تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 16984

یادداشت/

سرگردانی غنی سازی اوقات فراغت در بین نهادهای مختلف/ کیفیت نامطلوب کلاسهای تابستانی

سرگردانی غنی سازی اوقات فراغت در بین نهادهای مختلف/ کیفیت نامطلوب کلاسهای تابستانی

برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی باید به گونه ای باشد که فرد شرکت کننده در آن پس از یک دوره معین، مهارت مورد علاقه خود را فرا گیرد و یا بتواند از عهده کاری که برای آن آموزش دیده برآید.

به گزارش پیک هشترود، مهدی اسمعیل نژاد: هر ساله در فصل تابستان و با شروع تعطیلات دانش آموزان دغدغه والدین غنی سازی این اوقات است. والدین با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند و علاقه مندی خود دانش آموزدر کلاس های اوقات فراغت که از سوی نهادهای مختلف برگزار می شود شرکت می کنند.

غنی سازی اوقات فراغت؛ سرگردان در بین نهادهای مختلف

طرح های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان طیف وسیعی از برنامه های آموزشی، ورزشی، مذهبی، فرهنگی و … را شامل می شود که تقریبا همه این موارد در برنامه تمامی دستگاه هایی که به این زمینه ورود می کنند؛ با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت یافت می شود، موضوعی که برآیند آن موازی کاری در اجرای برنامه های اوقات فراغت، افت کیفیت برنامه ها، کاهش شرکت کنندگان، هدررفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسبت طرح های غنی سازی اوقات فراغت است.

 

۰۵

 

در شهرستان هشترود با حدود ۸ هزار دانش آموز، تقریبا یک دوجین دستگاه و نهاد فرهنگی و غیرفرهنگی طرح های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی را برگزار می کنند، برای نمونه همین تابستان جاری آموزش و پرورش هشترود در ۱۲ پایگاه، اداره کل تبلیغات اسلامی در ۱۲ پایگاه، کانون های فرهنگی هنری مساجد در ۴۲ پایگاه و نهادهای دیگری چون ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،کمیته امداد، هلال احمر و … نیز هر کدام در چند پایگاه اقدام به برگزاری دوره های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی کرده اند.

غنی سازی اوقات فراغت نیازمند هدفمندسازی

حال سوال این است که چه تعداد از این پایگاه ها به صورت واقعی و با ظرفیت مناسب اقدام به برگزاری این کلاس ها می کنند؟ نتیجه نهایی برگزاری این دوره ها چیست؟ آیا پس از پایان کلاس ها، دانش آموزان مهارت مورد نظر را می آموزند یا تنها مدرکی کاغذی به آنها اعطا می شود که در ورای آن قابلیت عملی خاصی نیز وجود ندارد؟.

برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی باید به گونه ای باشد که فرد شرکت کننده در آن پس از یک دوره معین، مهارت مورد علاقه خود را فرا گیرد و یا بتواند از عهده کاری که برای آن آموزش دیده برآید، در حالی که مجموعه عملکرد دستگاه های فرهنگی و دولتی در این زمینه چندان مثبت نیست.

عملکرد جزیره ای آفت غنی سازی اوقات جوانان

نداشتن متولی مشخص برای غنی سازی اوقات فراغت و جزیره ای عمل کردن در این زمینه، یکی دیگر از آسیب های بزرگ موجود در این بخش است. به عنوان نمونه اگر نگاهی به لیست کلاس های اوقات فراغت تابستانی دستگاه های مختلف در هشترود بیاندازیم می بینیم که تقریبا همه آنها کلاس های مذهبی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی یکسانی را برگزار می کنند و موازی کاری عجیبی در این بخش دیده می شود.

 

۰۳

در حالت خوشبینانه اگر هر کدام از این کلاس ها با حضور چند ده دانش آموز برگزار شود و بازدهی آن هم مناسب باشد؛ این موازی کاری ها چندان مضر نیست اما متأسفانه باید بپذیریم که بسیاری از این کلاس ها تنها بر روی کاغذ تشکیل شده و گریزگاهی برای فاکتورسازی اعتبارات فرهنگی به شمار می روند.

همچنین در این راستا باید دستگاه های مختلف هر کدام به صورت تخصصی وارد این عرصه شده و برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ریزی کنند تا نتیجه پایانی مطلوب باشد.

در نتیجه اگر برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی های هدفمند و واقعی نداشته و نتیجه گرا نباشیم؛ این راه اشتباه همچنان ادامه خواهد داشت و هر تابستان چندین دستگاه مختلف اقدام به برگزاری کلاس های اوقات فراغتی می کنند که در عمل نیز نتیجه چندان ملموسی به جز هدررفت وقت و اعتبارات ندارد.

مهدی اسمعیل نژاد

 

پایان پیام/م

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علي خيري شنبه , 30 خرداد 1394 - 20:13

اوقات فراغت دانش آموزان رابه مطالعه کتاب سوق دهید
چون نظر بزرگان درمورد:
کارلایل:
دانشگاه واقعی، جایی است که مجموعه ای از کتاب در آن جمع آوری شده باشد.
در فرهنگ اسلامی از کوه نوردی، پیاده روی، اسب سواری، شمشیربازی، تیراندازی و کشتی به عنوان بهترین تفریحات سالم یاد شده و برای صحت و سلامت بدن ارزش و اهمیت زیادی قایل شده و به طراوت و شادابی انسان ها اهمیت فراوانی می دهد. از این رو توصیه دیگر امام رضا علیه السلام توجه به امر ورزش و تحرک و تقویت قوای بدنی است. آن حضرت در همین زمینه می فرماید: اَلمُؤمِنُ القَوِیُّ خَیرٌ و أحَبٌّ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ؛ مؤمنی که قوی و نیرومند باشد، در نظر من از مؤمنی که ضعیف باشد، بهترو دوست داشتنی تر است

شهروند یکشنبه , 31 خرداد 1394 - 8:29

با سلام وتشکر از زحماتتان این کلاسها تشکیل میشن ولی همشون بیشتر از اینکه بفکر پر کردن اوغات فراقت دانش اموزان باشند بیشتر بفکر پر کردن جیبشون وجنبه در امد زایی دارند خواهشا مسولان نظارت بیشتری داشته باشند

نگاه نو دوشنبه , 1 تیر 1394 - 9:09

یک بازدیدسرزده ومستقیم از پایگاههای تابستانی نشان خواهدداد که فقط در حد شعار و فریب افکارعمومی است .به هیچی میگن غنی سازی اوقات فارغت .فقط آمار وارقام کذایی به خورد مردم وبالادستی میدهند.

ناشناس سه شنبه , 2 تیر 1394 - 9:40

باسلام خدمت شهروند عزیز باتوجه به اینکه دراکثر ادارات ازجمله اموزش وپرورش پایگاههای تابستانی خودگردان هستند وبیشترین شهریه دریافتی از دانش اموز ۱۵هزارتومان است بافرض میانگین ده دانش اموز جمعا ۱۵۰هزارتومان برای مثلا فوتبال جمع اوری میشود که هیچ مربی ورزشی راضی نیست تابستان خود را با ۱۵۰هزار پر کند وانصافا هم خیلی کم است پس فکرنکنم پولی برای پرکردن جیب باقی بماند لذاباید تشکرکنیم از مربیان محترم که باایثار کلاسهارا اداره میکنندنه پوووووول