تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر : 18407

پیک هشترود بررسی می کند؛

طرح احداث موزه هشترود در مسیر فراموشی/ وقتی کسی زیر بار تعهداتش نمی رود

طرح احداث موزه هشترود در مسیر فراموشی/ وقتی کسی زیر بار تعهداتش نمی رود

طرح موزه هشترود ۲ سال پیش با برگزاری جلساتی جرقه آن زده شد و اقدامات اولیه آن هم بصورت جدی پیگیری می شد اما یکدفعه و در مدت یکسال اخیر کسی پیگیر آن نیست و در نطفه خفه شده است.

به گزارش خبرنگار پیک هشترود، هشترود و آثار تاریخی این شهر از رهگذر سالی که ماههای ابتدائی اش را طی می کند، اتفاق چندان مثبتی عایدش نشده و به نظر می‌رسد، حرکت رو به جلو برای اعتلای پاسداری میراث ارزشمند این شهر دچار سکون شده است.

طرح موزه هشترود ۲ سال پیش با برگزاری جلساتی جرقه آن زده شد و اقدامات اولیه آن هم بصورت جدی پیگیری می شد اما یکدفعه و در مدت یکسال اخیر کسی پیگیر آن نیست و در نطفه خفه شده است.

برای پیگیری این طرح خبرنگار پیک هشترود گفتگوهائی با افراد و نهادهای دخیل در این طرح صورت داده است:

شورا به تعهدات خود در زمینه موزه عمل نکرد.

محسن امامقلی زاده رئیس دانشگاه پیام نور که از متولیان اولیه این طرح بود در این زمینه به خبرنگار ما گفت:  در جلسه ابتدائی موزه قرار بود نهادهائی مانند این دانشگاه و برخی از ادارات شهرستان برای ساخت سردرب و کارهای داخلی آن مصالح بدهند و شهرداری هم اجرت کار را پرداخت کند. همچنین نوسازی محیط داخلی مجموعه نیز هزینه هائی داشت که از توان شهرداری خارج بود حتی شهرداری قرار بود تولیت آنرا نیز بر عهده داشته باشد که متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند.

میراث فرهنگی پیگیری مناسبی در زمینه موزه نداشته است.

ابراهیم مصطفی پور رئیس شورای شهر هشترود نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه پیگیری مناسبی از سوی میراث فرهنگی صورت نگرفته حتی شورا مصوب کرد مکان در اختیار این پروژه قرار دهد اما پیگیری های بعدی صورت نگرفت.

ایجاد موزه عزم جدی شورا و شهرداری را می طلبد.

علیرضا پاشائی رئیس اداره مراث فرهنگی هشترود نیز در این باره به خبرنگار پیک هشترود گفت: تفاهم نامه ساخت موزه در سال ۱۳۹۱ بین شهرداری و میراث فرهنگی شهرستان ایجاد شده و چندین جلسه نیز برگزار شد اما شهردار وقت زیر بار تعهد شهردار سابق نرفت و این پروژه مسکوت ماند.

وی افزود: در همه شهرها موزه ها با مشارکت حداقل ۶۰ درصدی شهرداری ها ایجاد می شوند اما بنده پیگیری کرده امد و احساس می کنم نمی توانیم نتیجه بگیریم چون مشکلات زیاد است اما بنده قول می دهم اگر شهرداری تفاهم نامه ها را امضا کند و به تعهدات خود نیز عمل کند تا پایان سال ۱۳۹۴ موزه را دایر کنیم.

پاشائی تاکید کرد: قلعه ضحاک به عنون مرکز باستان شناسی استان معرفی شده و پیشنهاد دادیم در کنار آن یک موزه دایر شود اما باید قبول کنیم که این کار از توان مالی سازمان خارج است و یک همت عمومی با مشارکت همه مسئولان را می طلبد.

رئیس اداره مراث فرهنگی هشترود همچنین تصریح کرد: هرچند در قسمتی که برای ساخت سردرب موزه پیش بینی شده مشکلات معارض وجود دارد. هرچند خود مجموعه ای که به موزه تعلق گرفته مشکل حقوقی دارد.

وی خاطرنشان کرد: موزه مرکزی فرهنگی است و درآمد چندانی هم برای شهر ندارد اما تا زمانی که شورا و شهرداری اقدام جدی نکنند میراث فرهنگی به تنهائی نمی تواند گره گشا باشد.

موزه آثار تاریخی هشترود به تاریخ پیوسته است.

شهرستان هشترود با تاریخ چند هزار ساله خود، دارای آثار و بناهایی با ارزش تاریخی و باستانی است که توجه به آنها می تواند صنعت توریسم و گردشگری این منطقه را بیش از بیش تقویت کند، ولی بی توجهی به حفظ و نگهداری این آثار علاوه بر نابودی آثار، بلکه سبب متضرر شدن و عدم توسعه گردشگری، فرهنگی و اقتصادی شده است.

به هر حال راه اندازی موزه آثار تاریخی هشترود دچار گذر زمان شده و کم کم به تاریخ سپرده شده است. شاید روزی در ذهن خود تصور کنیم در هشترود هم موزه ای است و آثار تاریخی اش در آن نگهداری می شود و در ذهن خود بازدیدی هم از آن داشته باشیم. اگرچه فعلا همه این جمله را می گویند که “کسی زیر بار تعهدات خود نمی رود” حال پیدا کنید پرتقال فروش را.

 

گزارش از مهدی اسماعیل نژاد

 

پایان پیام/م.ا

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروند یکشنبه , 21 تیر 1394 - 16:32

موزه درهشترود به محاق آسمان رفته وبه طاق نسیان سپرده شده است