تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر : 14606

با حضور معاون اجرایی رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت:

جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی برگزار شد

جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی برگزار شد

جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان آذربایجان شرقی به ریاست محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، استاندار آذربایجان شرقی و جمع زیادی از مسئولان و مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای و بانک‌های این استان برگزار شد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در هفدهمین جلسه توسعه سرمایه گذاری استان‌ها که در آستانه سفر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی در تهران برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسات در آستانه سفر به استان‌ها این است که مسئولان استان یک بار دیگر و در حضور مسئولان و نمایندگان بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های توسعه‌ای استان خود را به شکل تفصیلی ارائه دهند.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه در این جلسات هدف‌مان این است تا در مسیر توسعه استان‌ها هرچه بیشتر از اتکا به بودجه عمومی دور شویم خاطرنشان کرد: سال گذشته با رشد قابل توجه مجموعه بودجه عمرانی کشور رقمی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان را داشتیم در حالی که در همین سال فقط بانک‌ها با تحرک کوچک ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید دادند و این نشان دهنده توان بخش‌های غیردولتی در کمک به توسعه کشور است.

شریعتمداری با بیان اینکه جلسات توسعه سرمایه گذاری که پیش از سفرهای قبلی دولت به استان‌ها برگزار شده است , آثار و برکات مثبت و فراوانی داشته است افزود: امیدواریم این روند در مورد استان‌های دیگر نیز همچنان ادامه داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: در زمینه صنایع و قطعات خودرو باید با شرکت‌های خارجی خوب همکاری کنیم و قطعات خودرو را برای داخل و صادرات با برندهای معتبر بسازیم.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: اگر به صداقت و قصد خدمت به مردم در جهت توسعه کشور گام برداریم همه به ما کمک خواهند کرد، پس بهتر است به جای آنکه بگوییم نمی‌شود و نمی‌گذارند، دست به کار شویم و اقدام کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های استان آذربایجان شرقی به لحاظ سهم آن در صنعت، تجارت و معدن کشور اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی کارهای خوبی انجام شده است و کارهای نیمه تمامی وجود دارد که بالاخره تمام می‌شود اما باید بررسی کنیم ببینیم چه کار جدیدی را می‌توانیم با توجه به امکانات و شرایط استان شروع کنیم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در بخش صنعت پتانسیل‌های ویژه‌ای در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که سبقه تاریخی نیز دارند، گفت: به طور مثال در صنعت ماشین‌سازی می‌توانیم در این استان فعالیت‌های خوبی داشته باشیم و به قطب ماشین‌سازی حتی برای صادرات تبدیل شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع صنایع خودرو و قطعات خودرو و پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: در این رابطه نیز باید کارهای جدیدی با دید صادراتی انجام شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در آذربایجان شرقی در حوزه صنایع معدنی زمینه‌های امیدوارکننده‌ای داریم، گفت: در بخش صنایع نساجی و پوشاک در این استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ تاریخی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به ظرفیت صنایع غذایی به خاطر وجود امکانات کشاورزی و دامداری در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: این استان نزدیک به بازارهایی از جمله کشور سوریه است که می‌توانیم از این فرصت بهره بگیریم اما از آن غافل هستیم و حتی می‌توان گفت در حوزه صنایع غذایی در این استان به راحتی می‌توان از طریق صادرات صنایع غذایی ۱۰ میلیارد دلار برای استان به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی شاهراه تجارت کشورمان با دنیا بوده است، گفت: از این مساله غافل مانده‌ایم و باید در این استان شرکت‌های قدرتمند صادراتی و وارداتی را تشکیل دهیم.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: اگر از نظام بانکی و بانک‌های خارج از کشور به خوبی استفاده کنیم و آنها را به خدمت بگیریم خیلی کارها را می‌توانیم انجام بدهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ظرفیت فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز تجاری بین‌المللی اشاره کرد و گفت: می‌توانیم فروشگاه زنجیره‌ای را در آذربایجان شرقی پایه‌گذاری کنیم و در سراسر کشور گسترش دهیم؛ به طور مثال در این راستا عراق بهترین بازار می‌تواند برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد.

در این جلسه فهرستی جامع و مفصل از ظرفیت‌ها، استعدادها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی از سوی مسئولان استان و مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های توسعه ای و بانک ها ارائه شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.