تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰:۱۳
کد خبر : 2170

میزان مصرف الکل در بین جوانان ایرانی چقدر است؟

میزان مصرف الکل در بین جوانان ایرانی چقدر است؟

در سال ۱۳۸۲ میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موّاد مخدّر را ۲۲ دقیقه و مشروبات الکلی را ۱۷ دقیقه اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون برخی از کاهش قابل ملاحظه این میانگین خبر می‌دهند.

وبگاه “جوان انقلابی” نوشت:

انسان ها در دوران معاصر دچار آسیب‎ ها و چالش‎ های فردی و اجتماعی فراوانی شده اند و در تلاش برای حل آنها، در دام نابهنجاری ‎های دیگری گرفتار شده است. الکلیسم(پدیده مصرف الکل)، یکی از نابهنجاری ‎هایی است که تأثیرات منفی و مخرّبی را در عرصه‎ های فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد. پدیده ای که قرار بود برای راحتی و آسایش انسان به کار برده شود و این روزها تنها آسیب های ماندگار جای منافع زودگذر آن برجای مانده است.

متأسفانه این پدیده در کشور ما هم رشد داشته است و باعث آسیب های فراوانی شده است. سال گذشته خبری مبنی بر مسمومیت بیش از پانصد نفر در رفسنجان بر اثر مصرف مشروبات منتشر شد که در این بین عده ای کلیه و بینایی شان را از دست دادند.
ـ
این روزها هم خبرگزاری خانه ملت به نقل از دکتر حسن تامینی لیچائی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، آماری در خصوص افزایش مصرف مشروبات الکلی در برخی نقاط کشور ارائه کرده است. دکتر تامینی آمار مصرف مشروبات الکلی را ۲۰۰ میلیون لیتر در سال اعلام کرده که این مشروبات الکلی از طریق تولید در داخل و یا از راه قاچاق به دست مصرف کنندگان می رسد. در مورد تولیدات داخل تولید الکل صنعتی به مصرف خوراکی می رسد.
الکل شیرین مقدمه تولید
اتانول ترکیب شیمیائی با بوی خاص و خاصیت آتش گیری است که در نوشیدنی های الکلی نیز وجود دارد. بعد از انقلاب تولید اتانول جنبه صنعتی پیدا کرد و در سال ۱۳۷۹ شمسی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان اتانول ایران رسماً تاسیس شد و در سال جاری(۱۳۹۳) ایران به کشورهای تولید کننده الکل سفید از ملاس نیشکر پیوست. اما این الکل های تولیدی شیرین هستند و پس از تولید به آنها دناتونیوم بنزوات یا مواد تلخ کننده می افزایند.
اگرچه که از سال ۸۳ بر طبق دستور العمل وزارت بهداشت افزودن ماده تلخ کننده به الکل های صنعتی الزامی شده است، اما طبق گفته تامینی لیچائی، بسیاری از کارخانه های تولید الکل به دلیل بار مالی زیاد از افزودن آن به الکل های تولیدی خود داری می کنند. بنابراین عملاً کارخانجات تولید الکل به سوء استفاده از الکل های صنعتی دامن می زنند و به افرادی کمک می کنند که تولید کنندگان مشروبات الکلی در ایران هستند.
آمار مصرف الکل در ایران
سازمان بهداشت جهانی نیز در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ ایران را در رده بندی جهانی میزان مصرف الکل در رده ۱۶۶ قرار داده است. البته زیاد هم نباید خوشحال بود چرا که بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ‌هر چند ایران در رده های پایین مصرف مشروبات الکلی در جهان قرار گرفته است، ‌اما افرادی که در ایران مشروبات الکلی مصرف می کنند با خوردن ۳۵ لیتر مشروب در سال در رده ۱۹ پر مصرف ترین مشروب خورها قرار دارند که این خود زنگ هشداری جدی به شمار می رود. از سویی دیگر بر اساس آمار های تخمینی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر معتاد به الکل در ایران وجود دارند و سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر معادل ۷۳۰ میلیون دلار الکل به ایران قاچاق می ‌شود که ۸۰ درصد الکل قاچاقی از مرزهای غربی وارد کشور می ‌شود. در سال ۱۳۹۰ بیش از ۸۲۰ راننده مست دستگیر شدند.
دسترسی سریع:
متاسفانه آمار دسترسی این مشروبات الکلی به مراتب جالب تر از میزان مصرف آنها است. ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۳۸۲میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف مواد مخدر را ۲۲دقیقه و مشروبات الکلی را ۱۷دقیقه اعلام کرده است که هم ‌اکنون برخی از کاهش قابل ملاحظه این میانگین خبر می‌ دهند.
هم ‌اکنون نازل‌ ترین مشروب موجود در بازار با قیمتی در حدود لیتری ۱۵هزارتومان خرید و فروش می ‌شود. مشروباتی با قیمت ‌های نجومی حدود ۵۰۰هزارتومان نیز در بازار وجود دارد. این آمارها در حالی است که شمار مصرف کنندگان این مشروبات الکلی را جوانان تشکیل می دهند.
ـ
حجم جرائم مرتبط با الکل در ایران:
متأسفانه حجم جرائم مرتبط با الکل در ایران هم بخش قابل تامل است. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حاکمیت ارزش ‎های دینی، نرخ ارتکاب بسیاری از مفاسد اجتماعی کاهش یافت و یا به صفر رسید، اما پس از پایان جنگ تحمیلی، به تدریج بر آمار مصرف‎ کنندگان الکل افزوده شد و در چند سال اخیر مصرف الکل به ویژه در میان جوانان کشور افزایش یافت. البته به دلیل تحریم قانونی و شرعی در ایران، معضل الکلیک وجود ندارد، اما گرایش به استفاده از مشروبات الکلی نسبت به سال ‎های گذشته افزایش یافته است و عمده کالایی که به صورت قاچاق از غرب کشور (مرز عراق) وارد می‎ شود، مشروبات الکلی است.
به اعتقاد مدیرکل امور آزمایشگاه‎ های سازمان پزشکی قانونی، آمار کامل و دقیقی از مصرف کنندگان و معتادان الکل وجود ندارد، اما افرادی که به عنوان متهم یا مشکوک به مصرف شبانه روزی الکل هستند، از طریق دستگاه ‎ها و ضابطین قضایی برای آزمایش پزشکی قانونی ارجاع داده می ‎شوند، اکثراً مردانی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند و بیشترین میزان مصرف مشروبات الکلی نیز در طی روزهای تعطیل صورت می‎گیرد. اخیراً در پرونده‎های مختومه دادگاه‎های عمومی کشور نیز نرخ مشروبخواری در حال افزایش است.
تعداد پرونده‎های مربوط به جرم مشروبخواری طی سال‎های ۱۳۸۰ ۱۳۷۵

سال

۱۳۷۵

۱۳۷۶

۱۳۷۷

۱۳۷۸

۱۳۷۹

۱۳۸۰

فـراوانی

۹۰۸۸۶

۱۲۲۵۸۸

۱۳۷۳۵۳

۱۵۴۷۱۴

۱۶۵۳۵۴

۲۱۷۴۴۰

چرا مصرف الکل؟
مصرف مشروبات الکلی علاوه بر آسیب های جسمی که برای مصرف کننده دارد به نوعی آسیب اجتماعی محسوب می شود. آسیب های اجتماعی قطعاً دلایل اجتماعی دارند. در مورد مصرف این نوع نوشیدنی ها به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی می توان به چند عامل اشاره کرد:
ـ
الف: کارکرد ناقص مدارس:
متأسفانه این روزها مدارس شأن و جایگاه گذشته را ندارند. در گذشته مدارس علاوه بر جایگاه آموزشی جایگاه پرورشی و تربیتی هم داشته اند. اما این روزها در مدارس آنقدر که جنبه های آموزشی توصیه می شود اهمیتی به پرورش دانش آموز داده نمی شود. از طرفی مسئولین مدارس نمی توانند برای دانش آموزان الگو باشند، وقتی دانش آموز یا دانشجو می بیند که اطلاعات و آگاهی مدیران آموزشی در حدی نیست که نیازهای علمی و فرهنگی او را ارضا نماید برای سخن او اهمیتی قائل نخواهد شد. در این صورت است که می بینیم مدارس و دانشگاه ها هیچ نقشی در کاهش این معضل اجتماعی ندارند و حتی ارائه آمار دقیق نوجوانان و جوانان در معرض خطر نیز ناتوانند.
ـ
ب: کاهش باورهای مذهبی و تبلیغات رسانه ای:
دکتر قرایی آسیب شناس اجتماعی، درباره علل افزایش استفاده از مشروبات الکلی در میان جوانان و نوجوانان می گوید: عموماً در کشورهایی مانند ایران که دارای پشتوانه فرهنگی و اعتقادی قوی می باشد در ظاهر نباید توقع چنین ناهنجاری های اجتماعی را داشته باشیم، اما آنچه از شواهد بر می آید با افزایش گسترده این موارد به خصوص در میان جوانان و دانش آموزان روبرو هستیم.
در تمامی کشورهای رو به توسعه چنین مواردی دیده می شود و دلیل آن هم چیزی جز کاهش باورهای مذهبی و گرایش آنان به فرهنگ غربی یعنی به نوعی جوان امروزی تمایل دارد از حالت سنتی خارج شده و وارد فضای متجدد دنیای غربی شود و متاسفانه شاهد هستیم که فضای فرهنگی و مذهبی جامعه سیر منفی دارد.
ـ
ج: خانواده
یکی دیگر از عواملی که در شیوع این پدیده بسیار اثرگذار است، خانواده است. ضعف بنیان خانواده، تجددگرایی پدر و مادرها و فضای مسمومی که در اثر گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند ماهواره و اینترنت و دنیای چت ایجاد شده به راحتی توانسته شالوده خانواده ها را تحت اثر قرار دهد و همین عامل باعث شده که خانواده ها نتوانند نیاز بچه ها را خانواده مرتفع کنند و این عامل باعث دور شدن جوانان از فضای خانواده شده است. در نتیجه کمبودهای ایجاد شده در منزل در بیرون از منزل دنبال راه حل باشند.
د: لذت جویی بی حد و حصر به بهانه وقت خالی
یکی دیگر از عوامل فرهنگی و اجتماعی گرایش به الکل عدم برنامه ریزی صحیح و ارزشی برای گذران اوقات فراغت است؛ بشر به طور طبیعی برای رفع خستگی از اعمال روزانه و برنامه های ثابت زندگی، اوقاتی را به تفریح و تفرّج اختصاص می دهد و در آن ساعات به انواع ورزش ها، دیدار از دوستان، استفاده از رسانه ها و سایر فعالیت های تفریحی می پردازد. در روایات اسلامی، اوقات شبانه روزی انسان مؤمن به سه بخش تقسیم شده است: یکی برای کار و تلاش و کسب حلال، دوم برای عبادت و بندگی خدا، سوم برای استفاده از نعمت های الهی جهت شادابی در دو بخش دیگر.
javanenghelabi - sharb
حضرت علی(ع) در مورد اوقات فراغت می فرماید: «چه سزاوار است که انسان، ساعتی و لحظاتی را برای خود داشته باشد که هیچ بازدارنده ای او را از آن لحظه ها بازندارد».
بنابراین می بایست این تمایل غریزی بشر به استفاده از اوقات فراغت، با آموزه های دینی و توصیه های مسئولانه مربیان هدایت و کنترل گردد، در غیر این صورت ساعات اوقات فراغت زمینه ای برای لذت جویی و خوش گذرانی های خطرناک تبدیل خواهد شد.
حضرت علی(ع) دراین باره فرمود: «با فراغت، هوسرانی است». متأسفانه گاه مشاهده می شود جوانان در اوقات فراغت به تفریحات مضر روی آورده و بهترین فرصت های جوانی را به انواع پلیدی ها آلوده می سازند. در پاره ای از اوقات، میگساری و مصرف مشروبات الکلی، زینت بخش کوهنوردی یا مجالس شب نشینی شده است، بی آنکه به زیان ها و عوارض شوم آن توجه شود.
ـ
مجالس عروسی، جشن تولد ها و سایر محافل خصوصی و خانوادگی در صورت عدم حاکمیت ارزش های اخلاقی و دینی، می تواند زمینه بروز برخی ناهنجاری ها را فراهم نماید؛ مع الاسف گاهی استفاده از مشروبات الکلی در این گونه محافل، نوعی پرستیژ اجتماعی تلقی می شود، به گونه ای که مصرف کنندگان می پندارند گوی سبقت را از هم ردیفان خود ربوده اند، غافل از آنکه پس از مصرف و ایجاد حالت مستی، انواع فسادها و تجاوزهای جنسی رخ داده و هویت و بنیان خانواده و روابط انسانی از بین می رود و پرده حیا و عفت برای همیشه در آتش شهوات حیوانی خواهد سوخت.
نتایج مصرف الکل:
شرابخواری و مصرف الکل آثار مخرب و نابهنجاری را برای فرد مصرف کننده و اطرافیان او برجای می‎گذارد که برخی از این آثار منفی بر جسم و روان شخص است و برخی آثار خانوادگی و اجتماعی می باشد، به گونه ای که خانواده (گروه کوچک اجتماعی) و جامعه (اجتماع بزرگ انسانی) از اثرات سوء آن در امان نیستند. برخی از این آسیب ها در ادامه آورده شده است:
ـ
۱) آسیب ‎های جسمی
اولین اثر مهلک الکل، بر جسم و بدن فرد مصرف کننده خواهد بود، به طوری که صدمات جبران ناپذیری را به حواس پنجگانه، دستگاه گوارشی، اعضای تناسلی، دستگاه گردش خون و قلب وارد می کند. طبق گزارش محافل طبی و بهداشتی و تجربیات پژوهشگران، پس از ورود الکل به بدن، فقط قسمت اندکی از آن تجزیه شده و از بین می‎رود، ولی قسمت اعظم آن وارد خون شده و از طریق جریان خون به تمام اعضای بدن می‎ رسد و از آنجا که الکل ماده ‎ای سمی است، هیچ یک از اعضای بدن را سالم نگذاشته و کلیه، معده، کبد، مخاطات دهان، حلق، مری، روده و کبد را فاسد می ‎نماید.
ـ
از دیگر اثرات ناگوار مصرف الکل بر دستگاه تنفسی و گردش خون به ویژه قلب و رگ‎ ها می ‎باشد که بدون استثناء، تصلب شرائین و سکته‎ های قلبی و مغزی را در پی دارد. سلسه اعصاب نیز به علت حساسیت شدید نسبت به الکل، بیش از همه اعضاء و دستگاه ‎های بدن صدمه می‎ بیند. از دیگر عوارض رایج مشروب خواری اختلال در حواس پنجگانه و مرکز نگهداری ادرار است.
ـ
همچنین در اثر مصرف مشروبات الکلی، قدرت و حساسیت بینایی و تشخیص رنگ‎ ها کاهش می‎ یابد و فرد، به بیماری اختلال در تشخیص رنگ ها مبتلا می ‎شود. از سوی دیگر نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی، به گلبول ‎های سفید خون که کار دفاع از بدن را برعهده دارند، آسیب می‎ رساند و سبب بروز سرطان می ‎شود.
ـ
در برخی روایات اسلامی نیز به پاره ‎ای از آسیب‎های جسمی الکل اشاره شده است. امام صادق(ع) در مقام بیان علت حرمت شراب می‎فرماید: «خداوند شراب را به علت تأثیر بد و فسادی که بوجود می ‎آورد، حرام کرد، زیرا میگسار دچار رعش [در اندام] می‎ شود.»
ـ
۲) آسیب‎ های روانی:
میخوارگی به جز اثرات مخرب جسمی، زیان‎ های شدیدی را به روح و روان آدمی وارد می ‎سازد و فرد را از حالت تعادل خارج می ‎کند و در نتیجه باعث بروز رفتارهای نابهنجار می‎ گردد. در این بخش به برخی از این آسیب‎ ها اشاره می شود:
هذیان: هذیان، یکی از آسیب‎ های روان پریشی است که تا مدتی پس از ترک اعتیاد به الکل ادامه می‎یابد، این حالت روحی موجب بی‎قراری، بی‎خوابی، هیجانات و تحریکات شدید در فرد مشروبخوار می‎شود. هذیان با شاخص‎هایی نظیر توهم (دیداری و شنیداری)، ترس شدید و عدم تشخیص محیط زندگی و زمان مشخص می شود.
ـ
فراموشی: فراموشی، میراث میخوارگی است، می خواره قادر نیست حوادث روز گذشته را به یاد آورد و گاه برای سرپوش نهادن به ضعف حافظه خود، به گونه‎ای تلاش می‎کند تا وقایع جدید با وقایع قبلی پیوند داده نشود.
ـ
زوال عقل: مطابق نتایج پژوهش ‎ها، در هنگام مستی و استعمال الکل، نیروی عقل که اعمال و رفتار آدمی را نظم می ‎بخشد، به طور موقت تعطیل می‎شود و در این حالت احتمال بروز هر گونه ناهنجاری رفتاری وجود دارد. اسلام بر همین اساس میخوارگی را تحریم کرده است. «شخصی از امام صادق(ع) پرسید: چرا خداوند شراب را حرام ساخته است؟ حضرت فرمود: ساعتی بر مشروبخواران می‎گذرد که زمام عقل از کف می‎دهند، خدا را نمی‎شناسند و پیرو شیطان می‎گردند، چون سررشته عقل و خردشان را در کف او می‎نهند و فرمان او را انجام می‎دهند.»
زوال عقل در هنگام مستی با نقص های شناختی از جمله، اختلال در حافظه، زبان‎پریشی، کنش‎پریشی، ادراک پریشی و اختلال در کارکرد اجرایی همراه است. در واقع نقص‎های شناختی شاخص اصلی زوال عقل محسوب می‎شود.
ـ
افسردگی: این عارضه می‎تواند با استفاده بلند مدت از الکل ایجاد شود. اما گاه فرد دچار افسردگی بوده است و برای تسکین آن، به مصرف الکل اقدام کرده است. بنابراین در درمان باید به توالی این تغییرات توجه کرد.
ـ
اضطراب: این بیماری روحی، در طی دوره ترک اعتیاد به الکل رایج بوده است، اما بعضی از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب، به عللی برای کاهش آن اضطراب‎ها الکل می‎نوشند.
ـ
حسادت بیمارگونه: حسادت مرضی با سوء استفاده از الکل در آمیخته است. بدبینی ‎های غیرهذیانی به شریک جنسی، نسبت به افراد طبیعی رایج تر است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.