تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر : 10950

عراقچی:اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت

عراقچی:اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کرد: اگر یک طرف سعی کند با استفاده از روش‌های غیرمذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند “ما هم حتماً اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت”.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فرهنگ نیوز، سید عباس عراقچی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در ژنو در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در لندن قبل از شرکت در مذاکرات ژنو گفت: “ما در طول مذاکرات همواره با این گونه ادبیات آمریکایی‌ها مواجه بودیم و باعث تأسف است با اینکه این گونه ادبیات کارایی خود را به‌صورت کامل از دست داده است، اما باز تکرار می‌شود”.

وی افزود: “هم آمریکایی‌ها و هم اعضای ۱+۵ بارها این را تجربه کردند که فشار سیاسی و رسانه‌ای به هیچ وجه باعث نمی‌شود که ایران در مذاکرات منش، روش، خواسته‌ها و مواضع خود را تغییر دهد و این یک امر ثابت شده است”.

مذاکرات باید در جهت منافع طرفین پیش برود

عراقچی با تأکید بر اینکه مذاکرات باید در جهت منافع دو طرف و با راه حل برد ــ برد به پیش برود، گفت: “اگر به این شکل نباشد و یک طرف سعی کند از روش‌های غیر مذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند ما هم حتماً اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت ولی این موقعیتی نیست که ما الآن در آن قرار داریم”.

هرکجا مذاکرات خلاف منافعمان باشد؛ آن را ترک خواهیم کرد

عراقچی گفت: ما با عزم و اراده‌ای قوی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و هرجا که احساس کنیم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعریف شده پیش نمی‌رود حتماً از مذاکره خارج خواهیم شد.

تکرار تجربه شکست‌خورده؛ چرا؟

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با بیان “اینکه طرفهای مقابل با استفاده از فضای سیاسی و رسانه‌ای بتوانند میز مذاکرات را تحت تأثیر قرار دهند موضوع جدیدی نیست” افزود: “چیزی که عجیب است این است که آنها چرا این تجربه شکست خورده را مرتب تکرار می‌کنند. آنها اگر با زبان کرامت صحبت کنند پاسخ مناسب را هم خواهند گرفت و ما تا زمانی پشت میز مذاکره هستیم که ادبیات مذاکرات به این صورت باشد”.

عراقچی افزود: “اظهاراتی که وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات کرد، تکرار اظهارات هفته قبل باراک اوباما بود و همواره هم این سخنان تکرار شده از نظر ما هیچ تأثیری در میز مذاکره نخواهد داشت. تا وقتی ادبیات احترام پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و ارزشی برای فضاسازی‌های رسانه‌ای قایل نیستیم ولی اگر این نوع رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود حتماً میز مذاکره را ترک خواهیم کرد”.

وزیر خارجه آمریکا در لندن در اظهاراتی گفته بود: “اگر ما تا ۳۱ مارس به توافق سیاسی در کلیات و اصول دست پیدا نکنیم میز مذاکره را ترک خواهیم کرد”.

عراقچی همچنین درباره روز سوم مذاکرات ژنو که با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا برگزار شد، گفت: “به‌طور متناسب در روز سوم مذاکرات جلسات متعددی به‌صورت دو و سه‌جانبه داشتیم که مهمترین آن جلسه در سطح وزرا و در سطح معاونان پنج به‌علاوه یک بود”.

اکنون؛ زمان تصمیم‌گیری سیاسی است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان افزود: “جلسه وزرا سه ساعت طول کشید و ساعت یازده و نیم شب پایان یافت‌، در این جلسه بحث‌های جدی صورت گرفت زیرا الآن زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و در بسیاری از حوزه‌ها مذاکرات وارد جزییات شده و مسایل متنوعی را در برگرفته است”.

عراقچی گفت: “در برخی موارد اختلافات راه‌حل‌هایی پیدا شده و الآن زمانی است که باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی صورت گیرد، به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری‌تر کرده است”.

وی افزود: “حضور دکتر صالحی به‌دلیل اشراف وی به مسایل فنی و ریز بسیار مفید بود زیرا وی در مسایل فنی هسته‌ای حرف آخر را می‌زنند”.

عراقچی در عین حال گفت: “از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است، هنوز فاصله داریم و اختلافات وجود دارد ولی همه طرف‌ها با جدیت و با اراده لازم مذاکرات را پیگیری می‌کنند تا به یک راه حل نزدیک شویم اگرچه هنوز در مسایل کلیدی راه‌حل‌های کاملی به دست نیامده است”.

وی گفت: “فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث‌ها به‌صورت فشرده و جدی انجام می‌شود و فضای مذاکرات سازنده و مفید است”.

عراقچی افزود: “در روز چهارم مذاکرات نشست‌های متعددی برگزار خواهد شد و با نمایندگان روسیه به‌صورت دوجانبه نشستی خواهیم داشت و در سطح وزرای خارجه با طرف آمریکایی مانند دیشب مذاکره خواهد شد”.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.