تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر : 10745

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

کاهش ۲ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

کاهش ۲ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته دو سانتی‌متر کاهش یافته است، گفت: متاسفانه تمام برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه حول محور کشاورزی است.

به گزارش پیک هشترود به نقل از فارس، محمد درویش ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی مردم‌نهاد در آذربایجان‌شرقی، با انتقاد از اینکه متاسفانه تمام برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه حول محور کشاورزی است، اظهار داشت: باید به سمت کاهش وابستگی معیشتی به سرزمین برویم و رویکردهای ما محدوده‌ای خارج از کشاورزی را هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی ما از ۳۲۰ هزار هکتار به ۶۲۰ هزار هکتار افزایش یافته است افزود: مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی سال گذشته آماری اعلام کرد که با وجود خشکسالی‌های موجود ۴۰ درصد تولید سیب بیشتر داشته‌اند و این گفته نشان می‌دهد که ما ۴۰ درصد آب بیشتری مصرف کرده‌ایم.

متاسفانه خشکسالی مدیریتی ما را تهدید می‌کند

وی تصریح کرد: وقتی طرح نکاشت در حوضه دریاچه ارومیه هنوز آغاز نشده محکوم می‌شود، این نشان می‌دهد که متاسفانه خشکسالی مدیریتی ما را تهدید می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه جای الگو قرار دادن کشاورزی باید از ظرفیت ترانزیتی این منطقه استفاده شود، اظهار داشت: شما در منطقه‌ای هستید که با چند کشور خارجی هم مرز است. تمام اینها فرصت‌های بزرگی است ولی در کجای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دیده شده که از ظرفیت‌های بازرگانی و اقتصادی استفاده شود؟

جایگزینی شغل‌هایی برای کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه

وی با تاکید بر جایگزینی شغل‌هایی برای کشاورزی، گفت: باید از بین ۴۰۰ شغل شناسایی شده سبز قابل اجرا در ایران، آن دسته از شغل‌هایی که قابل اجرا در حوضه دریاچه ارومیه است را شناسایی کنیم.

درویش با اشاره به اینکه متاسفانه از ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی به خوبی استفاده نشده است، اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بارز این گسست مردمی موضوع دریاچه ارومیه است که با وجود اینکه مردم به خوبی بحران را حس می‌کنند ولی چرا در این زمینه اتفاقی نمی‌افتد؟

این فعال زیست محیطی ادامه داد: در اثر همین عدم توجه به سرمایه اجتماعی است که ۲۲ میلیون ایرانی و یا به بیانی از هر سه خانواده، دو خانواده درگیر کارهای قضایی هستند و سالانه ۶۰۰ هزار زندانی داریم. تمام اینها نشان دهنده سقوط سرمایه اجتماعی است.

تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲ سانتی‌متر کاهش یافته است

درویش با بیان اینکه هم اکنون تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲ سانتی متر کاهش یافته است، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که بحرانی بودن وضعیت در بین مردم جا نیفتاده و مردم شرایط را درک نکرده‌اند.

کم‌کاری محیط زیست آذربایجان‌شرقی در ایجاد خانه تشکل‌های زیست محیطی

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کم‌کاری اداره محیط زیست آذربایجان‌شرقی در خصوص عدم ایجاد خانه تشکل‌های زیست محیطی تا امروز، گفت: به همین منظور نامه‌‌ای به آقای قاسمی، مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی فرستادیم که چرا نتوانستند این نخستین گام را عملی کنند در حالی که در استانی مثل سمنان در هر کدام از شهرستان‌ها، مکانی برای گرد هم آمدن اعضای تشکل‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع یکی از مطالبات خانم ابتکار است، تصریح کرد: باید با دکتر قاسمی مطرح کنیم که چرا هنوز نتوانسته‌اند در استان پر ظرفیتی مثل آذربایجان‌شرقی، فضایی برای سمن‌ها اختصاص دهند.

درویش افزود: تا زمانی که به تشکل‌های زیست محیطی فضا ندهیم، این گفته که می‌خواهیم کارها را برون‌سپاری کنیم، تنها در حد شعار و ادعا خواهد بود.

واگذاری صدور کارت همیار محیط زیست از سازمان محیط زیست به تشکل‌های زیست محیطی

وی از واگذاری اختیار صدور کارت همیار محیط زیست از سازمان محیط زیست به تشکل‌های زیست محیطی خبر داد و اظهار داشت: این مورد بیان شده که اختیار صدور کارت همیار محیط زیست از این سازمان گرفته و به ان جی او ها اعطا شود تا خودشان تشخیص دهند و بر صدور این کارت‌ها نظارت داشته باشند.

آموزش ۵۶ هزار معلم به عنوان تسهیل‌گران محیط زیستی

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خانم ابتکار اعتقاد زیادی بر فعالیت ام جی او ها دارد، گفت: تفاهم‌نامه با وزیر آموزش و پرورش امضا شده که ۵۶ هزار معلم به عنوان تسهیلگران محیط زیستی آموزش ببینند و برای ۱۲ میلیون دانش‌آموز سواد محیط زیستی بدهند.

درویش همچنین به لزوم ارتقای دانش و معلومات ان جی ها نیز اشاره کرده و افزود: وقتی شما با دانشی جامع با مدیران و متولیان طبیعت‌ستیز مواجه نشوید، حق شما را می‌خورند ولی اگر ان جی او ها به کار خود وارد باشند و با عدد و رقم و اطلاعات صحبت کنند، حرف آنها را قبول می‌کنند.

افزایش ان جی اوها به ۷۶۴ مورد

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هم اکنون ان جی او های محیط زیستی از ۴۰۳ مورد به ۷۶۴ مورد ارتقا یافته است.

وی یادآور شد: ما اگر بتوانیم سرزمینی با کیفیتی درخور از لحاظ شرایط زندگی جانوری را مدیریت کنیم، مردم لبخند می‌زنند، وقتی مردم لبخند بزنند کمتر با یکدیگر درگیر می‌شوند و امنیت اجتماعی بالا می‌رود و وقتی امنیت اجتماعی بالا برود ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر و اوضاع اقتصادی مردم خوب می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.