شروع یک زندگی مشترک تعریف می‌شود. اما متأسفانه این رسم کهن و دیرینه خوشایند، چند سالی است که دستخوش تغییر قرار گرفته و فلسفه وجود آن زیر سؤال رفته است.

چند سالی است که در خانواده‌های ایرانی، جهیزیه قدم فراتر از آماده‌سازی لوازم ضروری و حتی غیرضروری گذاشته است. خرید کالاهای لوکس تجملی، حتی تهیه کالاهایی با برندهای معتبر چنان در صدر اهمیت قرار گرفته است که به موجب آن، بسیاری از خانواده‌ها متحمل اختصاص و یا پرداخت هزینه‌های گزاف چند میلیونی می‌شوند و جالب‌تر آن که خانواده‌های عروس خود را ملزم به خرید وسایلی می‌کنند که برخی از آن‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده نیز قرار نمی‌گیرد. خلاصه کلام آن که طی سال‌های اخیر، خرید جهیزیه به معضل بزرگی تبدیل شده است.

ykhavyr8xapg4yxjoirt

 از جمله پیامدهای که جهیزیه های امروزه در پی داشته است بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تعداد دختران مجرد است به علت عدم آماده بودن جهیزیه در حد قابل قبول، یعنی کلیه وسایل اعم از ضروری و غیرضروری و به صورت افراطی توام با تجمل گرایی و چشم و هم چشمی ها

و این معضل وقتی رنگ فاجعه به خود می گیرد که بدانیم متاسفانه همین جهیزیه معیار انتخاب همسر برای برخی خانواده ها تلقی می گردد و شخصیت دختر را به «قیاس به جهیزیه اش » به شدت مورد سؤال قرار می دهد .

اگر جهیزیه بخواهد روند تجملی خود را پیش ببرد معضلات اجتماعی و روانی زیادی در جامعه به وجود خواهد آورد.

139207161758358451318834

در این رابطه توران اصلی در گفت و گو با دادمردان اظهار داشت:مسلما برای شروع یک زندگی جدید اسباب و لوازمی را باید تهیه کرد که ضروری بودن و کارایی بیشتر، شرط منطقی و عقلانی در انتخاب آن وسایل است.

کارشناس خانواده ادامه داد: جهیزیه نیز از آن جهت که لوازم زندگی زوجین هست، تهیه آن بر عهده سرپرست خانواده خواهد بود لذا هیچ ارتباطی به عروس و خانواده‌اش نداشته و جز فشار عرف دلیل دیگری برای اجرای این رسم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد:جهیزیه دختران درگذشته ساده و به دور از تجملات بوده اما امروزه جهیزیه وسیله ای شده برای چشم و هم چشمی ها و فخر فروشی که این چشم و هم چشمی باعث ایجاد اختلاف در خانواده ها می شود و ۱۰ درصد از اختلافات خانواده ها در رابطه با جهیزیه است.

کارشناس دفتر حمایت از حقوق زنان  کودکان دادگستری با بیان اینکه خودکم‌بینی یکی از عوامل چشم و هم چشمی در جامعه است، اظهار کرد: در چنین شرایطی ما خود واقعی را که خداوند به ما عطا کرده نمی‌بینیم، بلکه با تجملات ظاهری سعی در تکمیل خود داریم تا این عارضه را جبران کنیم که این امر نیز عواقبی مانند بالارفتن سن ازدواج و افزایش توقع زن از همسرش را به دنبال دارد.

الگوی جهیزیه در اسلام

بدون شک، بهترین اسوه و الگو برای زنان مسلمان، زندگی و منش حضرت فاطمه زهرا (ع) است. جهیزیه این بانوی بزرگوار در تاریخ ضبط شده است و زنان مسلمان می‌توانند این جهیزیه را الگو قرار دهند و توجه کنند که این جهیزیه، از آنِ دختر پیامبر و همسر دلاورترین مرد گیتی بوده است. ایشان، بانوی نمونه و سرآمد زنان عالم بوده و هست. با این وصف جهیزیه این بانوی بزرگوار عبارت بود از:

– یک پیراهن سفید
– یک روسری بزرگ
– یک حوله سیاه خیبری
– یک تخت خواب که از پوست خرما بافته شده بود
-دو عدد تشک کتانی که یکی از پشم گوسفندی و دیگری از لیف خرما پر شده بود؛
– چهار عدد بالش از پوست میش که از گیاهی به نام «اذخر» پر شده بود؛
– یک قطعه حصیر هجری
– یک عدد آسیای دستی
– یک کاسه مسی
– یک مَشک چرمی برای آب کشی
– یک تشت لباس شویی
-یک عدد کاسه برای شیر
-یک ظرف آب خوری
– یک پرده پشمی
– یک سبوی گلی
-دو کوزه سفالین
– یک عدد پوست برای فرش
-یک عبا
هنگامی که جهاز حضرت زهرا (ع) را خدمت پیامبر آوردند، اشکش جاری شد و سرش را رو به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا، این عروسی را برای کسانی که بیشتر ظرف هایشان گلی است، مبارک گردان»

images

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.