تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر : 1015

چاقی، کم‌تحرکی، خشونت، گوشه‌گیری، افسردگی و ... ؛

«تب تبلت» فرزندانتان را بیمار نکند!

«تب تبلت» فرزندانتان را بیمار نکند!

به خانه یکی از بستگان برای مهمانی شام دعوت می‌شویم؛ زوج جوانی که پسر بچه ۵ ساله‌ای دارند.

به نظر می‌آید این پسر بچه در این سن و سال باید زمین و زمان را به هم بدوزد و پر از انرژی و حرکت و نشاط باشد. اما در کمال تعجب می‌بینم که یک تبلت کوچک ۷ اینچی در اختیار دارد و از ابتدا تا پایان شب، گوشه مبل کز کرده و بازی می‌کند. وقتی می‌خواهم با او همکلام شوم بلکه او را از این اسباب بازی خطرناک دور کنم می‌گوید: می‌آی با هم انگری برد فضایی بازی کنیم؟!

 تب تبلت

این روز‌ها به منزل هر خانواده‌ای بروی که فرزند خردسالی داشته باشند حتما و بدون استثنا یا یک تبلت در دست فرزندانشان می‌بینی و یا اینکه گوشی‌های والدین در اختیار بچه‌هاست و با آن بازی می‌کنند. اگر تا چند سال پیش بازی‌هایی مثل آتاری و… ساعت‌ها بچه‌ها را پای تلویزیون می‌نشاند حالا گوشی‌های کوچک موبایل و یا تبلت، اسباب بازی بچه‌ها شده است.  این ماجرای عشق تبلت البته منحصر به فرزندان خردسال در سنین پیش از مدرسه نمی‌شود بلکه بچه‌هایی که در سنین مدرسه و در دوران ابتدایی هستند هم داشتن تبلت را جزو ملزومات لوازمشان می‌دانند. اگر تا دیروز ما آرزوی داشتن پاک‌کن عطری و مدادتراش آهنی داشتیم دانش آموزان امروزی، والدین را مجبور می‌کنند تبلت را جزو وسایل اصلی مدرسه در کیفشان بگذارند.

آقا رضا، فروشند نوت‌بوک، تبلت و وسایل اینچنینی است. او به خبرنگار ما می‌گوید: در روزهای آغازین  سال تحصیلی، بچه‌ها والدینشان را مجبور می‌کنند برایشان تبلت بخرند و متاسفانه بسیاری از واردکنندگان تبلت‌های بی‌کیفیت هم سود کلانی از این بازار می‌برند. وی می‌افزاید: اگر شما در بازار چرخی بزنید، با قیمت خیلی ارزان هم می‌توانید یک تبلت تهیه کنید که البته خیلی سریع خراب می‌شود و اصلاً کیفیت ندارد.

به هر حال والدین بدانند که این تبلت‌های ارزان قیمت فقط یک ظاهر فریبنده دارد و خرید آن در واقع دور ریختن پول است.

  تبلت‌های یکبار مصرف!

کسب سود بالا از تبلت‌های ارزان‌قیمت به‌قدری دل‌چسب است که نمایندگان برخی برند‌های معتبر بازار نیز دنباله‌روی این مسیر شده‌اند. مارشال، اینوول، پیر کاردن، اسمارت تاچ، آینول و چندین نام بی‌هویت دیگر که برخی از آنها ادعای ایرانی بودن نیز دارند، جزو برندهایی از تبلت‌ها هستند که باید با دیده تردید به آنها بنگرید. این تبلت‌ها در مقایسه با انواع ارائه شده از سوی برند‌های معروف چرا قیمت پایین‌تری دارند؟ به احتمال زیاد با خرید تبلت ارزان‌قیمت دریچه‌هایی از ناامیدی را به روی خود گشوده‌اید. بدنه پلاستیکی با کیفیت نه‌چندان مطلوب، نمایشگری با دقت و کیفیت پایین، رنگ‌های نه‌چندان شاد و زاویه دید محدود تنها ایرادات ظاهری یک تبلت ارزان‌قیمت هستند.

حافظه‌های RAM ضعیف در این نوع تبلت‌ها نیز یک ترفند برای ارزان بودن است که برای نصب‌ نرم‌افزار‌ها و حتی محتوای درسی باید به کارت حافظه‌ها متوسل شوید و متناسب با فضایی که دارند، هزینه‌ای اضافی بپردازید. از سخت‌افزار‌ها و پردازنده‌‌ها، اتصالات وای‌فای و آنتن تبلت‌های ارزان‌قیمت هم که چشم‌پوشی کنید، باید به عمر باتری‌های آنها که پس از مدتی نه‌چندان دور به حالت کما می‌روند، اشاره کرد. البته در هنگام خرید این نوع تبلت‌ها، فروشنده حداقل یکی دوبار به شما هشدار می‌دهد که بلای جان این تبلت آب است، هرچند که شما دلخوش به گارانتی یکساله آنها باشید.

 طرح تبلت دانش‌آموزی

مسأله اینجاست که دو سال پیش وقتی موضوع تبلت‌های دانش آموزی مطرح شد هر چند که این مساله اصلاً اجباری نبود اما دانش آموزان از این ماجرا، سوء‌استفاده کرده والدینشان را مجبور به خرید تبلت کردند. بدون شک استفاده از فناوری در فرایند یاددهی-یادگیری برای دانش آموزان تاثیرات بسزایی دارد زیرا فناوری به خودی خود ایجاد انگیزه و امکان استفاده از محتوای آموزشی را فراهم می‌کند.  اجرای ملی طرح هوشمندسازی مدارس از سال ۹۱-۱۳۹۰ با هدف استفاده از فناوری اطلاعات در تمام فرایندهای مدرسه (اعم از فرایندهای آموزشی، پرورشی و مدیریت) عملیاتی شده است. عنوان مدرسه هوشمند به طور مصطلح (در تعریف جهانی) به مدرسه‌ای فیزیکی گفته می‌شود که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد و بیشتر فرایندهای آموزشی در آن با استفاده از محتواهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد. در عین حال مدرسه هوشمند (در مراحل عالی) باید از نظام راهبری و ارزشیابی هوشمند برخوردار باشد.

  ورود تبلت به مدارس تهران

یوسف نوری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت به مدارس می‌گوید: در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتی که با حضور مسؤولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اجرای آزمایشی این طرح در مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفت. وی در این باره می‌افزاید: برای اجرای این طرح از کار‌شناسان حوزه دانشگاهی و آموزش و پرورش و همچنین معلمان حوزه هوشمندسازی مدارس کمک می‌گیریم و چنانچه نظرات مساعد باشد، اولین فاز طرح ورود «تبلت» به مدارس شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

نوری به موضوع آزمایشی بودن طرح ورود تبلت به مدارس تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح کاملاً آزمایشی اجرا می‌شود تا بازخوردهای آن بررسی شود، زیرا نتایج جهانی این طرح را بررسی کرده‌ایم، اما برای اجرای طرح در گستره بیشتر و تعمیم به همه مدارس، نیازمند اجرای آزمایشی آن در مدارس هستیم.

  تبلت و هوشمندسازی مدارس

در الگوی جهانی مدارس هوشمند، در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس از مهمترین ملزومات برشمرده شده است. در مدارس کشورهای شرق آسیا (کشورهای پیشرو در امر هوشمندسازی) فناوری «تبلت» بهترین گزینه برای فعالیت دانش آموزان تلقی می‌شود. شباهت تبلت با کتابهای کاغذی و راحتی خواندن و نوشتن در آن جذابیت استفاده از این وسیله را در مدارس هوشمند دوچندان کرده است.

به گزارش پانا، در سالیان اخیر، رشد سریع و بی‌سابقه استفاده از فناوری‌های پرتابل از قبیل تلفن‌های هوشمند (اسمارت فون‌ها)، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های کوچک (مینی لپ‌تاپ‌ها) در همه کشور‌ها از جمله ایران، نشان از ویژگی‌های منحصر بفرد این ابزار در رفع نیازهای جامعه امروزی دارد. بی‌شک همراه شدن با موج فناوری مدرن و بهره‌گیری هوشمندانه از آن در راستای اهداف متعالی زندگی بشری، هوشیاری و زیرکی ویژه‌ای را طلب می‌کند.

  تبلت، بچه‌هایتان را اسیر نکند

بدون شک تبلت هم مانند هر فناوری نوین دیگر بزودی در سراسر کشور حتی در دور‌ترین روستا‌ها در اختیار بچه‌ها قرار خواهد گرفت اما‌ کاش والدین پیش از اینکه دیگر نتوانند چیزی را کنترل کنند، خریدن و استفاده از تبلت‌ها را برای فرزندانشان مدیریت کنند تا مبادا به یکباره چشم باز کنند و ببینند که فرزند چاقشان توانایی هیچ حرکتی ندارد و افسرده در گوشه‌ای کز کرده و به «پو» غذا می‌دهد یا «انگری برد» بازی می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.