تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر : 13112

بازارچه ماهی در شهرهای آذربایجان شرقی ایجاد می شود

بازارچه ماهی در شهرهای آذربایجان شرقی ایجاد می شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از ایجاد بازارچه ماهی در شهرهای این استان خبر داد.

به گزارش پیک هشترود به نقل از ایسنا، محمد صمد زاده در جشنواره غذای سالم که با محور مصرف ماهی و آبزیان با بیان این مطلب افزود: این جشنواره با در نظر گرفتن اهمیت تولید و مصرف گوشت آبزیان که بیشترین کیفیت و ارزش غذایی را نسبت به سایر فرآورده های غذایی دارند با محوریت مصرف آبزیان برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه ماهی در کشور در سال ۷۲ کمتر از ۱۰۰ گرم بود، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف سرانه ماهی کشور ۱۰ کیلوگرم بوده که با مقایسه آن در اتحادیه اروپا با ۲۲ کیلوگرم در سال، تقریباً کمتر از نصف مصرف جهانی می باشد.

 

صمدزاده تشریح کرد: با افزایش مصرف سرانه ماهی در سبد غذایی خانوارها، می توان سطح بهداشت و امنیت غذایی خانواده ها را ارتقاء داده و به بهبود وضعیت انواع بیماریهای شایع در بین مردم کمک شایانی کرد.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان عجب شیر به خاطر وجود قنات‌ها، چشمه‌زارهای طبیعی، استخرهای دو منظوره و آب و اقلیم مناسب، شرایط برای تولید گوشت آبزیان بخصوص ماهی قزل آلا بسیار مطلوب است افزود: وجود این چاه ها ظرفیت خوبی برای افزایش تولید ماهی قزل آلا در مزارع فراهم می کند.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان از تولید ۱۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در شهرستان عجب شیر خبر داد و اضافه کرد: همچنین با تولید در منابع آبی و سد قلعه چای مجموع تولید شهرستان به ۲۱۳ تن بالغ می شود.

 

وی افزود: داشتن دانش بالا در زمینه تولید و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید پرورش ماهی قزل‌آلا از عوامل افزایش تولید این فرآورده می باشد.

 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از امضای تفاهم نامه بین سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با سازمان شیلات برای ایجاد بازارچه ماهی درشهرهای استان با همکاری شهرداری ها خبر داد و با اشاره به ضرورت ایجاد بازارچه محصولات آبزیان در شهرها، افزود: از چالش های اصلی جامعه بشری کنونی، تامین امنیت غذایی است و جامعه سالم، پویا و خلاق باید مواد غذایی مفید مانند ماهی را در سبد غذایی خود جای دهد.

 

وی با اشاره به این که بالاترین نرخ رشد مصرف غذا در کشورهای مختلف جهان مربوط به آبزیان است، اظهارکرد: توسعه این بخش و توجه ویژه به ترویج مصرف محصولات آبزی نقش مهمی را در امنیت غذایی جامعه ایفا خواهد کرد.

 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آموزش تغذیه سالم باید از دوران کودکی توسط مربیان و خانواده ها انجام شود، ادامه داد: املاح، مواد معدنی و وجود امگا ۳، ارزش محصولات آبزی را نسبت به سایر محصولات پروتئینی در جایگاه بالاتری قرار می دهد.

 

صمدزاده با بیان این که عجب شیر قابلیت افزایش تولید محصولات آبزی را دارد، افزود: پرورش محصولات آبزی به عنوان یک شغل در جامعه نهادینه شده و با تحرک بیشتر در امر ترویج می تواند بسیاری از قابلیت های شغلی را در جامعه نمایان کند.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان از تولید آرتمیا درحاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: پرورش آرتمیا در عجب شیر در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار و با تخصیص هفت میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه راه اندازی می شود.

 

صمدزاده با اشاره به اینکه در سال گذشته در آذربایجان شرقی حدود چهار هزار و ۸۰۰ تن محصولات شیلاتی تولید شد، افزود: در این استان ۴۰۰ مزرعه ماهی در زمینی به مساحت حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار فعالیت می کند.

 

گفتنی است در پایان این جشنواره از آقایان حسن بلوری، جعفر شهیدی، مهدی نظافت و ناصر رهبری هر کدام با بیش از ۱۰ تن تولید سالانه ماهی قزل آلا به عنوان تولید کنندگان برتر تجلیل بعمل آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.